Шампиони и претенденти

В рамките на няколко дни топ отборите във Формула 1 показаха новите си болиди за сезон 2013 и както се очакваше, големите изненади останаха за предстоящите тестове и първите стартове през март. Времето на бляскавите церемонии при представянето на новите коли отмина и сега болидите дебютират във фабриката на тима плюс пряко излъчване в интернет или на пистата, където предстоят първите изпитания за годината, в случая испанското трасе „Херес", където днес започват тестовете за 2013.

Световните шампиони Red Bull представиха новия RB9, но полезната информация за колата по време на премиерата се оказа изключително оскъдна. Според шефа на екипа, създал болида Ейдриън Нюи, за 2013 са се наложили съвсем малко промени в концепцията, използвана и през 2012, но не стана ясно какви са те.

„Истината е, че при новата кола просто подобрихме RB8, няма големи промени по болида - обясни Нюи. - На практика това е еволюция на RB8, основните неща са същите като миналата година."

Естествено, както може да се очаква и при Ferrari, McВaren и Mercedes, болидите, които ще започнат днес изпитанията на „Херес" няма да са същите, които ще видим по време на финалните тестове преди началото на сезона в Барселона. Но това също е част от играта на криеница между големите отбори, тъй като при липсата на сериозни промени в правилата за новия сезон, просто няма откъде да се изстиска някакво предимство или шанс за по-добро представяне.

Но и при представянето на Red Bull беше спазена любимата традиция на Нюи - да се запазят в тайна огромната част от промените в болида.

И докато при Red Bull целта е спечелването на четвърта поредна титла при пилотите и конструкторите, то в Маранело си поставиха доста по-семпла цел, която ще ги отведе до големите успехи. Стефано Доменикали и Фернандо Алонсо искат едно - тимът да разполага още в началото на сезона с болид, който е равностоен на колите на топ отборите, за да може да се включи в битката от първите стартове. Миналата година, с автомобил, който отстъпваше сериозно на колите на конкуренцията Алонсо се бори за титлата почти до самия край, а сега иска по-силно начало на годината.

Новото Ferrari F138 естествено е „еволюция" на колата на Скудерията от миналата година, но за разлика от Red Bull RB9, тук промените са повече и то наложителни, защото болидът от 2012 не беше достатъчно добър. Основните области, в които са се трудили дизайнерите са задницата - основно за по-добро притискане към пистата и оттам по-добро сцепление на гумите и постигането на оптималната им работна температура, както и търсенето на по-предвидимо поведение на шасито в бавните завои.

При премиерата на F138 в Маранело, подобно на представянето на RB9 в Милтън Кийнс, мнозина предположиха, че истинските новости по болида ще се появят в хода на тестовете и със сигурност за Гран при на Австралия през март. Все пак, на италианците не им хареса първата оценка на пресата, която гласеше, че F138 прилича на „подобрена версия на миналогодишния McLaren".

За сезон 2013 F138 е разработен в аеродинамичния тунел в базата на бившия тим на Toyota в Кьолн, основно заради проблемите с тунела на Ferrari в Маранело. Миналата година тимът използва паралелно и двете тръби и бързо стана ясно, че работят само компонентите и решенията, разработени в Кьолн, не и тези от Маранело. Което наложи това решение при създаването на F138.

Специалистите очакват сериозно развитие на F138 по отношение на зоната под носа на болида, оформянето на долната част на въздушните кутии и аеродинамичната „подредба" на долната част на задницата - защото насочването на струите изгорели газове към дифузьора и тази година ще е задача с повишена трудност за инженерите.

Може би на подобно решение вече се радват в McLaren. Новият болид МР4/28 беше показан в Уокинг и носи надеждите на екипа за спечелването на световната титла във Формула 1 за 50-ата годишнина на компанията McLaren, основана от легендарния Брус Макларън.

При създаването и развитието на МР4/28, който сме сигурно, че е „еволюция" на 4/27, инженерите са работили основно в няколко области, за да решат проблемите на болида, който през по-голямата част от миналия сезон беше №1 по отношение на скоростта.

Основните промени засягат предното окачване, почти цялата предница и новите форми на въздушните кутии. Но това е само на пръв поглед, със сигурност има още много нови неща. Предното крило, с което беше показан МР4/28 беше същото, което тимът използва в Гран при на САЩ миналата година, така че то е било само за премиерата, истинските решения за развитието на този елемент ще видим в хода на тестовете.

Предното окачване е сериозно преработено, както при F138 между другото, за по-добра стъпка на колата, но и за по-ефективно насочване на въздушните струи към въздушните кутии на болида. Много важна промяна се очаква при насочването на струите от ауспусите, които сега са същите като при колата от 2012, но се очаква зоната под задното крило, в която влиза и дифузьорът да бъде съвсем различна за Гран при на Австралия, и определено няма да изглежда така, както беше при представянето на колата.

Интересното е, че при създаването на МР4/28 тимът също е използвал тунела на Toyota в Кьолн, което означава, че някои решения ще са много близки до тези при F138. А пък аеродинамичният тунел в Уокинг беше отстъпен на Marussia, като се смята, че тимът строи нов, още няма яснота по въпроса.

И естествено, не можем да пропуснем новият болид на Mercedes - W04, който беше показан вчера на „Херес". Още при представянето на болида стана ясно, че медиите няма да видят новите неща. От тима обясниха, че много важна нова част е новото предно крило, изградено от пет елемента, но пък W04 беше показан с крилото от Гран при на Бразилия от 2012. Сигурно е, че кокпитът на W04 е напълно нов, особено що се отнася до зоните, в които той се свързва с въздушните кутии. Задницата на колата е сериозно преработена, като инженерите са положили усилия, за да спомогнат на охлаждането на двигателя - едно от нещата, които бяха проблем за тима през 2012. Отделно от това се очаква шасито да работи по-добре с гумите, тъй като и това беше трудност през миналия сезон.

Lotus беше първият тим, който показа новата си кола, която на външен вид приличаше много на болида от миналия сезон. Но в Е21 също има много новости, които обаче ще се разкрият по време на тестовете, със сигурност е оптимизирана задницата, за по-добра работа на задните гуми, променено е и окачването отпреди  отзад, като основната цел е Райконен и Грожан да са по-бързи в квалификациите.

Сезон 2013 във Формула 1 вече започна, макар и само с много предположения и първите тестове днес на „Херес". Но с оглед на малкото пространство, на което могат да маневрират тимовете, обещава да е много оспорван.

Новините

Най-четените