Пазарът на мобилни устройства в Африка е много привлекателен за големите компании, но определяща за успеха им е цената.
В момента 20% от смартфоните, продавани в Африка, струват под 100 долара. Според прогнозите годишните продажби на смартфони в Африка ще надминат 120 млн. към 2020 г., а международните компании се стремят да предложат най-евтините устройства на пазара.
Именно на този пазар иска да стъпи и Google - тази седмица гигантът пренесе серията си от устройства Android One в Африка с дебюта на Infinix Hot 2 в Нигерия. Серията е адаптирана специално за разпространение на развиващите се пазари.
Телефонът има доста функции, които би трябвало да допаднат на африканските потребители. Той използва най-новата версия на операционната система Android (Lollipop 5.1.1) и за разлика от някои китайски конкуренти в Африка, може да получи ъпгрейд до бъдещи версии на тази ОС.
Той включва и подобрена, опростена версия на Google търсенето - нещо важно като се има предвид ниската скорост на интернет връзката в Африка. "Тази функция може да намали употребата на данни в страницата с резултати с до 90%, като премахва до 1/3 от времето за зареждането на резултатите," пише Сизър Сенгупта, вицепрезидент на Google по продуктовия мениджмънт.
Google оповестиха и че YouTube приложението скоро ще може да работи и офлайн.
"Тази функция...ви позволява да съхранявате много от видеата от YouTube за период от 48 часа," коментира Сенгупта. "Така можете да ги гледате по-късно, когато връзката ви ще е бавна или изцяло ще отсъства."
В Нигерия Infinix Hot 2 се продава за около 90 долара, предимно чрез платформата за електронна търговия Jumia, както и в някои магазини за търговия на дребно. Скоро устройството ще стане достъпно и в няколко други африкански държави.
Дали обаче Android One има шанс в конкуренцията с китайските алтернативи?
Въпросът за Google е дали предложенията от Android One ще се окажат по-привлекателни от евтините китайски смартфони, които в момента доминират на африканския пазар. Тези базови устройства, въпреки че използват по-стари и бавни версии на Android, са достъпни за под 50 долара и според пазарните анализи държат близо две трети от настоящия пазар на смартфони на континента.
Едно от най-важните неща, които много хора така и не разбират за Африка, е ролята на сивия пазар, обясни пред International Business Times по-рано тази година Нейтън Ийгъл, изпълнителен директор на бостънската компания за мобилни технологии Jana.
Google залагат на възможността серията Android One да се окаже достатъчно изкушение за потребителите, така че да се откажат от китайските алтернативи на телефоните им. Обикновено обаче африканските потребители на смартфони не са лоялни към брандове и се интересуват от евтини устройства, които да им предлагат достъп до Интернет.
"Решаващият фактор ще е обслужването на потребителите", казва Таха Дживаджи, изпълнителен директор на Bongo Live, танзанийска компания за мобилни решения и дигитален маркетинг. "Но що се отнася до технически характеристики и функции, само технологично грамотните експерти виждат разликата. Баща ми няма да знае какво е Android One. Цената и хардуерът са това, което гледат хората. Софтуерните функции са нещо, което средният потребител изобщо не разбира. Единственото, което го интересува е: мога ли да вляза в WhatsApp и да споделям снимки с приятели."
Google са изправени и пред други конкуренти в Африка
MTN, водещият телеком на континента, продава свои собствени евтини смартфони. В Нигерия операторът предлага MTN Smart S720i и Smart Mini S620, достъпни чрез Jumia съответно за 57 долара и 47 долара. В Южна Африка той продава Steppa 2 само за 62 долара.
Android One не успя да постигне очаквания пробив в Индия, донякъде заради цените на устройствата. Google се надяват да свалят цената на телефоните от тази серия там до 30-50 долара, от досегашна стойност 100 долара. За да останат конкурентоспособни, може да се наложи да направят нещо подобно и в Африка.