Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Netflix загуби близо 1 милион абонати, но се размина с катастрофа

Компанията търси новия път - спинофи на хитове, абонамент с реклами и борба със споделянето на пароли Снимка: Getty Images
Компанията търси новия път - спинофи на хитове, абонамент с реклами и борба със споделянето на пароли

Това можеше да е един от най-черните дни в историята на Netflix. Очакванията бяха прогнозите на самия стрийминг гигант да се сбъднат и да се окаже, че компанията е загубила 2 милиона абонати в периода април-юни 2022 г.

Когато обаче дойде заветният 19 юли - денят, в който компанията разкри резултатите си за второто тримесечие на годината, се оказа, че положението не е чак толкова лошо. Не е и добро, но - както се казва - чашата е наполовина пълна.

Netflix разкриха, че са загубили 970 хиляди абонати за последните три месеца.

Това е още по-болезнено оттегляне на абонати от резултатите от първото тримесечие на годината, когато други 200 хиляди души бяха прекратили своите абонаменти. Така за второ поредно тримесечие Netflix губи абонати - нещо, което допреди 2022 г. не се беше случвало на компанията, радваща се дотогава на постоянен растеж.

В същото време новината за загубата на почти 1 милион абонати се оказва доста приемлива с оглед на мрачните очаквания. Уолстрийт реагира добре - стойността на акциите на Netflix отбеляза повишение с 5% преди края на деня, а след новините - с още над 8 процента. А можеше да се случи точно обратното.

Резултатите за тримесечието показват, че приходите се равняват на 7,97 милиарда долара вместо очакванията за 8,05 млрд., а печалбата на акция е 3,20 долара на акция срещу очакваните 2,98.

Лесно може да се спекулира, че причината Netflix да не загуби 2 милиона абонати за последните три месеца, а двойно по-малко, е излизането на четвъртия сезон на хитовия сериал Stranger Things. Той разби няколко рекорда за гледаемост и със сигурност е допринесъл за това немалко хора да задържат абонамента си или да направят поне временен такъв.

Но бъдещето е сложно, особено във все по-конкурентния пазар на стрийминг услугите, където потребителите трябва да избират не само между все повече платформи - Netflix, HBO Max, Disney+, Amazon Prime Video, Apple TV+ и още редица други.

Сега обаче компанията търси своя нов път и прогнозите ѝ са изненадващо добри. Очаква се в тримесечието, в което сме, Netflix да се сдобие с 1 милион потребители.

В писмо до акционерите си компанията посочва, че пред нея го има предизвикателството, но и възможността да увеличи приходите и броя на потребителите си чрез подобряване на продукта, съдържанието и маркетинга.

Неслучайно тук се споменава и "по-добро монетизиране на голямата ни аудитория".

Какво означава това? Реклами.

Netflix миналата седмица разкри, че си партнира с Microsoft за създаването на нов тип абонамент, в който на гледащите ще бъдат пускани и реклами. Този абонамент обаче ще е с по-ниска цена.

От ръководството обясняват пред акционерите, че търсят иновативен подход що се отнася до рекламното съдържание, за да осигурят "невероятно" изживяване за всички - потребители, брандове и рекламодатели. Каквото и да означава това.

Очаква се тази възможност да стане достъпна в началото на 2023 г.

Като за начало тя ще е налична на онези пазари, където рекламодателите са склонни да дават сериозни пари за реклама. Впоследствие компанията цели да се учи от придобития опит, да подобри абонамента с реклами и да разшири възможността за такъв и на други пазари.

Да си създадеш свои "Междузвездни войни"

Сериалът The Witcher е една от поредиците, които стават основа за цял франчайз. Снимка: IMDB
Сериалът The Witcher е една от поредиците, които стават основа за цял франчайз.

Друг начин да се привлекат абонати е чрез качествено съдържание. Netflix губи много от това, че много големи студиа - Warner Bros., Disney, Paramount и пр. - създадоха или доразвиха своите стрийминг услуги, с което си "прибраха" и доказаните успешни филми и сериали.

Така Netflix трябва да разчитат основно на своите оригинални продукции и най-вече на хитовете сред тях.

Ето защо сред плановете на компанията е и това да оптимизира най-популярните си притежания - като например сериала Stranger Things, и да ги превърне в масивни франчайзи, които да излязат извън оригиналния формат, съобщи наскоро "Ройтерс". Например да се създадат сериали и филми, които да разказват странични истории в същия свят, и да отговорят на различни зрителски вкусове.

"Искаме да имаме наша версия на "Междузвездни войни" или наша версия на "Хари Потър", и упорито работим да изградим това. Но подобни неща не се създават за една нощ", коментира Матю Танъл, вицепрезидент в Netflix.

Бизнес партньори на компанията също пред "Ройтерс" изразяват недоволството си от липсата на колаборация между филмовия и телевизионния отдел - нещо, което е от особено значение за създаването на различни продължения, адаптации или странични истории, т.нар. спинофи. Според Танъл обаче така среда на взаимодействие вече съществува.

Ярък пример за тази посока е Stranger Things. Създателите на този хит - братята Дафър, вече работят по спиноф сериал, както и по театрална постановка. Освен това налице е богат мърчндайз - от тениски, през играчки до замразена пица.

Други примери са испанският сериал La Casa de Papel, който ще има корейски римейк и спиноф; фентъзи сериалът The Witcher с Хенри Кавил, който има анимационен спиноф и скоро ще се сдобие със сериал-предистория; историческият Bridgerton също ще бъде последван от сериал, разказващ за по-ранна епоха.

Netflix ще опита да разшири вселените на тези свои оригинални успешни проекти, за да търси още по-широка аудитория, която по-дълго да поддържа абонаментите си.

Сложното бъдеще

Изпълнителният директор Рийд Хастингс коментира, че "трудно е да загубиш милион [потребители] и да го наречеш успех", но компанията е подготвена за следващата година. В тези планове очевидно влизат рекламните абонаменти, борбата със споделяне на пароли и разширението на успешните поредици.

Финансистът Сантош Рао пред Yahoo Finance също казва, че резултатите на Netflix наистина могат да бъдат определени като добри. Според него пазарът на стрийминг услуги вече е много различен - вероятно визирайки разнообразието от такива - и днес не можем да сравняваме броя абонати с миналото. Според него въпреки случващото се Netflix ще запази лидерското си място заради глобалните си позиции.

В същото време стрийминг пазарът - не само Netflix - трябва да се готви и за други предизвикателства.

Инвестиционната компания Morgan Stanley предупреди за възможна "стрийминг рецесия" на хоризонта.

Основният риск идва от икономическата ситуация по света - при повишаване на цените и финансови трудности за домакинствата, абонаментите за стрийминг услугите са разход, от който потребителите лесно могат да се откажат, за да продължат да си позволяват други, по-необходими на дневна база стоки.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените