Външните министри на България и Македония Кристиан Вигенин и Никола Попоски в съвместно писмо поискаха от еврокомисаря по разширяването Щефан Фюле и колегата му, отговарящ за регионална политика - Йоханес Хан, подкрепа за изграждането на бърза жп връзка между София и Скопие като част от коридор №8, съобщи Дарик радио.
Това са единствените две балкански страни, които нямат пряка жп връзка, а за такава се говори повече от 20 години. В момента разстоянието се взима за около 4 часа с автобус.
Разстоянието между двете столици, което е около 220 км, ще може да се взема за 90 минути, но едва в края на 2016 г., когато се очаква да приключи съвместният проект. Влакът стрела трябва да се движи със скорост от около 120-130 км/ч.
"Смятаме, че трябва да бъде отдадено приоритетно значение на проектите, които са насочени към развитие на автомобилната и железопътната инфраструктура, със специално внимание към Коридор №8", се казва в писмото на външните министри на България и Македония.
Те подчертават, че отпускането на по-голяма финансова помощ за завършването на тези проекти е от ключово значение както за двете страни, така и за Евросъюза, защото ще улесни търговския обмен и ще увеличи потока на пътуващи граждани.
Всъщност Скопие вече действа по проекта
Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) е отпуснала заем от 46.4 млн. евро на Македония за жп линията към България.
Строителните работи започват през март 2014 г. и трябва да приключат през 2022-а. В края на декември м.г. държавното предприятие "Македонски железници - инфраструктура" подписа договор с германската компания "Вибе" (Wiebe GmbH&Co.Kg) за реконструкция на жп отсечката Куманово-Беляковце по коридор 8 с дължина 30 км.
Реконструкцията предвижда поставянето на нови линии и прагове, построяването на осем моста, построяването на три гари и три обекта за службите за регулиране на движението.
Това е първата от предвидените три отсечки за железопътно свързване на Македония с България. Строителните работи ще започнат през март и трябва да бъдат завършени до третото тримесечие на 2016 г.
Останалите железопътни отсечки от линията към България, която трябва да бъде готова до 2022 г., са Беляковце - Крива Паланка с дължина 36 километра, и Крива Паланка - Деве Баир с дължина 23 км.
За отсечката Беляковце - Крива Паланка се подготвя подробна документация и строителството трябва да започне през втората половина на 2015 г. За последната отсечка от Крива Паланка до българската граница документацията трябва да бъде готова до края на 2016 г.
Влакът стрела трябва да се движи със скорост от около 120-130 км/ч. -----------------------------------------------------------------------------------------------------
От статията се разбира че линията ще е готова през 2022 а не през 2016.