Ford Motor подписаха в неделя сделката за $1.8 млрд. за продажба на марката Volvo на китайската компания Geely. Стъпката се приема за емблематична в преминаването на центъра на тежестта на глобалната автомобилна индустрия от САЩ и Западна Европа към Китай.
Прехвърлянето на собствеността, окончателно потвърдено в Швеция, ще осигури на Zhejiang Geely Holding Group - фирмата-майка на китайския производител на автомобили, сто процента от активите на Volvo. Geely казват, че сделката почти ще удвои продажбите и те ще достигнат 600 000 до пет години, основно чрез натрупване на пазарен дял в Китай.
Сделката е най-голямото до момента поглъщане на чуждестранен производител на коли от китайска фирма - и е най-голямото постижение до момента в притежанието от китайци на голяма луксозна марка. Ford и Geely казват, че очакват същинската част от сделката да бъде завършена през третото тримесечие на тази година, след одобрение от регулаторните органи.
Geely обещават да запазят производствените мощности на Volvo в Европа, където фирмата има два завода за автомобили в Швеция и един в Белгия, но казват, че Китай ще се превърне във "втори основен пазар на Volvo".
Председателят на борда на Geely Ли Шуфу сравни базирания в Гьотеборг производител на световноизвестни с безопасността и солидни комби-модели и луксозни седани с "тигър" в зоопарк, който ще бъде освободен, за да открие нови възможности. "Трябва да освободим този тигър," каза той.
Сделката идва след повече от година несигурност за шведската автомобилна индустрия, откакто Volvo и Saab бяха предложени за продажба от американските им притежатели. General Motors продадоха Saab на холандската компания Spyker cars миналия месец.
Ford казват, че продажбата на Volvo като чиста сума ще донесе "значимо" по-малко от цената на сделката - $1.8 млрд. защото се налага да бъдат направени корекции за пенсионни дефицити, дългове, кешови разплащания и оперативен капитал към предстоящия момент на приключване на сделката.
Geely, които ще се грижат да запазят луксозния имидж на Volvo дори и след като изнесат по-голямата част от дейността на фирмата в Китай, казват, че имат намерение да запазят шведския производител на коли като самостоятелна фирма със собствен управленски екип, разположен в Гьотеборг, и с нов борд на директорите.
Ford платиха $6.45 млрд. за Volvo през 1999 г., когато автомобилната фирма се отдели от едноименната група за производство на камиони. Тогава компанията беше на печалба, но от този момент не е спряла да губи пари.
Geely не съобщават как възнамеряват да финансират сделката, но според запознати с техния бизнесплан, те са договорили финансиране от китайски държавни институции и провинции, където възнамеряват да построят поне три фабрики.