Болни сме. От лошотия.

„Те са болни. И без това не заслужават да живеят."

Думите са на дете, изречени по отношение на други деца. Детето е българче. Другите деца са афганистанчета.

Мястото е село Калище, община Ковачевци. По-точно - селското училище. В него учат общо 18 деца на различна възраст. Българчета. Вчера учебната година трябваше да започне и за още 10 деца - деца на бежанци. Но не започна, тъй като родителите на българчетата не са съгласни децата им да учат с децата на чужденците.

Родителите имат подкрепата на директора на училището, учителите, кмета и общинския съвет. Твърдят, че нямат нищо против децата, освен че:

„Нито са прегледани от доктори, нито нищо." (майка)

Те са дойдели от некъде си, просто не мога да си представя детето ми да е по цял ден тука с тях." (друга майка)

Нашите деца са много по-напред по отношение на интелигентност, на образование." (жител на селото)

Нашите ученици в първи клас са двама души, а като дойдат десет кой ще се интегира? Българчетата ще ги накараме да учат афганистански език, така ли?" (Венцислав Тодоров, председател на Общински съвет Ковачевци)

Детският комплекс не е бежански център. Миналата година ги приехме. Не може да се каже, че някой пречи на някого, но си искаме стария статут...Нашите деца са ощетени вече." (Васил Станимиров, кмет на община Ковачевци)

Децата на бежанци са хора, търсещи закрила, те не са бежанци. Бежанец е човек, който е получил статут на такъв или хуманитарен. На тези такъв им е отказан в момента, понеже не са завършили интеграционен курс за изучаване на български език и не са преминали обучение в Министерството на образованието." (пак той)

Между другото, последното беше опровергано от Държавната агенция за бежанците, според която децата на имигрантите са изкарали съответния курс и имат базово ниво на познания по български език. Което, пак между другото, е трудно да се твърди със сигурност за онази разтревожена майка, според която бежанците „са дойдели от некъде си".

Самото изказване на кмета също е показателно за неговото базово ниво на компетентност.

Мисля си, обаче, за онова дете, с което започнах. Не разбрах името му от телевизионния репортаж.

Ще ги биеме, какво може да правиме с тех? Те са болни. И без това не заслужават да живеят", казва детето през смях. Запитано откъде знае това, отговаря: „Ето и директора каза - те са болни." За това дете мисля аз, защото то е болно.

Болно е от невежество, страх и омраза.

И как да не е, след като майки могат да кажат, че едни деца (да, чужди деца, но деца) са болни, опасни, нежелани. След като учители могат да учат децата, че чуждото няма място в класната стая. След като хората, избрани да управляват, предпочитат да се възползват от страховете на хората, вместо да ги успокояват.

Да, цинично е, но идват избори. Сега парламентарни, догодина местни.

Община Ковачевци има кмет от БСП, социалистите доминират и общинския съвет, където 6-ма съветници са от БСП, 3-ма от ГЕРБ и 2-ма от ДСБ. Все „нормални" партии, ще речеш, без националисти и популисти.

Всички обаче са забележително единодушни, когато приемат декларация с искане Националният детски екологичен комплекс в Ковачевци да бъде освободен от настанените там имигранти до 30 октомври.

А преди Калище беше Розово, а преди него беше Харманли.

Преди селския кмет беше депутатът от „Атака" Магдалена Ташева, която твърдеше, че бежанците са канибали.

Бяха и други „патриотични сили", които призоваваха хората да се въоръжават, за да се пазят от чужденците.

Бяха институциите, които обясняваха колко страшни бежански вълни идват, колко опасни хора са бежанците и колко скъпо струват на бедна България. Бяха бити чужденци, само защото изглеждат различно.

И да, бяха заглавия от типа „Бежанци сеят СПИН, сифилис и други опасни болести" и „Кървава баня! Бежанец наръга нощес момиче в София!!!".

По силата на една тъжна, много българска ирония, прогонените от Калище деца ще бъдат приютени да учат в софийския квартал „Враждебна" (защо ли наричаме местата, където са домовете ни, с лоши имена).

Но аз все си мисля за онова дете. Честно казано, мина ми през ума, че не искам това дете да учи в училището на моите деца. Ами ако реши, че са различни, че не му харесват, че са болни? Ще ги набие?

Не съм сигурна също, че искам да живея в едно общество с онези майки, които не искат чуждите деца. Не съм сигурна, че ми харесва те да имат право да гласуват - какви хора ще изберат? Такива като тези, които решиха да изгонят бежанците от селото? Въоръжени патриотари, които ще пазят нацията чиста?

Да, минаха ми през ума такива работи. Но вярвам в друго - ако се подадем на такива мисли и емоции, ставаме същите, правим това, от което се възмущаваме. Поддаваме се на страховете, срещу които се борим.

Мразим хората от Калище, че мразят бежанците.

Обиждаме ги, защото те обиждат. И възпроизвеждаме още и още от същото.

„Ще ги биеме, какво може да правиме с тех? Те са болни. И без това не заслужават да живеят". Така каза онова дете.

Представяте ли си в какъв свят живее това дете, за да каже подобно нещо, ей така, смеейки се? Кое дете заслужава да живее в такъв свят? В какво превръщаме собствените си деца, докато уж ги браним от чуждите? От какви болести ни е страх, когато тежко боледуваме от лошотия?

Но в нормалните общества болните хора не ги бият, лекуват ги.

Ако искаме някога да станем нормално общество, трябва да се лекуваме. Да започнем от днешните деца, които после ще станат родители, ще изразяват позиции, ще гласуват.

Да ги учим на приемане, на разбиране, на съпричастност - вкъщи, в училище, по телевизията.

Да, телевизиите - след Розово и Калище, нека да видим и другите истории - на хората, които помагат на бежанците; на училищата, които приеха децата на бежанците; на бегълци от войни и глад, намерили в България (поне временно) убежище. Да настояваме учителите и политиците да дават добър, а не лош пример.

Защото лошотията е болест.

По-страшна от беднотията и невежеството, и смъртоносна в комбинация с тях.

#5 Оня Дето Го Трият 16.09.2014 в 20:56:20

Веднага приемам 3 крастави сомалийчета в нас, ако ти приемеш 3-ма малоумни жители на това село у вас. + онова мило детенце, дето вика, че "сигурно са болни и не заслужават да живеят" Една крачка го дели от това ако му хрумне друг акъл да каже, че и ако се казваш Ивайло Найденов не заслужаваш да живееш. Що не? Стига да го пише в някой жълт вестник

#7 hidden_in_the_shadows 17.09.2014 в 05:33:50

Абе не се ли научихте - тая интеграция на индивиди от ТОЧНО този тип - не се получва. Забравихте ли екзектуора, говорещ на чист английски от източен Лондон - или това е конспирация на МОСАД. За всички конспиратори - на майка ви в пу*ката. За останалите нормални хора - нормално ще си изкажа позицията. Има хора и хора. Едни са способни на интеграция. Други не са способни на интеграция. И в случая нещата опират до религиозни възгледи. Религията играе огромна роля в световъзприятието на човека. И е невъзможно да изпратиш 10 християнчета в саудитска арабия и да се надяваш, че ще съжителстват добре с 18 мусюлманчета. Също не е възможно да изпратиш 10 мюслманчета в бг село и да се надяваш, че всичко ще е наред. Щото на тея в главата са им други ценности, други възприятия за света. Аз бих приел 3 негърчета в нас (от сащ негърчетата, не искам ебола), 3 мексиканчета, 3 южно-американчета, 3 китайчета, 3 русначета, 3 украйнци, 3 беларуси, 3 северно-корейчета даже бих приел в нас. 3 афганистанчета обаче - не благодаря - прекаленно сме различни - няма да се получи. И ако обичате - айде направете един reallyity check и вижте колко "добре" върви интеграцията на мюсюлманчетата в Европа - НИКАК не върви, направили са си общност и си живеят задружно в тяхната общност, не се интегрират ИЗОБЩО. Например аз живея в Дания и имаше един датски психолог, дето работи с престъпници мюсюлмани - интересни неща беше написал. Едно от тях е, че 9 от 10 деца /тийнове бяха/ се опреличават повече на мюсюлмани, отколкото на датчани. (Въпроса е нещо от сорта на Do you feel more muslim or more dane). А това не са деца току-що докарани от арабския свят - те са 3-то поколение имигранти. Повечето от тях дори не са стъпвали в държавите на дядо си...

#9 hidden_in_the_shadows 17.09.2014 в 05:47:07

Интеграцията и смешателството между две групи може да стане само и единствено тогава, когато и двете групи го желаят. В случая - нито имигрантите желаят да се интегрират в БГ-обществото, нито БГ-обществото желае да ги интегрира. Не разбирам, какво толкова сички ревете като ощипани от реакцията на тея селяндури. Да селска е реакцията, ама е правилна. И дори да приемем абсурдно тъпата теза, че и двете групи искат да имат нещо общо една с друга - така ли се интегрира? Пускаш ги в едно забревено от бога село - къдете "интегриращите се" ще бъдат мнозинство!?!? WAT >? ? Интеграция се прави по следния начин - събираш ги в най-големия град (София в случая), правиш им едни ЕКСТРЕМНО ИНТЕНЗИВНИ курсове по български език (ака ако не знаеш как да поискаш вода - стой жаден), за 5-6 месеца те се научават на езика (и малките и големите); след това ги пращаш 10-те дечица в различни училища, 10-те семейства на различни места (различни градове!!!) и даваш 50% от заплащането на имигранта (другите 50% бизнесмена дето ще го наеме на работа - така и двете партии имат инициатива). 10-те дечица отиват в 10 различни класа с по 25 българчета във всеки клас - и си намират бългачета приятели, естествено, като няма други и ХОП - след 3-4 години тея ще се просълзяват на химна - ще бъдат БЪЛГАРИ. И тук успешната интеграция би била нещо от сорта на 70-80%... Ама не. Наще малоумници какво ще направят - пускат ги в забравено от бога село, без икономика и с 0% шанс да си намерят /платена/ работа. Изкуствено правят интегиращите се мнозинство!?! - и се чудят накрая що селяндурите са расисти !? И кой няма да е расист в такава потресаващо малоумна ситуация.

#10 hidden_in_the_shadows 17.09.2014 в 05:54:23

@Белка, Не може. Юридически нещата са много объркани. След като се намират на територията на България - трябва да направим нещо с тях. Не можем да ги пратим в съседни/или далечни/ държави - щото никой не ги иска. А те се намират вече тук, ама не можем и да ги изгоним, сисъл щото няма къде да ги пратим. Не можем да ги пратим и в собствената им държава, защото те /на 100%/ твърдят, че в собстената им държава не е сигурно, живота им е застрашен и смятат, че ако се върнат в собствената си държава - ще бъдат избити. И след като твърдят това нещо - нито една държава /по силата на международното право, конвенцията за правата на човека и още няколко документа/ няма право да ги изпъди и да ги върне в собствената им държава. Ако са вече тук има 2 варянта - друга държава да изрази желание да ги приеме или да ги "интегрираме" в обществото. Има и един трети, ама той не е за казване ;- )

#12 hidden_in_the_shadows 17.09.2014 в 06:47:56

@Белка, Ами те не влизат легално - > не ни оставят много избор да ги пускаме или не За последните 3 дни са заловени 96 нелегални по границата. 8 на КПП-то, а другите в шубраците.. А идеята за отказването от религията - ще те разпънат на кръст, ще те изкарат по-лоша от хитлер, ако го кажеш това.. където и да било....Така е в съвременния свят - готино......

#13 hidden_in_the_shadows 17.09.2014 в 06:52:51

@Белка, Сега обществената нагласа е такава - толерантност и интеграция - това са хубавите думи. Обществото се развива постепенно - еволюция - така и сме стигнали до момента в който, ако афганистанец влезе нелегално в БГ - си шах и мат - нямаш добър ход. За да се промени обществената нагласа коренно е нужен процеса - революция - това е драстична промяна на обществената нагласа и обикновено тръгва на съвесем друга посока общественото мниение. Най-често револяция в общественото мнение се получава при/след война. Дано дойде по-скоро тая война, че мен лично тая ситуация хич не ми харесва.

#19 explorer 17.09.2014 в 10:54:48

@#13, ей това е чудесен пример за "световна конспирация" - да вземаш за дадено това, което се търси. Да започнем от "сега". Сега е времето, предшествано от около 40 века писмена история на човешката цивилизация. Неразбирането (и преди това незнанието) на това, което се е случило, не позволява на много хора да разберат, че толерантност и интеграция, не са само модерни думи, а необходимост и единствен избор при 7 млрд. население на планетата Земя. Ако афганистанец влезе нелегално в България има повече от един полезен ход и той е в горните понятия, но те трябва да се разбират и прилагат, а не да се тиражират папагалски или да се размахват като дамоклев меч. За революциите не знам какво знаеш, но очевидно не си бил свидетел на нито една и нямаш контакт с живи революционери с реална власт. Аз понеже съм набор '68 съм имал и повярвай ми не е това, което си мислиш. Колкото до войната, тя е почти неизбежна, затова поживей още някоя мирна година, че после от пораженията радиационния фон, няма да можеш да усетиш отвратителната миризма на разлагаща се човешка плът

#24 Оня Дето Го Трият 17.09.2014 в 13:54:18

Все ми се струва, че съм разбран малко неправилно. Не ме вълнуват самите емигрантски деца. Ако искате на площада ги обесете или ги разкарайте с шутове до съседното село. (Е не го правете де, само като пример) Вълнува ме ограничеността и простотията на туземците! Щом едно дете може да вярва, че щом са черни значи са болни и не трябва да живеят, а родителите да са му налели такива мисли, значи не е добре работата. Откъде го знаят това - ми така пише у вестника. Значи с всяка тъпотия написана У вестника може да водиш за носа подобна част от населението без никакъв проблем. Акъл няма и не трябва, важното да го пише във вестника. И да го е прдрекла още Ванга. Така във вестника ако напише, че и само БАреков или само Болен ще оправи държавата, това е железен аргумент стадото да повярва по същия начин, както за черните болни. Иначе откъде ще се намерят такива, които биха гласували за БАреков или Болен? Така че за 12-те дечурлига не знам, ама всички от това село май трябва да почнат още веднъж от 1-ви клас.....

#26 mima 17.09.2014 в 14:43:37

Важно е да се разбере откъде произхожда целият проблем. Преди няколко месеца имаше статии в пресата, че чужденците не са ваксинирани и в Сирия имало масово детски паралич. Съответно нашите мили докторя се изпопребиха да дават изявления колко е важно да се ваксинираме и как бежанците носят болести. Тези вести малко или много достигат и до простия селски човечец и как мислите би реагирал той? Няма нужда да питам, реакцията е налице. Не са виновни обикновените хора, вина имат медиите, онези в белите престилки и политиците, които всяха смут.

#32 mima 17.09.2014 в 18:58:11

Да си кажа честно бих си пуснала детето в клас с бежански деца. Тези деца все пак искат да учат и да се развиват. Не бих го пуснала в клас с чисти български мангалчета, които са там само, за да може да си получават детските. По въпроса за ваксините считам, че лекарите постъпиха нехуманно, защото посочиха с пръст едни хора и казаха - ето, те носят болести, с което автоматично ги направиха нежелани. Ясно ми е, че го направиха, за да стимулират родителите да ваксинират децата си. Това ли е начинът обаче? Естествено и аз не искам детето ми да учи с други болни деца. Само че наистина ли са болни тези деца или това се ползва, за да се всява паника?

#35 Оня Дето Го Трият 17.09.2014 в 22:40:46

Страус Според мен имаш фобии някакви и умуваш върху неща, които сам си измисляш и раздуваш до ужасни размери. Също както се раздуват и коментарите ти под този текст Дотук половината коментари по темата са, че децата не знаели български, а другата половина, че били потенциално болни. Е в съседната статия по въпроса, в едно и също изречение пише, че са минали някакви медицински тестове и са имали осигурен курс по БГ език. Четвърти абзац, отгоре надолу Що ми се струва, че все повече сте българите дето трябва да ви пратим заедно с емигрантите в първи клас да се научите да четете внимателно текст....преди да смятате вероятности

#40 dimitarbt 18.09.2014 в 11:13:11

Когато Ралица Ковачева пише в множествено число - от името на кого го прави? Аз например не мразя хората от Ковачевци, напротив одобрявам им реакцията!

#43 Маграт 19.09.2014 в 11:59:41

Не мога да повярвам, че 80% от коментарите подкрепят ограниченото поведение на хората от Калище. Живея в чужбина, и въпреки че съм със самочувствие, че зная езици, имам добро образование и работа, е много трудно да се интегрираш в едно общество, в което не си израсъл. Боли ме всеки път когато виждам неодобрението на местните, когато разберат, че съм от България, някакво чувство на превъзходство се заражда в очите им, че аз идвам от страна с проблеми и немотия. Какво да кажат тези хода, които даже няма и къде да се върнат, кагато се сблъскат с предрасъдаците и агресията на хората, защото всичко в тяхната страна е пепел от войната, в която стрелят на месо. Нима не страдаше националното ни самочувствие, когато Великобритания ни обвини, че ще пренаселим пазара на труда на Острова, че ще страда тяхната социална система от злоупотреби от източноевропейци, нима не искате децата ви да учат в чужбина с англичанчета, французойчета, немчета, не искате ли дацата ви да пътуват, да работят с хора с различни националности, ами ако е така, нека всички да се пренесем в Калище и да се окопаме там от страх да общуваме с хора различни. Бежанците, няма да изчезнат за една нощ от България, те ще останат и е по-добре да се интегрират и да си намерят работа, отколкото да са бреме за държавата, приветствам децата, които искат да учат. Сирийските родители са изпратили децата си на училище какво по-хубаво от това, нима предпочитате да просят по-улиците и да крадат. Пази Боже сляпо да прогледа!

#48 Оня Дето Го Трият 19.09.2014 в 16:52:58

Такива пумияри като дядката като ми плачат за България и ми се повдига. Абе, мекере просто, не разбра ли че тая държава ако умре ще е заради такива като тебе бе? Нормалните хора бягат оттук не заради политиците, не заради циганите, не за друго, а защото е пълно с подобни малоумници като теб. Като ходиш по чужбина не ти ли прави впечатление, че си доста по-различен от тамошните по-цивилизовани хора? Ама не е както си мисли, че е щото си българин и ние сме си по-различни, а просто си по-прост и където и да идеш все ще си различен и ще ти правят впечатление разликите То затова по-нормалните тук не подскачат толкова срещу сирийците, докато очевадно простите като теб най-много реват, че сме щели да бъдем претопени и за КLETA MAJKA BALGARIQ Не целя да те обиждам, а да ти кажа че просто сме от различни галактики. И колкото повече мрънкящи патриотари като теб има, толкова по-близо е края на тая държава

#51 Маграт 20.09.2014 в 00:43:11

За дедото и за Ванко, които не са чели Тери Пратчет, ще спомена, че Маграт е женски персонаж. А иначе да се защитя, че не съм избягала от България, така се стекоха обстоятелствата и просто приех едно ново предизвикателство, но колкото повече живея в друга страна толкова повече България ми липсва и Балканите като цяло. И да мога да си преставя, че един англичанин не може да се социализира в Дания или Холандия, хората от тези страни с друга бира, но това е друга тема. Исках да изразя през моя опит, че не може да заклеймяваш другите, че били болни или неграмотни или каквито и там да са. Показания цитат на дете от селото е направо недопустимо, такива ли хора растът в това село пълни ксенофоби. Съгласна съм, държавата може сама да избира какви хора да приема и какви не, макар като член на ЕС - трудно, но какво в изолация ли ще се живее в Бг. Това не е обетованата страна и тези неща ще зачестяват, защото има много болни територии дори и на Бълканите. Съгласна съм, че децата от селото може да изостават с учебния материял, заради сирийчетата, но първо бежаските деца не са заслужили такова варварско отношение (закани, че ще бъдат бити в училище) и освен това българчетата ще опазнаят друга култура и ще се научат да общуват с хора различни от тях. В мойто училище също имаше едно момиче, което дойде от Русия. Не знаеше езика и беше тормозена и дори налагана от време на време, е така, за спорта, както се казва, без на никой да е направила нищо. Горкото дете, ами ако е вашето дете, тогава различно ли ще е, защото българите имаме самочувствието, че сме много умни и възприемчиви. Да, ама не! Тъпченето и унижаването не е начина, намерили сме ние на кой да показваме превъзходството си! Проблема е налице и е по-добре да учат, защото всички знаем, кои деца от малцинствата не ходят на училище.

Новините

Най-четените