Светът на дизайнерите е интересен и вълнуващ. Понякога тяхната работа остава незабелязана, макар в повечето случаи да оставаме обградени от най-различни техни решения. Все пак дрехите, технологията и дори компютърът, който притежаваме, са били създадени от някого.
Този процес никога не е особено лесен - преди да получим един краен продукт, дизайнерите са прекарали месеци и дори години, за да бъдат сигурни, че до потребителя винаги ще достигне най-добрата версия.
В последните няколко години имахме възможността да следим отблизо експанзията на китайския технологичен гигант Huawei. Производителят представи впечатляващ план за развитие и всяка година обновява много сериозно своето портфолио с възможности.
Най-вероятно, докато четете тези редове, новите устройства от P40 Pro серията вече ще се предлагат на пазара. Брандът отново залага на доброто партньорство с Leica, но докато хардуерното изражение е само върхът на острието, не можем да забравяме и една друга важна сентенция - дяволът се крие в детайлите.
Точно по тази причина ще запознаем читателите с дизайнера на новия Huawei флагман от P-серията. Имахме възможност да се срещнем с Куентин Танг - водещият дизайнер на компанията, чиито основни идеи вече са материализирани в устройство, за което ще чуваме много през следващите месеци.
Куентин беше достатъчно добър да отдели от времето си, за да представи последното си творение, а в следващите редове ще се опитаме да открием не само силните страни на P40 Pro, но и бъдещите трендове на компанията.
Господин Танг, какъв беше главният източник на вдъхновение, когато започнахте да създавате дизайна на телефона?
Една от най-големите гордости в новото устройство е извитият дисплей, който успява да се "разлее" отвъд рамката на телефона и да създава много приятно усещане в ръцете на потребителя. Обичам да чета и най-често използвам телефона си, затова исках всеки потребител да се наслади на по-голям дисплей, който би позволил точно това. Извивките на екрана определено бяха предизвикателство за дизайнерите и технологичния екип. Друга силна страна са цветовете. "Замръзналите" цветове идват още от детството ми. Когато бяхме деца и зимата беше особено студена, по-малките нямаха право да напускат дома си - аз също не бях изключение. Температурите наистина бяха ниски и прозорците често се покриваха с лед. Ледените прозорци имаха своя чар и много често заставах близо до прозореца и наблюдавах картините през тази бариера. Съответно в този телефон съм инвестирал една много любима част от моето детство. За серията P40 ще предложим цяла редица цветове, но неутралната линия остава сребърният лед, дълбокото синьо е насочено към мъжката аудитория, но разбира се, опитваме се да доставим максимално разнообразие, в което всеки ще може да открие себе си. Когато започнем да създаваме един дизайн, не сме обвързани с никакви правила, дизайнът винаги е комбинация от дискусии и емоции, а в новия флагман сме инвестирали само положителни емоции.
Дори и телефонът да е създаден с положителни емоции, не може да отречете, че не са липсвали предизвикателства. Кое беше най-голямото предизвикателство за създаването на P40 Pro+?
Ако трябва да бъдем конкретни, създаването на телефон е осеяно с предизвикателства. Отнема ни между 12 и 18 месеца за създаването на визията. В този период трябва да комуникираме често с хардуерния екип. Има случаи, в които нашите желания са неизпълними, има и случаи, в които именно дизайнерите ще настояват определена точка да бъде изпълнена. По-важното е, че по-често се налага да направим компромиси с определен детайл в едно устройство. Няма дизайн без предизвикателства. Най-голямото ми лично предизвикателство беше изборът на материали. Тук се прокраднаха и редица изисквания: трябваше да изберем елемент, който създава най-доброто усещане в ръката на потребителя, същевременно искахме да бъде здрав, а това също има своите плюсове и минуси. Всеки елемент има своя характеристика и спецификация.
Стъклените гърбове на телефоните са ефектни и красиви, но P40 Pro+ трябва да бъде и издръжлив, освен ефектен. Имах възможност да използвам кевлар - той е твърд и изключително лек. Това обаче създаваше други предизвикателства и на финала се спряхме на нанотехнологична керамика. Този избор не беше лесен. Керамиката наистина може да създаде невероятно усещане, но за да достигнем онзи полиран и красив ефект, трябваше да я закалим, при това няколко пъти. При високите температури се постигна и висока плътност. Точно този процес ме накара да вярвам повече в нанотехнологичната керамика. Както всеки човек се изправя пред своите предизвикателства, за да стане по-добър, така и този продукт беше тестван, за да се превърне в нещо още по-добро. Това беше моето най-голямо предизвикателство, подходихме разумно и открихме още една възможност.
Въпреки това можем да забележим, че новият P40 Pro+ се отличава с малко по-сериозни размери, както и повишаване на теглото. Ще бъде ли това фактор при избора на ново устройство?
Всеки път, когато създаваме телефон, трябва да внимаваме много именно с размерите и теглото. Осъзнаваме, че това са детайли, които не могат да бъдат подминати с лека ръка и всеки път мисията ни е да създаваме нещо още по-добро от предишното поколение. Достигнахме до заключението, че ако един потребител прекарва около 2 часа с това устройство, шансовете да обърне толкова внимание на размерите са минимални. Ние знаем, че телефоните ни са достатъчно вълнуващи и играят огромна роля във всекидневния живот на един потребител. Съответно тук трябваше да направим някои компромиси. Ако се опитаме да създадем лек и компактен телефон, трябва да направим компромис с размера на батерията, дисплея и камерата. В момента преминаваме от 4G на 5G, което също ще промени осезаемо размерите на бъдещите телефони. Можехме да направим компромис, но предпочетохме да дадем по-висока производителност и повече възможности на потребителя. Предполагам, че следващото поколение ще постигне по-сериозен баланс. Трябва да гледаме на P40 Pro+ като на технологична точка, с която тръгваме напред и с която ще разширим значително потребителските възможности.
Със сигурност P40 Pro+ запазва някои от основните черти на своите предшественици, но какъв е лайтмотив следвахте при създаването?
Основните точки, които следвахме в дизайна, бяха насочени изцяло към минималистиката. Осъзнаваме, че силата на този модел е насочена именно към камерите, но за първи път създаваме устройство, което да има толкова много камери. Не можехме да ги поставим хаотично по целия гръб. Потърсихме вдъхновение от музиката, която има своите висоти и спадове. Съответно решихме да търсим именно хармонията във всеки един детайл. Поради тази причина създадохме и обединихме всички камери в един елемент. Ако отдалечите телефона значително, можете да забележите само един елемент, който се откроява, но в никакъв случай няма да заподозрете наличието на 5-те камери. Успяхме да поставим и един изключително лек детайл, който да разделя всички лещи и това е логото на Leica. Просто намерихме детайли, които искахме да изпъкнат, и такива, които биха могли да се влеят в тона. Комбинацията от всичко това може да донесе една истинска хармония в детайлите.
След като P40 Pro+ разполага с най-добрите хардуерни елементи от последно поколение на бранда, защо предната камера не беше поставена в механична единица (така наречените pop-up камери)?
Създаването на дисплея беше може би едно от най-сериозните предизвикателства, с които сме се сблъсквали до този момент. Едва ли има друг дисплей с 10 различни покрития, създадени от десет различни материала. В процеса на работа стана ясно, че трябва да постигнем абсолютно съвършенство, в противен случай щяхме да сме принудени да търсим друго решение. Когато дойде време за камерата, наистина имахме възможност да използваме механична такава, но се отказахме. Причината за това решение се крие във факта, че искахме да имаме изчистен дизайн, тази технология добавя допълнително тегло и би усложнила още повече процеса. Предпочетохме да я вградим в дисплея и да ѝ дадем формата на остров, който плава в горния ляв ъгъл на телефона.
Телефоните днес се превърнаха във важна част от живота на всеки човек. Като дизайнер, как бихте описали телефоните на бъдещето?
Това е много труден въпрос, който без съмнение ме поставя в полето на предсказания за бъдещето. Вярвам, че визията на един телефон се определя от многослойни фактори. Първо, трябва да обърнем внимание на дизайна му, хардуерното му изражение, социалното развитие и още много други. Huawei навлиза в нова среда на виртуализация и създава нова виртуална среда, в която дори мобилният телефон няма да се смята за индивидуално устройство. Очакваме в бъдеще да се превърне в локомотивът, който ще тегли останалите вагони. Много скоро мобилният телефон ще използва много повече от собствения си хардуер. Очаквам в бъдеще да разпределя своите процеси и в други устройства, както в момента можем да стриймваме музика и да използваме говорителите на други устройства, така ще можем да използваме изчислителната мощност на други устройства, контролирайки ги от телефона. Може би много скоро ще успеем да счупим физическите ограничения на устройството и да започнем да използваме пълния му потенциал. От икономическа гледна точка не трябва да забравяме, че с появата на COVID-19 ще забележим как хората в бъдеще ще станат много по-рационални при бъдещите си покупки. Най-вероятно ще започнем да забелязваме по-сериозно подобряване на дома, повишаване на каналите за комуникация и още много други.
Точно тук идва и нашата роля, телефоните най-често се променят в следствие на потребителските групи. Нека не забравяме, че когато Айфеловата кула е построена, стотици хора успяват да се качат на върха и да погледнат Париж от друг ъгъл. Мнозина са имали сълзи в очите, докато са наблюдавали красотата, но именно този момент е помогнал за развитието на графичните изкуства. Същото се случва и при телефоните, именно те предоставят най-много възможности днес и продължават да се смятат за най-бързо развиващата се индустрия. След всяко ново събитие и всяко ново устройство, ние сме принудени да добавяме нови и нови функционалности. Изискванията стават по-високи, както и предизвикателствата.
Наистина не мога да дам точен отговор как ще изглежда телефонът на бъдещето. Това е като онези моменти, когато сме в планината и знаем, че се намираме там, но не можем да видим цялата планина - имаме гледна точка и знаем посоката, но това е всичко. Можем да бъдем спокойни, че бъдещето е заредено с хиляди възможности и точно това прави нашата работа толкова вълнуваща.