За Бога, братя, не спестявайте

На банковия фронт има необикновено затишие след като вицепремиерът и министър на финансите Симеон Дянков обяви облагането на лихвите по депозитите на физическите лица с 10% данък - в търговски банки и клонове на чуждестранни банки. (След като преди това го отрече.) Вероятно още не са се окопитили от удара.

ГЕРБ се надява да прибере близо 120 милиона лева по този начин само от местните депозити в отчаяни опити да изтръска възможно най-много пари в бюджета. Не са толкова много - на фона на липсващите около 900 милиона за пенсии и други социални плащания. Но явно ситуацията с несигурността на приходите догодина и належащата нужда от увеличени предизборно разходи е критична, след като опряха и до спестяванията ни.

По данни на БНБ за второто тримесечие (за третото още ги няма на сайта на БНБ) броят на депозитите у нас е 12.262 милиона, а парите в тях - 32.432 млрд. лева. Около 9.3 милиона броя от тези депозити обаче са до 1000 лева, а едни 598 човека имат спестявания за 1.463 милиарда лева. Под 10 на сто от населението имат депозити над 20 000 лева.

Праг за облагането обаче няма да има. Под данъчната секира падат и тези с 1000 лева за погребение, и тези със 100 000 лева за екскурзии и други екстрички.

Наред с това, Министерството на финансите ще облага доходи, които досега се водеха освободен доход - приходите от лихви по депозити от банки в ЕС и Европейското икономическо пространство.

Най-вероятно банките ще трябва да удържат данъка

По принцип доходите се облагат при източника - т.е. би трябвало гражданите да декларират приходите си от лихви. Едва ли българинът ще покаже чак такава добросъвестност, а има и друг проблем - от НАП няма как да проверят кой има и кой няма заради банковата тайна.

Според специалисти по данъчно облагане, най-лесният начин за администриране на данъка е самите банки да плащат 10-те процента данък в момента, в който начисляват лихвите. Ако банките са добросъвестни - т.е. не го правят избирателно, това ще осигури наистина сто процента събираемост на налога. В края на годината те ще задължени да представят списък с лицата, които са задължили по този начин.

Дали да прогнозираме колко добросъвестни ще са банките и дали няма да спестят някое име на ВИП-клиент, който има над 1 милион на влог?

Аргументите на министъра на финансите за налагането на данъка са, че: "Необлагането на лихвите от депозитите е едно изключение и това е регресивно, защото по-големи банкови депозити имат по-богатите. Някой, който работи на минимална работна заплата, плаща данък, а някой, който има голям капиталов доход и си го държи в банка в момента не плаща такъв доход. България е единствената страна от тази година, която няма данък върху лихвите от депозитите. До м.г. така беше и Румъния".

Реакцията на българите обаче няма да е такава. Тези, които имат достатъчно пари, най-вероятно ще прибягнат до услугите на офшорните банки. Тези, които имат малко, ще ги изтеглят и ще се върнем към времената на Бурканбанк.

Другият вариант е парите да се изтеглят и вложат по сметки на турски, американски или... руски банки у нас (ако например ВТБ реши да развива и депозитна дейност в България на един по-късен етап, защото сега се ограничава до откриването на офис в София).

В резултат банките ще загубят. А това ще оскъпи бездруго скъпия кредитен ресурс у нас. Казано иначе, лихвите ще се вдигнат.

Така че накрая сметките на финансовия ни "Робин Худ" ще се окажат съвсем криви.

#4 @ 10.10.2012 в 17:37:29

Аз нямам особено много в банката, но бих си ги изтеглила всичките, ако наистина това се окаже истина. И без това за 4% годишна лихвам едвам си струва да ги държа там, и без това ми вземат от банката такси всякакви и то и без това си заминават парите, а накрая и с бумащина да се занимавам и да попълвам декларации. И ако случайно нещо ми е недосметнато за някоя и друга стотинка - и лихва да дължа на държавата - хайде НЕ МЕРСИ! Вкъщи под въглавницата и това е!

#6 Блуждаещ читател 10.10.2012 в 18:53:42

Съмнява ме да въведат този данък. Според статистиките огромната бройка депозити са с малки суми. Тоест с тази мярка ГЕРБ ще настрои огромен брой хора срещу себе си. Големите депозити са в малък брой избиратели. Освен това те винаги ще намерят начин да ги изнесат навън. Все си мисля че има някоя мислеща кратуна останала в тая партия.

#8 Оня Дето Го Трият 10.10.2012 в 19:59:10

От тая статия става ясно, че държавата се нуждае отчаяно от някакви 120-ина милиона за да върже пенсиите на хората и.т.н. Под съседните статии пък с пяна на устата някои обясняват, че не е проблем да извадим едни 10 млрд. евро (20 000 милиона лева на фона на форните 120!) за да си построим Белене Къде са тия беленци да обяснят какво става !? И аджеба 120 млн повече ли е от 20 000 млн. ? Бойчо, четеш ли? Блеещия в небесата, четеш ли? Кои бяха другите, че не се сещам....

#9 MacAllister 11.10.2012 в 00:20:20

Дали е справедливо или "справедливо" е друга тема, която остава академична след като тиквите вече са решили да пръснат семето си и в банковата система. Работата е там, че е очевидно, че има начин да се събира такъв данък, без да се нарушава банковата тайна - като се въведе не върху печалбите на отделните вложители, а се удържа от изплатените лихви от банката като цяло. Интересното е, че големците не го споменават и всичко, което извъртат все довежда и до този "страничен" резултат. Ако бяхме някоя страна като Норвегия, където и справедливостта е гарантирана, пък то и банкова тайна няма - айде да върви, но тук все се "ловят" едри престъпници, па накрая все народа се оказва в мрежите на същите тия, които уж биват ловени. Тъй, че разкриването на банковата тайна няма да спре организираната престъпност, но ще настъпи всеки, който е успял да се закрепи и да се превърне в апетитна плячка за разкъсване - нарушения ще се намерят, ако не ще се създаде закон, който да ги произведе, ако и туй не върви - начини има. Та тоз ефект на мен никак не ми харесва, а това, че на други места има такива данъци не означава, че и у нас хората са готови за такова нещо. Тия, които нищо си нямат ще позлорадстват, но злоба къща не храни, а дали ще изкара това някакви пари на пазара е под въпроса, пък и да ги изкара те ще се пръснат по ненормален за пазара начин и ефекта може да се окаже доста по-лош. При обема на нашата икономика още пари управлявани през държавната администрация е все едно да гасиш пожар с бензин - намалява се ресурса на естествено свободния пазар, за да се увеличи потока през контролиран от чиновници. И без това съотношението е над 2/3 в полза на държавата, та не знам какво стратегическо преимущество може да има допълнителното му увеличаване. Все се чудя обаче за каква пазарана икономика се говори при това положение? То не е и само у нас, да не говорим и за вторичните ефекти върху корпорациите, които почват да се държат досущ като някакви социалистически държави в държавата (не тук - то тук и корпорации няма истински)... Лудост е обхванала света, дами и господа - лудост! Докато не стигнем дъното и не измре сума народ трудно ще се промени нещо ... Още се сетих нещо - има хора дето буквално вярват в Кейнс и игнорират напълно фактите - т.е. при положение, че вече държавите профукват над половината оборот на пазара (дори и в по-десните останали места) как точно си мислят, че създадените в такава екониша държавни апарати биха могли да изпълняват подобна, но смислена функция? Най-лошото е, че практиките през последните десетилетия погребват всички алтернативи и ги заменят с извращения - излаз вече няма, а ние сме доста повече, отколкото са били хората при предишните големи кризи и войни, ако сега се срине системата дори само на един континент, последствията ще са астрономически дори и без shooting war.

#12 Оня Дето Го Трият 11.10.2012 в 08:30:02

Охо, Бойчо! Нещо по коментар /8/ да можеш да кажеш?

#16 Milena_Al 11.10.2012 в 10:29:29

Дам този данък ес цел обедняване още повече на населениело. А Дянков снощи излезе и каза ние сме единсвените от Еврозоната, които нямаме този данък. Г-н Дянков ние сме единствените с най-ниските доходи, къде се бутате в Германия и дори Гърция които са в рецесия...дори тях неможем да стигнем по доходност на глава на населението. http://milanova-photo.blogspot.com/

#19 MacAllister 11.10.2012 в 13:28:24

Ето и Боби казва същото и ако това ще се прави облагането на лихвите амблок е начина - да се използват добрите страни на плоския данък. За прага не съм съгласен въобще - България има проблеми главно с обърканата си администрация и справедливо или не няма работеща алтернатива за плоския данък поне засега. Помислете си колко ревизии, включително ина частни лица биха били потребни при наличието на прагове (не говоря само за лихвите, а по птинцип). При нашата организация нарастването на административните разходи ще е такова, че за да се компенсира дори хора попадащи в ниските графи ще трябва да плащат бруто повече. Другата страна са некадърните икономисти като Дянков съчетани с неориентирани СИК-аджии като в момента - те не могат да си направят сметката при посък данък, а ако трябва да се водят постоянно от прясна статистика и предположения за количеството данъкоплатци в различни групи ... е, не знам каква ще я свършат. Да бъдем реалисти, тикви или не държавата трябва да функционира що годе предвидимо, очевидно има достатъчно хора, които обичат мутрите и щем не щем трябва да се съобразяваме с интелектуалното им ниво. Иначе никак не съм съгласен с облагането на лихви по депозити. Това е в известна степен двойно данъчно облагане прикрито под недомлъвки. Погледнато от горе всичко се свежда до това дали получаването налихва за депозит е "превъртане" и печалба от нова дейност или е част от вече обложена печалба. Ако по граждански договор свършиш нещо, което твоят клиент използва, за да си докара печалба това са две безспорно две различни дейности, но като ти въртят парите и печалбата от това се облага ти се явяваш нещо като съдружник, който взема от останалото след облагането. Втората гледна точка е вярна, ако не считаме парите за стока или услуга предоставена от нас на банката - но кое е правилната гледна точка? При чисто финансови опрации работата до голяма степен е въпрос на сметки и различни начини могат да доведат до еднакви постъпления, но с облагане на различни операции. Не казвам как трябва да бъде, но мисля, че по въпроса трябва да има ясно изразена официална позиция придружена с детайлно обяснение кое как и като какво се третира. В противен случай цар са недомлъвките и полвинчатите разсъждения, които дават възможност да се експлоатират не акъла, а низките емоции на хората, а гражданите като цяло да бъдат цедени под различни предлози и те да не могат да го оспорят, защото липсва ясна (или каквато и да е) дефиниция на държавната политика.

#20 TheSpider 11.10.2012 в 14:10:13

Хаха, то вече големи приказки, голямо нещо! Щяли сме били да обеднеем направо Просто взимат едни 10% от лихвата, не взимат от спестените пари. Единият пък се плюнчи с разни анализи как едва ли не ще източат бедния народ

#28 Оня Дето Го Трият 11.10.2012 в 20:14:09

Бойчо Чугунена главо, изписал си фермани, ама се правиш на разсеян! Точно под тая статия е мястото да те попитаме как ще стром Белене - с пари от тоя данък ли? Или ти имаш слонче-касичка и ще спонсорираш 2 реактора?

#29 Мина 11.10.2012 в 20:56:14

Ееееех, свърши келепира!

#31 Тошко от Габрово 11.10.2012 в 23:31:52

@Боби Може и без декларации. още при депозита опълномощаваш банката да трансферира директно на данъчните.

#36 Оня Дето Го Трият 12.10.2012 в 08:19:08

Boicho Boichev | 12.10.201205:05 ".. За Белене, и за всичко останало.Ами от данъци ще се плаща , откъде другаде? Откъдето държавата прави всичките си разходи-за да похарчи лев, трябва да го вземе отнякъде.Сега, или ако е назаем-в бъдеще,но няма откъде да дойде освен от данъци..." Лек автогол, батенце Ми от данъци много ясно - ама откъде толкова данъци бе, другарю? Ти това пропусна да кажеш Тия опряха до някакви 100-ина милиона от тоя данък.....а до 20 млрд. за централата с "евтиния ток" колко има още? Точно под тая статия е мястото разните шушумиги да ни обяснят за евтиния ток...ама ги няма! Сал един Бойчо е на абразурата...

#38 Оня Дето Го Трият 12.10.2012 в 09:56:48

Добре бе, мамин златен, гьонсурат Нека не са 20, нека са 10 млрд.....не, нека не са 10, ако искаш само 5 да са, даже и само 1 млрд. да е! То правителството закъсало до там, че панически да търси едни 100-ина милиона с тоя данък, та да нахрани пенсионерите, а ти ми говориш за милиарди Абе в Бургаския свободен университет само свободни часове ли имахте - поне елементарна математика не учихте ли!? 1 млрд = 1000 млн. >> 100-те млн. от данък влог

#42 Оня Дето Го Трият 12.10.2012 в 11:07:22

Типична чугунена червена картуна! Само лозунги и никакви отговори......

#44 Оня Дето Го Трият 12.10.2012 в 12:29:28

А пари за Белене откъде? От влоговете на бабите по 100 лв. дето са?

Новините

Най-четените