Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Шаолинският манастир се превърна в цирк

Домът на Шаолинските монаси вече прилича повече на туристически комплекс   Снимка: Getty Images
Домът на Шаолинските монаси вече прилича повече на туристически комплекс
Игуменът на манастира Ши Йонгшин очевидно се наслаждава на медийното внимание Снимка: Getty Images
Игуменът на манастира Ши Йонгшин очевидно се наслаждава на медийното внимание

Преди три години управата на китайския град Дънфън прехвърли своя контролен дял от областта около Шаолинския манастир на Китайската национална пътна служба.

Цената беше преднамерено ниска с идеята да се насърчат повече инвестиции в родното място на дзен будизма и символ на китайските бойни изкуства.

Тогава от пътната служба обещаха да изпълнят няколко мащабни строителни проекта, но така и не го направиха, а по същото време трупаха огромни печалби покрай манастира.

На 1 юли управата на Дънфън насила си върна контрола върху местността, но след намеса от най-високо ниво в Пекин, пътната служба бързо-бързо възстанови управленските си права.

Това е само последният сюжетен обрат в неспиращия сапунен сериал, който се вихри покрай Шаолин. Проблемите датират откакто легендарният манастир и част от наследството на ЮНЕСКО се превърна в обект, от който се търси финансова печалба. Оттогава всички страни, които имат нещо общо с обекта, се боричкат за дял от сочния пай.

Безумните примери са много: в търсене на нови кунг-фу звезди се организират мачове по бойни изкуства; участнички в конкурси за красота дефилират по бикини край свещения манастир, за да привлекат медийно внимание; всеки ден нови бизнеси използват святото име за комерсиални цели и така вече съществуват шаолински автомобили и шаолински хотел.

Монасите протестират

Естествено, местната управа и самият манастир си остават най-облагодетелствани финансово. Продажбите на билети за всичките атракции и дейности около храма възлизат на 150 милиона юана (ок. 25 милиона долара) годишно, като 70% от тях взима властта, а 30% остават за манастира.

Но неразбирателство има и между тези двама главни бенефициенти. Шаолинският игумен Ши Йонгшин веднъж се оплака пред един вестник: „Ние сме пасивната страна в продажбата на билети и взимаме колкото местната власт реши да ни даде. А относно това колко билети реално се продават, ние нямаме думата".

В търсене на неизплатени пари, шаолинските монаси даже веднъж се събраха в 2 през нощта да се молят пред областната управа на провинция Хънан.

„Нали монасите са в манастира, за да си пеят песните", изрази мнение тогава едно от официалните лица. „За какво пък толкова им трябват пари!?"

Около Шаолин се навъртат и различни авантаджии и мошеници, които експлоатират открития през V в. манастир. Сред тях има организатори на кунг-фу демонстрации и мачове, измамници, които правят фалшиви олтари и събират даренията в тях, намират се дори и гадатели, представящи се за монаси.

Игуменът се грижи за личните си интереси

Злите езици подхвърлят, че и самият игумен не е цвете за мирисане. Клюките гласят, че имал спестявания от десетки милиарди, както и студентка от Пекинския университет за гадже.

Честите му участия в медиите пък предизвикват завист и разногласия. Говори се, че Ши Йонгшин е егоцентричен и надут и винаги заема централна позиция при груповите снимки с ВИП гости, включително и когато Владимир Путин гостувал в храма.

Цялостната ситуацията около Шаолин създава представата, че родното място на дзен будизма не е способно да научи собствените си уроци за хармонията и вътрешния покой.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените