Цигара марихуана за лична употреба

Декриминализация на малки дози наркотици за лична употреба искат неправителствени организации в Световния ден за борба с наркотиците.

Над 300 000 са българите с наркотична зависимост по последни данни на Българската асоциация за метадоново лечение и Българския институт по зависимости. Страната ни е първа в Европа по използване на амфетамини от ученици.

Близо 85% от всички употребяващи у нас наркотици са на възраст между 15 и 34 години. Най-масовият наркотик у нас се оказва марихуаната, следвана от синтетични стимуланти като амфетамини и екстази.

Според изнесени от неправителствени организации резултати от социологически проучвания, хората биха предпочели зависимите да се лекуват, а не да отиват в затвора.

Около 2000 наркозависими в момента излежават ефективни присъди в затвора, като повечето от тях не са големи наркодилъри, а хора, хванати с малки дози. За сравнение едва 2500 са включени в програми за лечение, финансирани от държавата. 

От фондация "Инициатива за здраве" подчертаха, че за издръжката на един затворник държавата плаща над 500 лева на месец, а за лечението на един зависим около 200 лева месечно. 

В същото време допитване до неправителствената организация посочи, че над 80% от гражданите биха предпочели парите от данъците им да отиват за терапия на зависимите, а не за издръжката на един затворник. 

На въпрос какви според вас са зависимите от наркотици, 79% от запитаните отговарят, че са болни хора. Само 2.5 % смятат, че употребяващите наркотици са престъпници. Поради факта, че българските закони третират наркоманите не като болни, в страната няма нито една наркомуна, финансирана от държавата.

Декриминализацията на притежаването на малки дози за лична употреба е наложително, заяви Юлия Георгиева, координатор "Застъпнически дейности" във фондация "Инициатива за здраве".

Класификацията на наркотиците в България е неадекватна спрямо реалните рискове от веществата, заяви Рада Наследникова - Райчева, директор на програма за рехабилитация на зависими.

"Не съществува и система за лечение и рехабилитация в общността. Трябва да се определят количества за лична употреба, за които да не се носи наказателна отговорност", добави тя. 

"Голяма част от хората в обществото не възприемат наркозависимите като болни, а като престъпници. Това преследване създава стигма към тези хора. Това е един невероятен лукс, който в крайна сметка плащаме ние като данъкоплатци", каза още Георгиева.

През 2010 г. заради отравяне с наркотични вещества в България са починали 41 души на средна възраст 37 години, 83% от тях са мъже. Именно мъжете са и тези, които търсят по-често лечение след употреба на хероин или други опиати. Средната възраст на търсещите лечение е 29 години.

Около 200 милиона млади хора в света употребяват наркотици най-малко веднъж годишно. Сред тях 25 милиона се смятат за завсими. Всяка година дрогата убива 200 000. Само в Русия от 2001-а досега над 1 милион са починали от наркотици.

#5 district17 26.06.2012 в 13:41:21

@lele male: а защо не го погледнеш от друга гледна точка: хора като мен, които от 20+ години пушат трева (наближавам 40-те), семейни хора, професионално реализирали се - кажи ми за чий Х (чете се хикс) трябва да си крия тревата на всевъзможни места, когато например пътувам за морето? не употребявам алкохол (дори бира) вече 10-12 години, изгубил съм им бройката, но трева пуша и не мисля да спирам - това се нарича 'образован избор'. не ми пука какво ще кажат хора, на които им е удобно да класифицират тревата като 'дрога' (без да влизам в полемика - захарта е по-пристрастяваща от 'нормалната' трева, не говорим за сканк и други изгъзици селектирани от алчни дилър-производители). приветствам предложението, но съм сигурен, че няма да бъде прието нито на първо, нито на второ четене от бай ганьовците - това ще бъде тежък удар за всички куки, които използват липсата на минимална доза за лична употреба като лост за извиване на ръце и получване на рушвети.

#6 Ben Dover 26.06.2012 в 14:56:25

Няма нещо да ме отпуска така както една хубава трева.Всичко друго ми е гадно и не върши работа.Между другото кашетата са хубаво нещо.Като го закъсаш все изскача нещо от някъде.Последното го намерих монтирано в една тонколона

#7 Ben Dover 26.06.2012 в 14:58:10

Знаете ли защо кравите пасат трева и гледат тъжно?Щото нямат ръце да си я свият

#12 Ben Dover 26.06.2012 в 15:36:48

Напротив.Напълно разбирам разликата.Ако ме хванат ще ми вземат цигарата и ще ми напишат акт,който аз няма да платя.Ама няма ме влачат по районните.Кво по хубаво от това

#14 district17 26.06.2012 в 16:52:09

@ lele male разбрахме се от половин дума

#18 Ben Dover 26.06.2012 в 17:56:50

Туй звучи тотално в бодрия дух на изградения комунизъм! Пахаххахахаха

#23 Ben Dover 27.06.2012 в 00:06:28

Родриго съгласен съм с теб по всички параграфи.Личното ми отношение към джоджана е:само вкъщи.Никой не е длъжен да ми гледа тъпотиите.Пък и така се отпускам.Нямам желание някой да ме натоварва с глупости.

#29 Iratais 27.06.2012 в 09:24:55

Не съм пушил ни трева, ни цигари никогаш. Не пием също. Ма съм виждал напафкани, а па пияници доста повече що у нащия край си е закон да се нАпие, да пусне ДрАгана и да скочи се бие у кафаната. Напафкани не съм виждал толко ма тия де съм виждал един не е праил зулуми. Те затва сигур им викат стоунд щот само седат и си се хилат на глупостите. Па и бавно приказват се едно са полузаспали. Пияниците от друга страна си ебали мамата. Де има една приказка при назе - от пияния и лудия бега. Лошо нема да не се криминализира тревата ма кат си пуши некой да не кади и тия около него. Еле па дечурлига ако има наоколо.

#31 district17 27.06.2012 в 11:34:47

пичове, с цялото ми уважение - оказа се, че най-коментиращите и знаещи НИКОГА не са пробвали трева... напомня ми на онзи виц: 'проблема на българският футбол е, че най-способните и можещи викат от трибуните' само да вметна (в предишния си пост споменах, че не търся полемика - никога не споря за лични убеждения): - тревата съдържа многократно повече катран от тютюна - тревата не те прави 'друг', а 'цъква' собственото ти виждане за околния свят на 10 градуса... не мога да го опиша по друг начин... все едно да опитам да разкажа какво е да ядеш сладолед, на човек, който не знае какво е това живейте си живота както ви харесва, не съдете околните, за да не ви съдят вас, правете това, което искате да ви се случва на вас и не вярвайте на политиците и църквата - използвайте главите си по предназначение

#33 Оня Дето Го Трият 27.06.2012 в 12:36:59

Че да пафкаш трева е модерно и вървежно спор няма. Но да говорят някои тука, че е едва ли не и полезно.....вижте, поне докато пишете коментари не пушете

#34 Мунчо 27.06.2012 в 13:03:55

Любимата ми тема! Не, наркоманията не е болест. Нито алкохолизмът, нито пристрастеността към хазарта, шоколада, секса, адреналина и т.н. Варицелата е болест. Начи моите пари да се дават да "лекуваме" някакво леке, дето не може да се спре да пуши, пие, боде, залага и т.н?! Е, как да съм съгласен? Или трябва да вадим клишетата за болните деца и направленията за ЯМР на месец например? "Ама, той е добро дете, но просто попадна в лоша компания!". Ай, сиктир, бе! Що пък аз не попаднах на такава компания? Или не се "пречупих под натиска на връстниците" в юношеството си, въпреки че бях дебел и "зубрач" (поне не нося очила!). И, да, за легализацията съм. Дори съм съгласен и твърдите да ги легализират. Тамън да си плащате акцизи и да ви личи още по-отдалече. Обаче като цигарите - не на обществени места и особено по пътищата. Както беше казано по-горе вкъщи си стойте отпуснати и нахилени, в който ъгъл искате, обаче не припарвайте близо до мен и особено до децата ми. Алкохолизираните и другите откровено глупави са в същата графа.

#35 Оня Дето Го Трият 27.06.2012 в 13:12:57

Мунчо С най-голямо удоволствие подкрепям казаното Верно всеки е свободен да прави каквото иска и т.н. бла-бла.....обаче Здравната каса е обща после

#36 Ben Dover 27.06.2012 в 14:12:15

Държа да отбележа,че лошата компания няма ама абсолютно нищо общо с това какъв боклук е излязъл от някой.Е,може би мъничко. В компанията ми имаше всекви тъмни субекти,ама наркоман не станах.Защото така ми харесва и не исках да съм вечно надрусан дебил.

#39 ясминка 27.06.2012 в 15:07:22

Пичове, освен да се хиля от ъгъла, друго май не ми остава.Само малко ме е страх от побойника, да не вземат случайно децата му да се приближат, че ще ме.... Кажете моля 1 причина, която оправдава забраната на тревата?Само не тая с децата! Все пак отговорността за децата е на родителите, не на тревата.Отговорността за шофирането също.За тебе(биещия)какво значение има дали съм те блъснал напушен, пиян, или просто защото съм руса п. в паджеро?Пуша от 20 години и през цялото време слушам(от оглупели до крайност от гледане на тв) как ще оглупея.Е, така съм оглупял, че мога да наизустя двучасов концерт за по-малко от седмица.Не е лошо да се води полемика, ама е хубаво и да се чете малко преди това(имам предвид някои от коментиращите).Забраните не решават проблеми!А специално, тази решава единствено проблема на дилърите.Декриминализацията е просто стъпка в правилната посока, но като гледам, май тази стъпка на някои им се вижда като скок в бездната.Това ме кара кротко да си седя в ъгъла и да се надявам да не ме пребие някой татко.

#41 Ben Dover 27.06.2012 в 15:39:20

Родриго се опита да ви обясни,че всички тук може да имате ценностна система и самоконтрол,но 90 процента от хората нямат.Което пък от своя страна води до доста тежки последици за околните.Прав е човека,че няма желание децата му да не бъдат изложени на негативните влияния на обществото.Но пък и забраните не са решаващ фактор наистина.

Новините

Най-четените