Сватбите в представите на мнозина са бастиони на традициите. Според хората има определени правила, които трябва да се спазват: булката да е облечена в бяла рокля, церемонията да се състои в църква, и двойката да разреже сватбена торта.
Напоследък много милениали по целия свят късат с традициите, отказват се изцяло от правилата и предефинират начина, по който трябва да изглеждат сватбите.
За някои хора това означава отказ от бялата рокля и торта, а за други например да кажат заветното си „Да" в планината.
Ето как милениалите правят революция в сватбите:
1. Без църква
В световен мащаб все по-честа практика е двойките да избягват традиционните сватби в църква за сметка на скромни граждански бракове в кметствата или ритуалните зали, често последвани от по-пищна церемония на уникална локация. В България тази традиция не е навлязла толкова.
"Двойките постоянно търсят предела на възможното по отношение на това къде се провежда сватбената церемония - гражданска или църковна, и това на свой ред им помага да внесат личната индивидуалност в сватбата си," споделя Нанси Халъм от сватбена агенция.
Наблюденията й се подкрепят от данните от доклада Bridebook Wedding Report 2017, според който все повече двойки избират да направят сватбената церемония и след това почерпката на нетрадиционно място.
Особено през лятото е много модерно сватбите да бъдат на открито, на зелено. Специален хит са сватбите на плажа.
2. Харчат повече
Сватбите струват все повече. Минималната сума, ако правите църква и ресторант е към 15 хиляди лева в България. А максималната може да достигне и 100 хиляди, зависи от възможностите и въображенията. Истината е, че сумата нараства все повече. Разбира се, има и двойки, които харчат по-малко, както и има по-луксозни сватби.
3. Персонализация
Сегашното поколение е "генерацията на селфитата", така че съвсем логично милениалите все по-често правят сватбите си по-лични и индивидуални. Всяка двойка търси следващия хитов начин да разкаже историята си по уникален начин, чрез стил и реквизит.
Заради това сватбите са станали много по-дизайнерски - от мащабни инсталации до дребни детайли.
4. По-късно сключване на брак
Твърди се, че броят сключвани бракове намалява, но може би просто милениалите се женят в по-късен момент от живота си. С толкова голям акцент върху кариерата и други важни аспекти на живота, двойките не сключват непременно брак на по-ранна възраст като преди.
По официални данни, средната възраст на сключване на брак за мъжете в България е 31.1 години, а за жените - 28.1 години - доста повече, отколкото преди 40 години, когато най-разпространената възраст на сключване на брак беше около 25-28 години.
Заради това, почти една трета от двойките сега могат да платят сами сватбите си, което на свой ред ги кара да разпределят по-разумно бюджета си, и например сватбите през делничните дни стават все по-популярен избор.
5. "Направи си сам"
"Все повече двойки си организират сватби в духа на "Направи си сам", където дребни елементи от рода на покани, украси и картички за местата на гостите се правят на ръка," казва Нанси Халъм.
Това е друг простичък начин двойките да се вместват в бюджета си и да внесат от индивидуалността си и историята си в своята сватба.
Тази актуална тенденция позволява на двойките да избягат от старомодния стил сватби "по калъп".
6. Влияние на социалните медии
Ако някога сключващата брак двойка имаше монограм, сега има хаштаг - има дори компании, занимаващи се специално с измислянето на закачливи хаштагове за сватби.
Pinterest бордове се използват за вдъхновение, покани "запазете си тази дата" са под формата на YouTube видеа, а двойките създават сватбени уеб сайтове, осигуряващи цялата информация, която би била нужна на гостите им в навечерието на големия ден.
Естествено, Instagram засилва напрежението големият ден да е перфектен: "Милениалите го използват, за да създават и следват нови тенденции, които определено оказват влияние на целия стил на съвременните сватби," коментира Нанси.
Обсесията ни по Instagram е създала поколение, което много повече се интересува от фотография, отколкото родителите на милениалите, и в резултат на това всички аспекти на сватбата - от табелите в бара до украсата на масите - са по-обмислени.
Но Instagram също така кара двойките и да бъдат по-креативни.
В някакъв смисъл Instagram е това, което провокира цялата тази промяна, и той води до революцията в сватбите, защото хората се вдъхновяват от нещата, които са видели, и искат или да ги пресъздадат, или да създадат нещо различно, вдъхновено от видяното.
Сватбите може и вече да са по-вдъхновени от дигиталния свят, но стават и по-индивидуални и уникални. И в крайна сметка по-уникалната и лична сватба е и по-смислена.