Има твърде много странни обстоятелства и противоречиви информации около отвлечения вчера от пирати български танкер, констатират независимо един от друг източници от Параходство БМФ, Морска администрация - Варна и българските медии.
Българският химически танкер „Панега" с 15-членен екипаж на борда, състоящ се изцяло от българи, беше отвлечен от сомалийски пирати в Аденския залив вчера. Според изпълнителна агенция „Морска администрация" плавателният съд е пътувал от Червено море към Пакистан. Почти всички от екипажа са варненци, капитанът - Румян Попов, е от Балчик.
На кораба „Панега" няма товар, нито богатство и се надяваме поради тази причина да не се задълбочи ситуацията, каза говорителят на параходство „Български морски флот" капитан Атанас Панайотов за радио „Фокус".
Той уточни, че сомалийските пирати все още не са се свързали със застрахователя, нито силите на антипиратската охранителна мисия „Аталанта" са успели да осъществят контакт.
Корабът е построен преди близо 40 години и е бил на път за пакистанското пристанище Карачи, където щял да бъде нарязан на скрап, предаде ИТАР-ТАСС. "Корабът не представлява никаква ценност и явно нападението срещу него е голяма грешка на пиратското разузнаване", съобщава руската държавна агенция.
„Танкерът се е намирал в международен коридор, но поради лошите атмосферни условия, лошата видимост и ниския борд на самия кораб, който го прави лесно атакуем, той е бил превзет от пиратите. Сигналът е бил даден от капитана. Корабът е пътувал, за да бъде нарязан за скрап, заради което е бил празен", заяви говорителят на Министерството на външните работи Весела Чернева.
Именно това е парадоксалното в случая, тъй като курсът му към Пакистан е бил последният, а екипажът е събран специално, за да транспортира кораба. Мнението на говорителят на БМФ Атанас Панайотов е, че отвличането е някаква грешка, тъй като танкерът не е бил натоварен, а това намалява драстично стойността му при преговорите за откуп.
Инцидентът е станал около 19:00 ч. българско време снощи. Няма причини да се смята, че някой от екипажа е пострадал при отвличането, каза Панайотов. Роднините на моряците на борда са уведомени за ситуацията, по тяхна молба няма да се съобщават имената на отвлечените, очаква се да се осъществи и телефонен контакт с тях.
„Панега" е бил застрахован срещу нападение и отвличане. Според изпълнителният директор на БМФ капитан Христо Донев днес се очаква да пристигне от САЩ представителят на застрахователната компания. Застрахователят на „Панега" вече е подготвил екип за водене на преговори с пиратите, посочи и говорителят Панайотов. Сформирана е и работна група между Министерството на външните работи, Министерството на транспорта и Министерството на отбраната, която да помага.
Вчера след обяд е получен сигнал от капитана на танкера „Панега", че бързоходна лодка приближава от към кърмата левия борд. „Панега" е включена в състава на конвой, който се охранява. Пет минути по-късно капитанът подава сигнал за бедствие по международния канал за комуникация и съобщава, че 5-6 въоръжени пирати са на борда и приближават към надстройката на кораба.
Потърсена е помощ от близкия американски военен кораб, който веднага поема курс към „Панега". Малко по-късно капитанът на танкера вече е принуден от пиратите да предупреди военния кораб да не приближава.
От момента, в който танкерът подал сигнал за тревога до нападението на пиратите изминали само 17 минути, съобщи за Асошиейтед прес капитан първи ранг Карл Сьостранд от командването на "Аталанта".
Говорителят на параходство БМФ Атанас Панайотов призна, че не може да си обясни как при положение, че Аденският залив е под постоянно наблюдение и там патрулират международните сили за сигурност, се стигна отново до подобен инцидент.
Изпълнителният директор на "Морска администрация" Сергей Църнаклийски също коментира пред БТА, че е странно пиратите да отвличат празен кораб. Интересното е, че първоначалните данни на европейската служба за борба с пиратството в сомалийските брегове твърдят, че танкерът „Панега" не е бил празен, а е превозвал товар от около 5848 тона петрол.
На 7 юли 2008 г. танкерът е оборудван като модерен нефтосъбирач със специална техника за откриване и събиране на нефтени петна. Сред уредите в оборудването на борда има и радар за откриване на нефтени разливи, единствен засега в Черно море. Това съобщава пък в. „24 часа", цитирайки други специалисти от Морска администрация.
Финансирането на идеята е дошло по програма на Европейската агенция за морска безопасност (ЕМСА) и е в размер на 3,5 млн. евро. За целта Параходство БМФ е кандидатствало за финансиране по програмата на ЕМСА и корабът "Панега", собственост на дружеството, е одобрен на първи етап от провеждания конкурс на агенцията. Модерният нефтосъбирач покрива цялата територия на Черно море, а дейността му се контролира от координационен център към Морска администрация - Варна.
Корабът не е бил и прекалено стар - произведен е през 1985 г., което прави още по-странни твърденията, че е отивал да бъде нарязан за скрап.
Не изключвам интереси на застрахователите да седят зад всичките тези отвличания в Сомалийския залив, сподели в интервю за БНР председателят на Моряшкия синдикат Иван Велков.
Името на "Панега" се свързва в медиите с аферата "Атия" от 1993 г., когато акостира във военната ни база край Созопол и разтовари малко над 3000 тона газьол, за който се твърдеше, че е контрабанден.