Българите, които още могат да си позволят да пътуват за удоволствие в чужбина, са се увеличили - за сметка на избралите родните курорти. Това показват публикувани днес предварителни данни на Националния статистически институт (НСИ).
В периода април - юни 2010 г. броят на пътувалите в страната българи намалява с 16.9%, докато туристите, предпочели чужбина, се увеличават с 22.7%.
В края на миналата седмица националната статистика съобщи, че пътуванията на български граждани в чужбина през юли 2010 г. са 355.9 хиляди, или с 31.9% по-малко в сравнение с юли 2009 г.
През второто тримесечие на 2010 г. 1.084 милиона български граждани са предприели каквото и да е пътуване - у нас или навън. Това е намаление с 11.1% в сравнение с година по-рано.
Най-много хора са пътували с цел "почивка и екскурзия" и "посещение на близки". Относителният дял на пътувалите в чужбина на почивка или екскурзия е 74.1%, а на пътувалите в страната със същата цел - 37.1%.
През второто тримесечие на 2010 г. най-много са пътували хората на възраст 15-34 години - 43.1% от общия брой пътували лица с лична цел, и на възраст 35-54 години - 57.6% от пътувалите лица с професионална цел. Най-малък е делът на пътувалите на възраст над 65 години - 9.5% от общия брой пътували лица с лична цел.
При туристически пътувания в страната най-голям е относителният дял на разходите за транспорт - 31.2% от всички разходи, а за пътувания в чужбина разходите за други, различни от разходи за храна, настаняване и транспорт, са 32.5% от всички разходи.
През второто тримесечие на 2010 г. едно лице на 15 и повече навършени години е похарчило средно 157.7 лева по време на своето лично пътуване в страната и 477.6 лева за пътуване в чужбина. Същевременно разходите на едно лице за професионално пътуване са средно 184.7 лева в страната и 1 364.3 лева в чужбина.
Спорни клипове ще докарат туристи?
В опит да съживи туризма, държавата пуска 4 рекламни клипа, които ще се завъртят от 6 септември по четири паневропейски канала. На тях се възлагат надежди да осигурят ръст от 4-5 % на чуждестранните туристи догодина. Поне това прогнозира при представянето им зам.-министърът на икономиката, енергетиката и туризма Иво Маринов. Те са сърцевината на проекта за масирана реклама на България като целогодишна дестинация.
Цената му е 7.5 млн. лева, от които 85% е финансиране от оперативната програма "Регионално развитие". За 3 166 пъти излъчване на четирите клипа по телевизионните канали "Eurosport", "Euronews", "National Geographic Channel" и "Discovery Channel" в две вълни - септември-декември и края на януари 2010 - края на март 2011 г., ще бъдат платени 6.8 млн. лева.
За изработката на клиповете, според обясненията на Маринов, са платени от бюджета близо 483 хил. лева, от които авансово 60% още през 2008 г. на фирмата "Идостил ТМ" ООД. Тя била избрана с обществена поръчка заради най-ниската цена. Клипчетата били предадени преди идването на новата власт и ГЕРБ решили да ги ползват - след доработка.
Четирите тематични клипа, посветени съответно на летните и зимни курорти, на историческото и културното ни наследства, на екологичния и селски туризъм и на предлаганите спа-услуги бяха посрещнати с доста критични коментари заради банални картинки и клиширани послания. Общият им слоган е "Магията живее тук".