"Със 100 км/ч аз летяяяяя..."
...но не и по магистрала "Хемус", защото, милата, все още не е завършена. А на 4 октомври т.г. се навършиха 50 години от започването на нейното строителство.
През 1974 г., когато някои от нас все още дори не са били планирани, "първият сред равни" Тодор Живков прави първата копка на (все още) бъдещия магистрален път. Целта е била, е и още дълги години ще продължава да бъде пътуването между София и Варна да е бързо и удобно.
Едва ли някой от ръкопляскащите партийни функционери тогава си е представял, че е възможно дори децата му да не доживеят завършването на тези 430 км. Е, петилетка по петилетка... Поне за внуците ще има. Нали?
По случай рождения ден на тази все още неродила се магистрала "Хемус" подбрахме 5 неща, които са били построени по-бързо от нея.
А, както можете да прецените, някои от тези проекти са доста по-впечатляващи и трудни за реализиране от един магистрален път:
1. Голямата пирамида в Гиза (Хеопсова пирамида)
Без майтап. Египтолози са на мнение, че пирамидата е построена за период от между 10 и 20 години, някъде около 2560 г. пр. Хр. Представете си полуголите египетски роби и примитивната "техника" отпреди повече от 4500 години, които издигат 146-метрова пирамида. Сега си представете няколко правителства, десетки строителни компании, техника от XX и XXI в. и един невъзможен за довършване асфалтов път.
Ако е някаква утеха, можем да вярваме в теорията, че извънземни са помогнали за завършване на пирамидата. Да вземат да помогнат и за "Хемус", а?
Хеопсовата пирамида е последното останало от Седемте чудеса на Древния свят. В известна степен "Хемус" също е някакво чудо. Няма да е изненада след 4500 години и тя да попадне в подобен списък, но критерият да е "Чудо е, че не са я завършили". Шегуваме се – сериозно ли някой очаква изграждан в България път да оцелее толкова много време?
2. Мостът "Голдън Гейт" в Сан Франциско
Повече от 35 години преди да започне работата по "Хемус", отвъд Океана започва да се строи един от най-впечатляващите мостове в света. Дължината му е 1280 м., а височината - 227 в най-високата точка.
Построен е за малко повече от 4 години в периода 1933-1937 г. В България има дупки в асфалта, за които са нужни повече от 4 години някой да се сети да ги запълни.
3. Небостъргачът "Бурдж Халифа" в Дубай
Прехвърляме се на най-високата (засега) сграда в света с нейните впечатляващи 828 метра. Нейното строителство започва през септември 2004 г., а официалното откриване е по-малко от 6 години по-късно – в началото на 2010 г. "Бурдж Халифа" държи и 14 световни рекорда.
На рекорд се надяват и няколко поредни правителства в България от комунизма насам. Истината е, че има конспиративен заговор, чиято цел е да грабнем рекорда на "Гинес" за "Най-бавно построена магистрала в света".
Плакетът един ден ще посреща и впечатлява чуждестранните делегации в Министерски съвет с един надпис отдолу "Бавно, но славно".
4. Над 7500 км магистрални пътища в Германия (1975-2017 г.)
Аутобан - магическата дума, която изниква в главата на всеки любител шофьор, когато се сети за Германия. Следва и изцъкването с език, последвано от "Е, това са пътища, не като нашите". Но изобщо нямаме намерение да ви говорим за качество, немска дисциплина и пр.
Просто ще посочим, че от "Хемус" до момента са построени 196 км. От 1975 г. до началото на 2017 г. общата дължина на магистралната мрежа в Германия се е увеличила с над 7500 км. Сигурно и на тях им помагат извънземните, знае ли човек...
5. Mеждународната космическа станция
...и ето как стигнахме и до Космоса. Изграждането на станцията, която обикаля в орбита около Земята, започва през ноември 1998 г. Последният модул е скачен през 2011 г. Т.е. за около 13 години човечеството се сдоби с космическа станция. За този срок "Хемус" набъбва с около 30-ина километра...
За тези 50 години се случиха и много други неща. Един режим падна, друг се появи. Световният ред се смени няколко пъти. Радвахме се, че България стана 4-та на Световно, а някои тийнейджъри вече дори не знаят, че това се е случвало. Родиха се и пораснаха Кирил Петков, Асен Василев, Делян Пеевски и Костадин Костадинов, че и в политиката влязоха. Такива ми ти работи...
Нищо чудно след някоя друга година някой кабинет да осъзнае абсурдността на всичко това и автомагистрала "Хемус", подобно на градовете в страната, също да се сдобие с девиз. За по-лесно може просто да бъде обърнат този на столицата. Не звучи ли смущаващо подходящо:
"Автомагистрала "Хемус" - старее, но не расте."
Дори не трябва да се нарича "магистрала", защото за такава има изисквания за максимален градус на наклона, както и на завоите, а Хемус издиша и по двете точки.
Браво! Добра статия. Смях се повече отколкото, ако бях прочел "Стършел"