Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Дъг Лаймън засне "най-добрия си филм" - Road House, но няма да отиде на премиерата, защото е бесен на Amazon

"Без киносалони няма да имаме кинозвезди", отсича режисьорът (на снимката: вляво; вдясно е Джейк Джиленхол на плаката на Road House) Снимка: Getty / Amazon MGM Studios
"Без киносалони няма да имаме кинозвезди", отсича режисьорът (на снимката: вляво; вдясно е Джейк Джиленхол на плаката на Road House)

"Планът ми беше мълчаливо да протестирам срещу решението на Amazon да стриймват филм, очевидно правен за голям екран. Но Amazon наранява не само мен и моя филм. Ако аз не говоря за Amazon, кой ще го направи?"

Думите са на Дъг Лаймън, режисьор на доста сполучливи (според нас) холивудски ленти като трилъра "Самоличността на Борн" с Мат Деймън, екшън комедията "Мистър и мисис Смит" с Брад Пит и Анджелина Джоли, и фантастиката "На ръба на утрешния ден" (Edge of Tomorrow) с Том Круз.

С други думи, режисьор, който е работил с някои от най-големите звезди и знае как да дирижира успешен филм с тях.

На 8 март филмовият фестивал SXSW ще бъде открит с премиерата на най-новата му творба - Road House, римейк на "Крайпътна къща" с Патрик Суейзи от 1989 г., но този път с Джейк Джиленхол и ММА-звездата Конър Макгрегър в главните роли.

Лаймън обаче няма да бъде на премиерата. Не заради друг ангажимент или здравословно състояние, а в знак на протест срещу студиото Amazon MGM Studios, на които очевидно е бесен.

Гледалите Road House на SXSW ще са от малкото зрители, които ще му се насладят на голям екран, тъй като е предвидено той да се появи директно в стрийминг услугата Amazon Prime Video на 21 март.

И именно това е вбесило Лаймън до степен, че да пропусне премиерата на собствения си филм и дори да изкаже цялото си недоволство пред изданието Deadline.

Той припомня как Amazon, след като купиха студиото MGM, стоящо зад поредици като тази за Джеймс Бонд и боксовата драма "Крийд", са се хвалили, че ще инвестират 1 милиард долара в продукции за голям екран и ще пускат по 12 филма на година в кината.

По думите му обаче с неговия филм са направили точно обратното на това, което са обещавали.

"Фактите: подписах договор да направя филм за голям екран за MGM. Amazon купиха MGM. Amazon казаха да направя страхотен филм и че ще видим какво ще стане. Направих страхотен филм", обяснява режисьорът на "На ръба на утрешния ден".

Твърдението му не е просто самохвалство - сам казва, че дори самите Amazon са определили новия Road House като "размазващ хит". Нещо повече, резултатите от тестови прожекции пред публика били по-добри от най-големия боксофис успех на режисьора - "Мистър и мисис Смит", както и от тези на "Самоличността на Борн".

Road House ще разкаже историята на бивш боец от ММА компанията UFC, който днес го е закъсал финансово. Нещата уж потръгват, когато получава работа като охрана в бар, но скоро разбира, че ще трябва с юмруци да се бие, за да запази този свой нов дом.

Според режисьора голямата звезда в новата продукция - Джейк Джиленхол - прави една от най-добрите си роли, а зрителите биха искали да видят на голям екран как звездата от света на смесените бойни изкуства и бивш шампион в UFC Конър Макгрегър замахва с юмрук към актьора, преди да се впуснат в битка в бара.

Това обаче няма да се случи.

"В противовес на техните публични изказвания, Amazon нямат интерес да подкрепят кината", отсича Лаймън.

От неговата гледна точка решението на компанията да пусне Road House директно в стрийминг услугата си ще навреди на хората, работили по филма, които няма как да изкарат допълнителни пари от успеха на лентата в стрийминг услугата.

Нещо повече, според режисьора по този начин Джиленхол е обран от възможността да получи признание за изпълнението си по време на следващия сезон на наградите в Холивуд.

Джиленхол влиза в ролята на бивш UFC боец, превърнал се в охранител в бар и забъркал се в нови неприятности. Снимка: Laura Radford / Prime Video
Джиленхол влиза в ролята на бивш UFC боец, превърнал се в охранител в бар и забъркал се в нови неприятности.

"Но последствията отиват далеч отвъд един филм. Това може да оформи индустрията за десетилетия напред", продължава Лаймън.

Според него ако подобни филми не минават първо през кината, в бъдеще "няма да има кина". А именно в кината се появяват боксофис хитовете, които впоследствие дават възможност на студиата да рискуват с нови филми и нови режисьори.

"Без киносалони няма да имаме кинозвезди", казва режисьорът на Road House.

Посочва, че ако заради подобни решения кината затворят, ще са нужни десетилетия бизнесът да се възстанови, "ако изобщо успее".

Лаймън неслучайно дава за пример честия си сътрудник Том Круз и колегата си Кристофър Нолан като двама от хората, благодарение на чието настояване филмите им да са в кината, а не в стрийминг услугите, киноиндустрията се е възстановила след пандемията.

Допълва, че не е против стрийминга, тъй като, както сам посочва, е работил по няколко филма директно за малък екран. Не е съгласен обаче как "Аmazon изкормят MGM и филмовия ѝ бизнес".

Честите сътрудници Дъг Лаймън (вторият от ляво надясно) и Том Круз споделят сходни предпочитания за киносалона пред стрийминга. Снимка: Getty Images
Честите сътрудници Дъг Лаймън (вторият от ляво надясно) и Том Круз споделят сходни предпочитания за киносалона пред стрийминга.

Разкрива, че е казал всичко това на шефовете в Amazon и дори ги е молил да продаде Road House на друго студио, което би пуснало филма в кината. Те обаче казали "не".

Не за пръв път кинотворец се изказва публично срещу директните премиери в стрийминг услуги. Споменатият Кристофър Нолан беше особено остър, когато Warner Bros. решиха филмите им през 2021 г. да се появяват едновременно и в кината, и в HBO Max.

"Някои от най-големите кинотворци в нашата индустрия и най-важни филмови звезди предната нощ легнаха в леглата си, мислейки, че работят за най-великото филмово студио, а се събудиха, за да открият, че работят за най-лошата стрийминг услуга", каза той в края на 2020 г.

Разривът му с Warner Bros. доведе до това следващият му филм - "Опенхаймер", да бъде разпространяван от конкурентно студио - Universal. Лентата, фаворит в наградния сезон тази година, изкара 950 млн. долара в световния боксофис.

Том Круз, който няколко пъти е работил с Дъг Лаймън, пък през 2022 г. заяви, че "прави филми за кино".

В края на своето откровение пред Deadline Лаймън търси вината... в компютърен алгоритъм.

"Amazon ще продават повече тостери, ако имат повече абонати; ще имат повече абонати, ако не трябва да се конкурират с киносалони. Компютър може да излезе с подобно елегантно решение така лесно, както би решил глобалното затопляне като убие всички хора", пише режисьорът.

"Но компютърът не знае какво е да споделяш изживяването да се смееш и плачеш с друга публика в тъмен киносалон - и ако Amazon успее в плановете си, бъдещите аудитории също няма да знаят", заявява той.

Лаймън посочва реални проблеми пред киноиндустрията около възхода на стрийминг услугите. И макар с частта за компютърния алгоритъм според нас малко да пресолва манджата, поне за едно нещо сме съгласни - предпочитаме да имахме възможност да гледаме битката на Джиленхол и Макгрегър на голям екран, не на телевизорите си.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените