Руският конкурент на холивудските филми за супергерои вече е по екраните.
Филмът „Пазители" („Защитники" в оригинално заглавие и превеждан на английски като Guardians) обаче не се приема никак добре и бива смазван от критики след премиерата си в края на февруари.
Продукцията предизвика вниманието доста преди излизането си, тъй като представлява любопитен експеримент: патриотичен руски вариант на блокбъстър формулата, превърнала американските филми по комикси в едни от най-печелившите холивудски продукти за последните години.
„Пазители" разказва за няколко супергерои, събрани още по време на Студената война, преминали през подобряване на своето ДНК и станали част от тайна руска организация за защита на отечеството от свръхестествени заплахи.
Групата се състои от четирима души, боравещи с различни суперсили. Арсус е Човекът-звяр, с ненадмината физическа сила и способност да се превръща в мечка. Въоръжен е с картечница и обича да разкъсва врага на парчета. Кхан и Човекът-вятър, майстор на бойните изкуства и хладните оръжия, с нечовешка скорост и гъвкавост. Лер е Човекът-земя, способен да манипулира земната повърхност, да издига скали и да мести цели планини, а Ксения е Човекът-вода - може да диша под водата, да ходи по вода и да става невидима.
Те се изправят срещу злодей, който гради своя армия от клонинги, за да завладее първо Москва, а после и целия свят.
„Пазители" направи своята премиера в края на февруари и вече е разпространяван в доста страни, включително и в България, но реакциите на зрителите и кинокритиците са предимно негативни, като се критикуват на моменти смешните специални ефекти, дървената актьорска игра и клишираният сценарий. Недостатъците са обясними не само с липсата на опит на руското кино в този жанр, но и заради бюджета от около 380 млн. рубли (към $6.5 млн.), който изглежда смехотворен на фона на разходите за американските блокбъстъри за супергерои.
Провалът на „Пазители" изглежда ще бъде и финансов - след 200 млн. рубли приходи в дебютния уикенд по руските кина, беше отбелязан сериозен спад в зрителския интерес и надеждите на създателите да достигнат постъпления от 1.2 млрд. рубли от руския бокс офис явно няма да се осъществят.
Ужасните отзиви нямаше как да не се отразят на посещаемостта на прожекциите, а един поглед на зрителските оценки показва мрачна картина, включително 3.4/10 в IMDB.
„Съвременната вълна от филми за супергерои не изникна просто така изведнъж, тя е резултат от над 70 години развитие на комиксовата култура в Америка", пише руският Esquire. „Идеята, че можеш просто механично да изкопираш резултата, като пренесеш действието на руска почва, по начало е абсурдна".
А изглеждаше, че появата на руски филм от такъв тип трябва да покаже именно как световните тенденции могат да бъдат пренасяни на национално ниво. И известни предпоставки за успех бяха налице. Холивудските супергерои са доста популярни в Русия и например „Отмъстителите: Ерата на Ултрон" беше най-касовият филм в страната за 2015 г., а „Отряд самоубийци", „Дедпул" и „Доктор Стрейндж" бяха в топ 10 за 2016-а.
Интересът към самите комикси също се покачва в Русия напоследък, а освен че се възползва от тези тенденции, филмът „Пазители" е и със силно изразен патриотичен елемент.
Супергероите във филма, с техните суперсили и произход, представляват различните народи в СССР. Арменецът Лер може да манипулира скални формации, което отразява планинския релеф на Армения. Арсус е типичният руснак и е грубата физическа сила на групата, освен това е способен да се превръща в мечка - националния символ на Русия от столетия. Кхан е представителен за републиките от Централна Азия и владее бойни изкуства, а Ксения е руса красавица със славянска красота.
Разбира се, групата оставя на заден план регионалните различия заради общата цел.
Всъщност филмът предава послание за силата на обединението и за гордост в отстояването на това, което представляваше СССР. Четиримата супергерои са колкото закрилници на определена територия, толкова и пазители на ясен идеал.
Провалът на „Пазители" попарва надеждите, че от тази концепция може да се получи популярен жанр и в руското кино - но все пак това едва ли ще е последният опит на страната да си създаде свои съвременни супергерои.
Mako, тия нули за нищо ги нямаш.
Филма е провал и тотална боза!! А това е резултат от пословичната руска неграмотност съчетана с високо самочувствие. Освен това руските "творци" са подчинени на разни политически поръчки, влияещи се от политическата конюнктура, руските филми са пословично смешни, тъпи и безинтересни. Изключая тези произвеждани преди разпада на империята с глинени крака СССР, а те бяха предимно на военна тематика. Малкото стойностни руски филми са плод на творчество извън руската кочина, от творци избягали от пУтлерския режим. Такъв филм е "Левиатан" с участието на А. Серебряков (страхотен артист) и режисиран от Андрей Звягинцев!! Ако може-гледайте го, уникален портрет на сегашната руска действителност!!