В началото на месеца американската група Kiss осъществи своето последно шоу на живо в "Медисън Скуеър Гардън" в Ню Йорк.
Първото прощално турне на рок бандата, известна с емблематичния си черно-бял грим, беше преди над 20 години. Но този път изглежда те се пенсионират наистина... или не точно.
В края на финалния концерт Kiss гръмко обявиха как смятат да продължат с мащабните си представления - използвайки все по-обещаващата дигитална форма.
Пол Стенли, Джийн Симънс, Томи Тайър и Ерик Сингър напуснаха сцената, за да бъдат разкрити дигитални аватари на техните места, които, задвижени от ефектна технология, изпълниха песента God Gave Rock and Roll to You.
Фронтменът Пол Стенли разясни, че това е заключителната стъпка към музикално безсмъртие - защото, докато самите музиканти остаряват, техните спектакли могат да живеят вечно, "замразени" във времето.
"Постигнатото от нас е невероятно, но не е достатъчно. Бандата заслужава да продължи да живее, защото е нещо по-голямо от нас самите", разясни Стенли. "Вълнуващо е да направим следващата крачка и да видим група Kiss увековечена".
Другата основна фигура в групата Джийн Симънс добави: "Можем да сме вечно млади и вечно знакови, като стигнем до места, за които преди не сме и мечтали".
Технологията зад дигитализирането на концертите на Kiss е на компанията за специални ефекти Industrial Light & Magic.
Тя е основана от Джордж Лукас и вече има богата история в киното и в рекламния бранш - а сега се е заловила да направи концертите на изцяло дигиталните версии на Kiss толкова впечатляващи, колкото бяха тези на реалните музиканти.
Холограмните изображения на четирите персонажа в Kiss - Демона, Звездното дете, Човека-котка и Космическия човек, са пресъздадени като някакъв вид супергерои от добре познатата Pophouse Entertainment. Pophouse е шведска компания и стои зад нашумелите шоута на ABBA в Лондон с холограми на певците от легендарната шведска поп група.
Също като ABBA, Kiss смятат да продължат да изнасят концерти (и да печелят пари) за вечни времена - макар и наужким, "замразени" в своя версия от пиковите си години.
"Така Kiss могат да правят концерти в три града на три различни континента в една и съща вечер. Такива неща можеш да правиш с тази технология", обяснява главният изпълнителен директор на Pophouse Пер Сундин.
Разбира се, холограмите и дигиталните аватари не са нещо ново в музиката и от над десетилетие се изследват перспективите около тях.
Те са обвързани със солидна инвестиция, но и с големи възможности за печалба.
През 2012 г. Снууп Дог и Доктор Дре осигуриха холограмна версия на покойния Тупак, която да се появи заедно с тях на фестивала Coachella. Преди това холограма на Мадона беше изникнала заедно с анимационната банда Gorillaz на 48-ите награди "Грами".
Подобни холограмни представления са се реализирали и с участието на Рой Орбисън, Франк Запа, Уитни Хюстън, Рони Джеймс Дио. Планираше се също холограмно турне на Ейми Уайнхаус само няколко години след смъртта ѝ.
На пръв поглед холограмите са начин да бъдат вдигнати от гроба починали звезди, за да се задоволи гладът на милионите им фенове.
Но подобни концепции при все още живи музиканти са нещо по-ново. ABBA го направи през 2021 г. и нарече своите виртуални версии ABBA-тари. Начинанието имаше успех, макар и да предизвика някои недотам възторжени реакции от публиката и въпроси относно автентичността на шоуто.
Сега Kiss планират да доразвият идеята и това е поредното обещаващо бизнес начинание на една от най-силните в маркетингов аспект групи. Но съмненията остават налице.
Да създадеш убедително преживяване за публиката по този начин си е технологично предизвикателство, а някои фенове се отнасят цинично към него и го сравняват повече с гледане на филм в киносалон, отколкото с истински концерт с музика на живо.
Но ентусиазмът около виртуалните концерти расте, а в Щатите билетите за такива шоута достигат до над 100 долара. Холограмата на Рой Орбисън например успяваше да продаде средно по 1800 билета на представление и достатъчно много посетители оставаха доволни.
Не може да се отрече, че и Voyage концертите на ABBA, които пресъздаваха групата в нейния пик от 1979 г., събраха множество положителни отзиви.
"Не ме интересува дали са аватари. Никой не очакваше ABBA да се съберат отново по какъвто и да е начин, така че това е невероятно. Толкова прекрасно е да ги видя така, както ги помня, и да се пренеса отново в детството си. Това е най-близкото нещо до истинско пътуване във времето" - гласи един типичен коментар от щастлив почитател.
Самата технология, с която такива концерти се реализират, обещава да става все по-впечатляваща. Но няма как всички да са емоционално запленени от такъв формат и най-честите критики към холограмите са съвсем очаквани: че им липсва живият елемент и че експлоатират желанието на публиката да види и чуе истинските звезди от плът и кръв.
Да създадеш виртуална версия на артиста е едно нещо, но да пресъздадеш неговия дух, харизма, поведение и музикален стил вече е нещо съвсем друго - и тук на помощ идва motion capture технологията и изкуственият интелект.
Процесът включва детайлно сканиране на изпълнителя за създаване на неговия триизмерен модел, който после се доусъвършенства чрез AI. Реалните му движения се улавят чрез motion capture и се прехвърлят на 3D модела, а изкуственият интелект влиза в употреба и за да пресъздаде гласа на певеца.
Въпреки развиващата се технология, възможностите да се имитира спонтанността по време на един концерт все още са ограничени.
Бъдещето на холограмните концерти до голяма степен зависи от това доколко технологичният прогрес ще ги направи достатъчно убедителни.
Решаващо ще бъде и доколко ще бъдат създадени точните очаквания у аудиторията за тези представления, както и как ще бъдат решени някои етични въпроси, които неизбежно възникват.
Но след успеха на ABBA, ако и Kiss постигнат желаните резултати със своето холограмно шоу, още повече артисти ще искат да последват примера им.
А дали наистина холограмите ще се окажат бъдещето на концертния бизнес - това в крайна сметка ще реши публиката, която ще гласува с портфейлите си.