Споделянето на пароли е явление, с което платформите за стрийминг определено са наясно. И докато някои все още са склонни да си затварят очите за принципа "един плаща, трима други гледат с неговата парола", други търсят как да се преборят с този костващ им пари проблем.
Сред недоволните са и Netflix, които от месец март ще предприемат мерки, за да ограничат споделянето на пароли.
И за да е ясно - мерките не са срещу хората, живеещи на едно място, а онези, от които един плаща абонамент, а дава паролата си за стрийминг услугата на свои приятели и близки на други адреси (или разпространения вариант акаунтът да е на името на един, но няколко души да си делят таксата и да го ползват).
Около излизането на доклада с финансовите резултати на Netflix за последното тримесечие на 2022 г., от компанията изтъкват в писмо до акционерите си, че споделянето на пароли е много разпространено и от него се възползват над 100 милиона домакинства.
Според стрийминг гиганта това подкопава неговата "дългосрочна възможност да инвестира" в платформата си и да я подобрява, както и да гради бизнеса си.
Правилата за ползване на услугата всъщност ясно заявяват, че един абонамент може да се ползва само от хората, живеещи в едно домакинство.
Ето защо тази година Netflix започва по-широко предлагане на възможността за платено споделяне - т.е. абонат да може напълно законно да споделя профила си с хора, с които не живее, като обаче заплаща такса за това.
Плановете на Netflix да попречи на споделянето на пароли са от миналата година, но сега вече има по-ясна представа кога можем да очакваме мерките срещу практиката да станат реалност.
Няма конкретна дата, но от компанията посочват края на първото тримесечие като ориентир, което означава, че до края на март 2023 г. вече ще видим първите стъпки.
Засичането на нарушители няма да бъде проблем (както не е и сега), тъй като компанията може да види информация за IP адресите, от които се влиза в даден профил, както и данни за устройствата, от които се гледа съдържание.
В някои тестови пазари това да споделяш профила си с някого струва около 3 долара допълнително. Ако сумата е в този порядък, подобен бонус ще е по-евтин за потребителите от това да ползват два отделни абонамента.
Прогнозите на Netflix са, че въвеждането на таксата за споделяне на парола в краткосрочен план може да доведе до отлив на потребители. Очакванията обаче са създаването на нови акаунти в някои домакинства и заплащането на такса от други, които искат да споделят профила си, в крайна сметка ще доведе до повече приходи.
Компанията миналата година пусна абонаментен план с реклами като начин да предложи по-евтина услуга, от която все пак да продължава да печели. Ръководството ѝ гледа на рекламите като на потенциално важен източник на печалби. В плановете на Netflix влизат по-добро таргетиране на рекламите към публики, за които даден клип би бил по-подходящ.
За момента интересът към този план не е голям, но от стрийминг гиганта вярват, че по-ниската му цена ще привлече повече абонати.
Възможно е това да се окаже и предпочитано решение за онези, които скоро няма да могат да ползват акаунтите на своите плащащи абонамент приятели.