Да си купиш бизнес, по света понякога може да струва милиони или дори милиарди, докато у нас инвеститорите купуват и продават компании и идеи средно за 500 000 евро.
Именно подобен род бизнес начинания се реализират най-лесно и бързо в условията на криза и всичко, което е над тази цена, много трудно се продава у нас, съобщи за "Класа" Никола Стоянов, управляващ директор на консултантската компания, занимаваща се с бизнес сливания и придобивания, BusinessForsale.bg.
Изминалата година по думите му е била много вяла откъм купувачи на бизнеси и доста активна от гледна точка на хората, които искат да продават. Процесите, свързани с кризата, явно се задълбочават и много компании в България не успяват да се приспособят и техните собственици предпочитат да ги предложат на пазара, смята експертът.
Проблемът е, че купувачи като цяло няма и единственото нещо, което се купува и продава успешно, са по-малките бизнеси от типа на търговски обекти. През миналата година през BusinessForsale.bg са били сключени около 20 сделки и това е много по-малко в сравнение с предишни години, коментира още Стоянов. Освен това, макар че дъното на кризата се е смятало през 2010 г., през миналата цените са се понижили още повече.
И въпреки все по-примамливите оферти пазарът остава слаб, а много бизнеси се продават на загуба, категоричен е експертът. Според него трябва да мине поне още година, за да се стабилизира пазарът. Стоянов смята, че продавачите и купувачите са стресирани от новините, които излизат, и от икономическата несигурност в Европейския съюз, затова се въздържат да инвестират.
В момента те са в изчаквателна позиция, което допълнително притиска пазара. Свежи пари няма, инвеститорите имат резерви, които обаче не искат да разиграят в момента. Но не всички експерти са песимисти.
В интервю за "Класа" Борислав Иванов, директор на официалното представителство на Deutsche Bank в София, отчете силно раздвижване при сливанията и придобиванията в последните 6 месеца. Поради проблемите в бизнеса има консолидация и по-големите и по-успешните купуват по-малките, категоричен бе Иванов.
Ръст на офертите за продажба на бизнеси има и в едноименния сайт на "Файненшъл таймс", като в момента в графата "България" те са 168. Актуалните оферти за покупка са най-вече за хотели, парцели, заводи и други, показа справка на "Класа". Спрямо декември 2010-а броят им нараства с 21.
Сайтът прелива от предложения, като има и такива, които вече три години чакат своя купувач. Такъв е и случаят с 4-звездния луксозен хотел на първа линия в курорта Слънчев бряг на цена от 35.2 млн. долара. В информацията за комплекса е посочено, че разполага с 1198 легла, от които 70% са с изглед към морето, две конферентни зали и два външни басейна.
Справката в сайта показа още, че предприемачите и собствениците край морето най-активно разпродават активи, като офертите са за хотели, къщи и земя. В столицата пък се разпродават най-много бизнес сгради, къщи и проекти.
В предложенията не липсват и цели фабрики. Така например собственик на мебелна компания в Северна България е готов да се раздели с нея за скромните 4.4 млн. долара. Фирмата произвежда широка гама мебели, като заводът е стартирал дейност през 2006 г.
Според информацията компанията е водеща в сектора в България и предоставя на бъдещия собственик дългосрочни договори с основните магазини и дистрибутори на мебели. Сред атрактивните предложения е и фабрика за производство на домакински гъби и попивателни за 40 000 евро в Габрово.
Сред нетрадиционните оферти в сайта попада и продажбата на патентована идея за производство на обувки. Собственикът на патента иска да стартира съвместен бизнес, в който да се създават обувки с токчета с формата на архитектурни забележителности, като Айфеловата кула, наклонената кула в Пиза и други. В описанието е уточнено, че първоначалната инвестиция трябва да бъде в рамките на $120 000.
токчетата с формата на кулата в Пиза сигурно са патентовани от закъсал ортопед-травматолог