Няма нищо по-хубаво от разследването на едно мистериозно убийство на екрана.
За съжаление, в последните години рядко получаваме качествени "whodunit" ("кой го направи") истории на голям екран, в които харизматичен детектив се опитва да разплете обстоятелствата около нечия ненавременна кончина.
На помощ идва сценаристът и режисьор Райън Джонсън ("Междузвездни войни: Последните джедаи"), който в своя нов филм "Вади ножовете" (Knives Out) ни предлага интересен сюжет и наистина впечатляващ актьорски състав.
В центъра на историята е семейството на Харлан Тромбли (Кристофър Плъмър) - успешен писател на криминални романи, комуто е писано да стане част от една напълно реална мистерия. Той събира децата и внуците си - всеки със собствени виждания за отношенията с патриарха и с останалите членове на семейството, за да отпразнуват заедно 85-ия му рожден ден. На следващата сутрин - о, какъв обрат - Тромбли е намерен мъртъв.
Полицията бърза да определи случая като самоубийство, но почакайте малко - защо му е на 85-годишен, богат и успял мъж, който е в добро здраве, да отнема сам живота си?! Все пак смъртта така или иначе е близо, а Харлан не е дал признак, че бърза да напуска света на живите, дори напротив.
Семейство Тромбли
Близките му са убедени, че е бил убит, нищо че това ще направи самите тях заподозрени. Същото съмнение се прокрадва и в ума на Беноа Блан (Даниъл Крейг) - харизматичен детектив, който мистериозно е бил ангажиран с разследване на случая.
С неподражаемо спокойствие и лека усмивка от типа "знам повече, отколкото си мислите" той започва постепенно да дълбае в тайните на фамилията Тромбли в търсене на истината за съдбата на Харлан.
Дотук звучи като традиционен "whodunit" филм, нали? Трейлърите на "Вади ножовете" носят същото усещане - за обичайна история, каквато можете да очаквате от роман на Агата Кристи или негова филмова адаптация. В първите си минути филмът наистина протича според очакванията - разпити на всички членове на фамилията Тромбли, в които техните истории рязко контрастират със сцени от самата нощ на смъртта на Харлан, показващи много по-различни обстоятелства.
Но ако мислите, че цял филм ще чакате, за да получите отговор на зададената в началото загадка - бъркате много сериозно.
Райън Джонсън неслучайно се сдоби със спорна слава около "Последните джедаи" - той се осмелява да рискува в сценариите си, за да изненада публиката. И ако това се оказа проблем за някои почитатели на "Междузвездни войни", във "Вади ножовете" тази разказвателна смелост работи отлично.
Скоро след началото на "Вади ножовете" историята поема в съвсем нова, свежа насока, която задържа любопитството точно с това, че е различна от традиционния подход за този тип сюжети.
Джонсън е оставил творческия си отпечатък върху всеки аспект на филма - от обратите и вмъкнатия политически коментар в сценария, през игривата режисура и точния подбор на актьорите, до очевидно личния подход към жанра. На моменти зрителят има чувството, че лентата се покланя на всички подобни сюжети от миналото, а в следващия - че им се подиграва. А може би прави и двете.
Актьорският състав е сбор от бивши, настоящи и може би - бъдещи звезди. Освен Кристофър Плъмър и Даниъл Крейг, във филма можете да видите Джейми Лий Къртис ("Хелоуин"), Крис Евънс ("Капитан Америка", "Отмъстителите"), Дон Джонсън, Майкъл Шанън, Тони Колет...
Крейг за пореден път показва колко по-интересен за гледане е извън кожата на Джеймс Бонд. Неговият детектив Беноа Блан е ходещо противоречие. След като зрителя получи повече информация от тази, с която той разполага, има чувството, че Блан изпуска да обърне внимание на очевидни неща. Същевременно обаче разполага с нюх и анализаторско мислене, достойни за история с Поаро или Холмс.
Контрастът в образа му е засилен от елегантния му външен вид и абсурдния южняшки акцент, който звучи още по-странно от устата на британеца Крейг.
Даниъл Крейг като Беноа Блан
По-интересно обаче е присъствието на Ана де Армас ("Блейд Рънър 2049"). 31-годишната актриса с кубино-испански произход а е в ролята на медицинската сестра Марта, грижила се за покойния Харлан Тромбли, покрай което е узнала много от тайните на семейството. Това е точно нещото, от което Беноа Блан се нуждае.
От огромна полза е и фактът, че за Марта е физически невъзможно да лъже (как точно ще разберете от филма) - отново почти абсурдно решение на Райън Джонсън, което обаче Армас успява да представи достатъчно убедително, че да си заслужи номинация за "Златен глобус".
Всичко това превръща "Вади ножовете" в свежа глътка кино-въздух в пазар, претрупан с продължения, комиксови филми и блокбъстъри. Тук на Джонсън не му се налага да се сблъсква с милиони фанатизирани фенове, които не са добре настроени към експерименти, а вместо това има възможност да опитва нови и различни неща в един изглежда любим за самия него жанр.
Така открива всички правилни улики, които водят до разкриване на мистерията "Как се прави добър whodunit филм". Отговорът се крие във "Вади ножовете".
Гледах филма и младата актриса, която играе Марта, е невъзможно безлична! Разваля усещането за съспенс и изпбщо за... всичко.