Бен Кинг е създател на вечни хитове като "Spanish Harlem" и "Under the Boardwalk", изпълнявана от The Drifters, но наскоро починалият нюйоркчанин винаги ще остане най-известен със "Stand by Me".
Това е вдъхновена от религиозните псалми балада, писана в съавторство с Джери Лайбър и Майк Столър.
55 години след излизането си, тази песен вече се е превърнала в абсолютен музикален стандарт.
Мелодията е интерпретирана безброй пъти и е преработвана в множество жанрове, минала е през различни епохи и е оставила отпечатъка си върху десетки култури.
От ранните опити на Отис Рединг и Мохамед Али, до Стивън Кинг и последните версии на Майли Сайръс, ето 20-та най-добри интерпретации на хита, на които си заслужава да отделите внимание.
Мохамед Али
Документален филм по ESPN преди време акцентира върху влиянието на Али върху хип-хопа, но преди да стане ясно, че шампионът в тежка категория се е бил с кит, слагал е белезници на светкавица и е хвърлял гръмотевици в затвора, той може да се похвали, че е записал този кавър на парчето на Бен Кинг:
Записът е към края на неговия скромно наречен дългосвирещ албум от 1963 "I Am the Greatest!" и за малко да пробие в топ 100.
Отис Рединг
Отис Рединг записва "Stand By Me" през 1964-та, само три години след Бен Кинг. Басовата партия остава неизменна, но цялостният подход е по-лек, дори закачлив, заради духовата секция. Стив Кропър пуска сложни, изобретателни рифове от китарата си и като капак на всичко това идва Отис, който пее със страст, но многозначително избягва да превръща текста в отчаяна молба:
The Kingsmen
The Kingsmen правят "Stand by Me" само две години след "Louie Louie". През 60-те години това е била цяла вечност, но там, където други гаражни банди са втвърдявали звука, стремейки се да приличат на Yardbirds или Rolling Stones, Kingsmen остават верни на своите колежански корени, наслагвайки евтин орган върху безгрижна разходка из класическия басов риф. В крайна сметка резултатът звучи като задължителното бавно парче на танци в събота вечер:
Айк и Тина Търнър
Не е лесно да откриете фънк в "Stand by Me," но Айк и Тина Търнър го откриват на място, където никой друг не е и търсил. Забавяйки темпото и добавяйки масивен орган (плюс ритъм китарата на Айк в chicken-scratch стил), този груув става толкова тежък, че прави вокалите на Тина почти неуместни. С това не казваме, че тя не ги изпълнява невероятно. Тина пее с толкова страст, че няма как да не се зачудите дали има нужда от някой, който да стои до нея:
Джон Ленън
Beatles минават през хаотична версия на "Stand by Me" по време на безкрайните записи на Get Back, като група стари приятели, очевидно пеещи за приятелството. Половин десетилетие по-късно, Джон Ленън и Пол Маккартни внасят същия вайб в дори още по-свободна интерпретация, в крайна сметка издадена в уместно наречения буутлег "A Toot and a Snore in '74".
Записана по време на продуцираните от Ленън записи за Pussy Cats на Хари Нилсън, това е последният път, в който изобщо Джон, Пол и Ринго са в едно студио заедно, а Ленън не спира да мъмри саунд инженера за микса в слушалките си, в крайна сметка принуждавайки звукарите да настроят нивата на звука така, че вокалите му почти не се чуват.
Той все пак изкупува вината си, когато прави ривайвъл на "Stand by Me" за своя албум Rock 'n' Roll (1975). Повтаряйки някои от звездните джем-ексцесии в A Toot and a Snore, записът е изпипан от Фил Спектър, а вокалите на Ленън демонстрират вътрешно страдание, липсващо в предишните му опити. Този път изглежда сякаш той се обръща с молба към приятелите, които някога е приемал за даденост.
Мики Гили
Джон Траволта влиза в нощен клуб, приближава се до момиче и я кани на танц. Три години по-рано, двамата биха се разкършили на Bee Gees, но тук - във филма Urban Cowboy, те се полюшват на кънтри-кавъра на "Stand by Me" от Мики Гили - болезнено иронично, защото Бъд (Траволта) прави тази маневра, за да предизвика ревността на Сиси (Дебра Уингър), облегната на бара.
Мийт Лоуф
Мийт Лоуф прави една от най-странните версии на "Stand by Me" по време на записите за саундтрака на Rocky Horror Picture Show.
Тя остава в архивите още цяло десетилетие, може би основателно: Лоуф придава на елегантния оригинал орнаментирано реге-звучене, изпълнено с преувеличени акценти: прекалено силни беквокали, течен, плаващ бас, който имитира френски рог, и саксофон, заимстван от "Aladdin Sane". Тъкмо когато си мислите, че нещата не могат да станат още по-абсурдни, гласът му преминава в тремоло, като отчаянието в него е осезаемо отвсякъде.
Морис Уайт
"Stand by Me" на Морис Уайт - топ 10 аренби хит през 1985 - е пълен с изненади. Записът стартира с гладки синтове в стил Лайнъл Ричи, но до голяма степен подобно на самия Лайнъл, не може да забави темпото: добавя се нов денс-ритъм, а после Уайт добавя още цяла строфа към оригиналния текст. "Lets keep on believin'/you give me a reason," пее той, преди да премине във фалцет в стила на Earth, Wind and Fire. "A reason to smile!"
U2 и Брус Спрингстийн
След като Боно чупи рамото си по време на турнето на Joshua Tree, той започва да кани фенове да се качват на сцената и да свирят на китара. Когато отправя това предложение пред стадиона "Джон Ф. Кенеди" във Филаделфия, някой си Брус Спрингстийн я приема, присъединявайки се към бандата за изпълнение на "Stand by Me". "Предполагам, че го познавате", подхвърля Боно. "Дали е някакво местно хлапе, или бъркам?"
Тимон и Пумба
Тимон и Пумба от "Цар Лъв" спомагат за това "Stand by Me" да бъде позната на цяло ново поколение зрители на анимационни филми.
В музикален видеоклип, който предшества кинопрожекциите на "Том и Хък" през 1995-та, неразделната комбинация от сурикат и брадавичеста свиня пресича Лъвските земи, докато Тимон пее парчето на Кинг.
Междувременно Пумба е ударен от гръмотевица, обстрелван с топ и газен от препускащи антилопи, но това не го спира да стои близо до най-добрия си приятел.
Леми Килмистър
Забавно е да си представим колко млади бунтари са чули за първи път "Stand by Me", когато Леми Килмистър (с Дейв Ломбардо от Slayer на барабаните) я записва за саунтрака към Extremely Sorry на Flip.
Дрезгавият глас на вокалиста на Motorhead предава много добре духа на песента:
Принс Ройс
Младоликият нюйоркски изпълнител на бачата - Принс Ройс - постига първия си хитов пробив в чартовете с емоционална двуезична версия на класиката на Кинг.
"Исках да го направя в бачата стил, защото сме виждали кавъри на Джон Ленън, Лейди Гага и Ъшър, но никога не сме чували песента на испански по този начин", обяснява той.
След още няколко хита, стигнали до върховете на класациите, той я пее по стадиони из цялата страна като подгряващ за Питбул и Енрике Иглесиас. След като Ройс напуска, самият Иглесиас започва да изпълнява кавъри на песента. Достигайки до финалния припев, той се свива в зародишна поза в центъра на сцената.
Майли Сайръс ft. Future, "My Darlin'"
Фаръл, Dr. Luke и Mike Will Made - зад Майли застават все големи имена, но по-надолу сред авторите на парчета в албума й "Bangerz" са и Лайбър, Столър и Кинг.
Техният нетипичен принос е налице, когато бившата звезда на Disney примесва текстове от "Stand by Me" в припева на "My Darlin".