Преди повече от 30 години френският дизайнер Жан-Пол Готие стана разпознаваем с прозвището "неуправляемото дете на модата" и до известна степен клеймото продължава да е вярно и до днес.
Въпреки че отдавна не е дете, на 71 г. е. Косата му, която преди беше късо подстригана и боядисана в ярко платинено русо, сега е достолепно побеляла, спретната и в пълен контраст с открояващия му се външен вид от 80-те и 90-те години.
Скоро не е намеквал и за своята неуправляемост. Ако Готие се появи на екран днес, то ще за да запълни пространството с добродушие и лъчезарност, натъртвайки, че традициите в модата трябва да се уважават.
Ще е предизвикателство да откриете в мекия му глас онзи див дизайнер, който някога облече най-красивите жени на планетата в чували за боклук и празни тенекиени кутии.
Животът е разтворил новата си фаза пред Жан-Пол Готие, но въпреки всички промени французинът си остава "неуправляемото дете на модата".
Този, който създаде иконичния сутиен с конуси, носен от Мадона, водещият на безвкусно шоу в британската телевизия и дизайнерът, чиято работа беше да излиза от границите на приличната естетика.
Отгледан от баща счетоводител и майка - административен чиновник, детството на Готие в предградие на Париж е белязано от два натрапчиво повтарящи се примера. Перманентните финансови изпитания на родителите му и артистичната освободеност на баба му Мари, която въртяла домашен уелнес бизнес вкъщи.
На години, когато от нея се очаквало да се пенсионира кротко, Мари отваря салон за масажи, процедури за лице и дори брачни консултации за местните жени. Готие, който живеел на няколко минути от дома ѝ, обожавал да ѝ гостува и да я гледа как работи.
Мари често му позволявала да участва в консултациите с клиентките. Двамата стават неформални партньори в бизнеса - съветват жените как да освежат гардеробите си, така че съпрузите им да не изгубят интерес към тях, казват им с какви продукти да поддържат младостта и красотата си...
А когато се отвори пролука между сесиите, Готие и баба му Мари пускали телевизора и се наслаждавали на пламенните кан кан танцьорки от "Фоли Берже". Едно от тези момичета, облечено в мрежести чорапи с пера по главата и цветен сутиен, е първото творческо вдъхновение за дизайнера.
Като ученик той рисува в час танцьорка от вариетето с пищния ѝ тоалет, а учителят го хваща. За наказание Готие е ударен няколко пъти с линия през ръцете и принуден от учителя си да изкара деня с еротичната скица, закрепена на гърба му,
"Вървях из коридорите и всички ми се смееха. Но за първи път момчетата не ми се подиграваха, а ми се възхищаваха. Тази скица стана моят паспорт. Научих, че ако рисувам, хората ще ми се усмихват", споделя дизайнерът пред списание The New Yorker.
Така започва неговата конвулсивна страст по моделирането на бельо, а първата му муза е баба му с нейния розов корсет, с който не се разделяла.
За да извае талията си по формата на бельото, Мари обяснява на внука си, че всяка сутрин трябва да пие оцет, а преди да облече корсета, трябва да свие корема си, колкото се може повече.
Тази история не излиза от ума му до 1987 г., когато се запознава с Мадона след неин концерт в Париж. По онова време Готие е запален фен на изпълнителката и си мечтае да я види в някоя от своите рокли с корсети, които вече продава в ателиетата във Франция.
Дизайнерът е силно привлечен от индивидуалното чувство за стил на поп иконата. Тя е смела, агресивна и сексуална в годините, когато се смятало за неприлично, ако презрамката на женския сутиен се подава през блузата.
"Когато Мадона ми се обади за първи път, помислих, че асистентът ми се шегува. Поиска да създам костюмите за турнето ѝ и ми направи комплимент за хумористичния ми поглед към модата", разказва дизайнерът пред "Ню Йорк Таймс".
Тогава Мадона готви световната си обиколка под надслов Blonde Ambition, а Готие точно е пуснал на пазара първия си парфюм във формата на женска гръд.
Някъде дизайнерът прочита интервю на поп звездата, в което казва, че любимата част на тялото ѝ е нейният торс, и събирайки фактите решава, че това е точният момент да извади идеята си за театрален корсет със заострени конусовидни чашки.
Мадона облича тоалета на първия от концертите си за Blonde Ambition и открива нова страница в историята на модата. Корсетът с конусите става толкова емблематичен, че няма нужда нито от описване, нито от припомняне коя е изпълнителката, осмелила се да го облече за първи път.
Ден след откриване на турнето пред бутика на Жан-Пол Готие в Париж се оформя опашка от 4000 души, които се редят за корсетените му рокли. И в най-смелите си мечти дизайнерът не си е представял подобна реакция, подплатена допълнително от здравото приятелство, което създава с Мадона.
"Три пъти я молих да се омъжи за мен. Тя отказа, разбира се. Тя е единствената жена, с която съм искал да сключа брак. Всеки път, когато ме помоли да работя по нейна изява, не мога да ѝ откажа. Чудесна е", твърди Готие, припомняйки си старото си сътрудничество с певицата.
След тази колаборация кариерата на Готие тръгва само нагоре. Сътрудничи по дизайните на филма, оставя пиперливия си подпис на модните подиуми, а в началото на 90-те е и ко-водещ на британското недодялано шоу Eurotrash.
Концепцията на предаването е елементарна - събират двама французи със силен акцент и лош английски, обличат ги в килтове, под които се виждат косматите им крака, позволяват им да псуват и обиждат и пускат епизодите в 22:30 часа, когато всички във Великобритания вече са пияни.
За 30 и 40-годишните британци днес това шоу е култово. Могат да ви разкажат как като деца си пускали Eurotrash и се криели под масите да го гледат, понеже родителите им не разрешавали да се радват на толкова долнопробна форма за забавление.
"В наши дни трябва да си предпазлив, а тогава извадихме всички особняци на сцената и травмирахме цяло поколение", казва дизайнерът пред "Гардиън".
Готие и неговият колега Антоан дьо Конес събират милиони пред екраните със смехотворните си костюми, рецитирането на немски вулгаризми и интервютата с горещи имена от модата и шоубизнеса.
Сред паметните в съзнанието на Готие епизоди са, когато Карла Бруни сяда в скута на Антоан дьо Конес и отговаря на глупави въпроси, и когато жената с най-големите гърди - Лоло Ферари - излиза на сцената за танцов номер.
"Тя имаше огромни гърди. Наистина, наистина огромни. Когато жестикулираше, цялото ѝ тяло правеше кръгови движения. При танцовото си изпълнение не успя да запази равновесие и падна, а след това не можеше да се изправи, сама, защото гърдите ѝ бяха прекалено тежки. Беше тъжна гледка", разказва Готие пред британския The Times.
Наскоро се разнесе слухът, че британският Channel 4 обмисля да възроди Eurotrash, този път с повече класа и вкус, но Готие твърди, че дори информацията да е вярна, не би се върнал като водещ на шоуто.
Не се срамува от периода в живота си, когато задаваше безумни въпроси на знаменитости, но към днешна дата предпочита да остане верен на наследството си в модата. На екстравагантните му корсети, на неконвенционалните му ревюта и на поведението, които му спечели прозвището "неконтролируемото дете на модата".