Добавената реалност е много повече от Pokemon Go

Срещу вас стои човек. Вперил е поглед в екрана на телефона си, върти се наоколо и трескаво разглежда нещо, което явно само той вижда. Но на главата му няма шлем, нито пък е омотан в кабели. Изглежда, че магията на това, което прави, се крие в самия смартфон.

Обяснението се нарича добавена реалност (augmented reality, AR) и вече се превръща в поредната иновация, превзела ежедневието ни.

А помните ли времето преди Pokеmon Go?

Добавената или наричана още разширена реалност представлява наслагване на слоеве обекти или информация върху реално съществуващи в средата около вас обекти. Както често се получава, новите технологии първоначално биват стимулирани от жаждата не за големи открития, а за непринудени забавления и добавената реалност не е изключение. Една от първите мобилни AR игри се нарича Shadow Cities и стартира още през 2010 г.

Три години по-късно поддръжката й бе прекратена, но не и преди атрактивните нови идеи да дадат плод в лицето на може би най-популярното допреди Pokеmon революцията подобно заглавие - Ingress. Създадена от студиото Niantic Labs, което направи и Pokеmon Go, Ingress също бе своего рода феномен, който за пръв път ни показа как милиони хора по цял свят могат да работят заедно за постигане на някакви цели, използвайки само мобилния си телефон като средство за управление, комуникации и място, където се развива действието.

Създаването и пленяването на портали, разположени на реални места, и участието в една макар и наивна история за борбата между две фракции, всъщност се оказаха първите стъпки в една нова епоха на забавления, съчетаваща високите технологии, мобилните устройства, локационните услуги и физическата активност. При едно от последните преброявания, над осем милиона души по цял свят играеха Ingress цели три години след пускането й.

Успехът на Pokеmon Go е поредното доказателство, че възможностите на добавената реалност са неограничени. В тази простичка наглед концепция функционалността и забавлението триумфират над красивата графика и сложните технически параметри. Ако Pokеmon манията е някаква индикация - а с милионите запалени фенове по цял свят трябва да я приемем за такава - бъдещето на мобилния гейминг изглежда по-тясно свързано с AR технологията, отколкото с цялата идея за „залепения за лицето екран", която лансират шлемовете за виртуална реалност.

Битката на реалностите

Проблемът с виртуалната реалност е, че всичко, което тя предлага, е само визуална модификация на съдържанието. Да, тя ви потапя в играта, но управлението и геймплеят в крайна сметка не са много по-различни от предлаганото и преди. От стандартни геймпадове до моушън контролери, от механична гледна точка виртуалната реалност все още е само периферия за вече съществуващи начини на взаимодействие. Не че не е забавна или пълна с атмосфера, просто не е напълно самостоятелна като платформа.

От друга страна, добавената реалност е изключително гъвкава и функционална в начина, по който общувате със света около вас. Точно както Ingress преди това, Pokеmon Go успешно комбинира популярността на самата игрова поредица със среда, в която дигиталните герои пасват по естествен път. Тези игри показват, че въоръжени само и единствено със собствените си телефони, играчите могат да постигнат висока степен на забавление и потапяне в играта. С други думи, AR игрите доказват, че е по-важно онова, което правиш, а не просто как изглежда то.

Чисто технически, AR е по-опростена и свободна технология от VR - докато добавената реалност може да се наблюдава през камерата на телефона или дисплея на очила като Google Glass, за да се потопите във виртуалната реалност винаги ще трябва да покривате плътно очите и ушите си с дисплеи, слушалки и лещи. Самият начин на функциониране на устройства като Oculus Rift и HTC Vive винаги носи със себе си съвсем реална опасност от някакъв физически дискомфорт, докато този проблем практически не съществува при добавената реалност, тъй като зрението ви лесно се фокусира както върху реалните, така и върху виртуалните обекти.

Какви други игри предлага добавената реалност

Днес всички говорят за Pokеmon Go, но това далеч не е единственото приложение за добавена реалност в развлекателния бизнес. Ако искате да видите докъде се простират възможностите на добавената реалност в игрите, има няколко заглавия, които представляват интерес. Invizimals: The Resistance е ексклузив за портативната конзола PS Vita и там отново събирате същества, които след това водят битки помежду си. Ако предпочитате нещо по-спокойно, но не по-малко предизвикателно, може да пробвате PulzAR. Това е пъзел игра за PS Vita, която ползва камерата и вградения AR капацитет на конзолата, за да създава динамични пъзели. С Table Ice Hockey, отново за PS Vita, превръщате кухненската маса в истинска площадка за хокей. Играта предлага още мултиплейър режим и доста богато съдържание.

Нямате PS Vita, но пък притежавате 3DS - няма проблем, тук ви предлагаме Pokedex 3D Pro. Играта изпълнява функцията и на своеобразна енциклопедия, представяща стотици покемони с техните 3D модели и информация за тях.

Clandestine: Anomaly започва с предупреждение - телефонът ви е хакнат! Това е AR игра за Android, която използва вашата локация, за да ви превърне в участник в един истински междугалактически конфликт. Сюжетът постепенно ви увлича в историята на конфликта, а събирането на улики в реалния свят около вас е задължително, за да вървите напред. Drakerz-Confrontation пък е налична за компютър и използва AR карти и уебкамерата на компютъра, чрез които триизмерни чудовища оживяват около вас.

Отвъд пределите на игрите

Microsoft възлага сериозни амбиции на своята AR система HoloLens. В основата ѝ са холографски изображения, с които може да работите свободно - да ги движите, да ги оформяте и да ги намествате в реалния свят около вас. Хардуерът и софтуерът се съдържат в очила, които нямат нужда от кабели или връзки с други устройства. Технически това е концепция от типа "смесена реалност", която обаче се обляга много на AR.

За HoloLens дори вече бяха направени първите оригинални игри като Young Conker и Fragments. В Young Conker например управлявате стария познайник на конзолните геймъри Конкър, а HoloLens конструира нивата в играта на базата на помещението, в което играете, и предметите, които се намират в него. С всяка нова стая получавате ново ниво без нуждата от никаква друга периферия. На свой ред, Fragments представлява детективска симулация, при която търсите и разглеждате веществени доказателства и общувате с виртуални герои.

Съвсем наскоро Lenovo и Google обявиха Project Tango - мащабен проект за трайното пренасяне на добавената реалност в смартфоните, при това далеч не само за игра, а за множество полезни приложения. Lenovo Phab 2 Pro стана първият в света смартфон, създаден специално за Tango. Идеята на двете компании е чрез AR технологията потребителите да "виждат повече" от света около тях. Вече бяха разработени и първите специални приложения, центрирани върху идеята за уникалните пространствени възможности, които внедрената в телефоните AR технология предоставя.

Каквото и да си говорим, добавената реалност е тук и има съвсем осезаеми измерения. Интересът на потребителите е значим и съществуват всички предпоставки AR технологията да навлиза все по-сериозно в света около нас. Както обикновено, всяка технология е толкова добра, колкото са нейните приложения, но ако сензационният успех на Pokemon Go е само началото, наистина нямаме търпение да видим какво ще се случи след това.

Новините

Най-четените