На 16 март небето опустя - повечето от най-големите авиокомпании в света обявиха, че ще отменят до 90% от полетите си заради пандемията от COVID-19. Това е отговорно и наложително решение за човечеството, но и тежък удар върху бизнеса, който днес е застрашен повече от всякога.
Прогнозата на Международната асоциация на въздушния транспорт (IATA) е мрачна: ако тези мерки продължат да се спазват още два-три месеца, голяма част от компаниите неминуемо ще фалират до края на май.
Нещо повече - според финансовия министър на САЩ Стивън Мнучин ситуацията е по-лоша дори от тази на 11 септември 2001 г., а хоризонтът пред индустрията се стеснява с всеки изминал час. Ето защо в момента назначаването на служители е напълно замразено, а заплатите на вече наетите все повече висят на косъм.
В началото на март икономистите предвидиха, че загубите за авиацията в глобален мащаб ще достигнат 113 милиарда долара. Сума, която днес изглежда "направо ниска".
Има ли авариен изход от създалата се ситуация? "Необходими са координирани действия между правителствата и индустрията, за да избегнем катастрофа", твърди в свой доклад Центърът по авиация (CAPA).
Според текста на доклада има три основни мерки, които трябва да бъдат предприети още сега: финансова помощ за заплатите на заетите в индустрията, "жизненоважни, неограничени безлихвени заеми" за туристическите компании, както и незабавно намаляване на данъците в сектора най-малко за период от 12 месеца.
Възможно ли е това обаче?
Още в понеделник президентът Доналд Тръмп каза на пресконференция, че ще подпомогне авиокомпаниите на 100%, защото не носят вина за създалата се ситуация. Готовност да помогнат са заявили още и Великобритания, Нидерландия, Австралия, Швеция, Дания и Тайван, като в подкрепа на бизнеса вероятно ще се обявят и редица други държави. Засега обаче тази помощ е единствено добро намерение.
В същото време Flybe, най-голямата регионална авиокомпания в Европа, обяви фалит. Една съвсем малка компания от Френска Полинезия, Air Tahiti Nui, пък постави рекорд по неволя като прелетя 15 731 км. от столицата на Таити Папеете до Париж.
Най-дългият пътнически полет в света обаче е плод на куриоз - планираното в Лос Анджелис кацане не се състои заради ограничения, които Доналд Тръмп наложи. Разбира се, причината отново е вирусът.
На фона на създалата се ситуация някои частни компании обявиха, че имат клиенти, които са съгласни да платят 150 хиляди долара за място в техните самолети.
Основателят на базираната в Ню Делхи компания JetSetGo например разкрива, че запитванията за международни полети са се увеличили с девет пъти, а анонимен индийски магнат се е опитал да запази частен полет за себе си и семейството си от Лондон до Индия, което обаче се оказало неизпълнимо заради внезапната заповед за ограничение на полетите, пишат от Bloomberg.
По-различно пък стои въпросът за повечето хора, които са планирали да отидат на екскурзия със самолет.
Важно е да се има предвид, че ако отмените полета си до рискова дестинация по свое желание, без да има официални забрани за пътуване, вероятността да получите сумата си обратно е малка, освен ако нямате подобна клауза в застраховката си.
Въпреки това много авиокомпании вече предлагат връщане на сумата, ако дестинацията е рискова, но напоследък полетите до такива зони така или иначе се отменят.
В такъв случай авиокомпанията трябва да предложи алтернатива (най-често полет до същата дестинация в първия възможен момент) или да върне обратно цялата сума.
Важно е обаче да се има предвид, че губим правото си на обезщетение според регламент 261/2004 г. за страни от Европейския съюз, защото отмяната на полети в момента се случва поради обстоятелства, независещи от авиокомпанията.
Остава обаче правото ни да получим храна, напитки, достъп до комуникационни средства и настаняване в хотел, ако се окажем заклещени на някое летище, а полетът ни е отменен.