Преди три години управата на китайския град Дънфън прехвърли своя контролен дял от областта около Шаолинския манастир на Китайската национална пътна служба.
Цената беше преднамерено ниска с идеята да се насърчат повече инвестиции в родното място на дзен будизма и символ на китайските бойни изкуства.
Тогава от пътната служба обещаха да изпълнят няколко мащабни строителни проекта, но така и не го направиха, а по същото време трупаха огромни печалби покрай манастира.
На 1 юли управата на Дънфън насила си върна контрола върху местността, но след намеса от най-високо ниво в Пекин, пътната служба бързо-бързо възстанови управленските си права.
Това е само последният сюжетен обрат в неспиращия сапунен сериал, който се вихри покрай Шаолин. Проблемите датират откакто легендарният манастир и част от наследството на ЮНЕСКО се превърна в обект, от който се търси финансова печалба. Оттогава всички страни, които имат нещо общо с обекта, се боричкат за дял от сочния пай.
Безумните примери са много: в търсене на нови кунг-фу звезди се организират мачове по бойни изкуства; участнички в конкурси за красота дефилират по бикини край свещения манастир, за да привлекат медийно внимание; всеки ден нови бизнеси използват святото име за комерсиални цели и така вече съществуват шаолински автомобили и шаолински хотел.
Монасите протестират
Естествено, местната управа и самият манастир си остават най-облагодетелствани финансово. Продажбите на билети за всичките атракции и дейности около храма възлизат на 150 милиона юана (ок. 25 милиона долара) годишно, като 70% от тях взима властта, а 30% остават за манастира.
Но неразбирателство има и между тези двама главни бенефициенти. Шаолинският игумен Ши Йонгшин веднъж се оплака пред един вестник: „Ние сме пасивната страна в продажбата на билети и взимаме колкото местната власт реши да ни даде. А относно това колко билети реално се продават, ние нямаме думата".
В търсене на неизплатени пари, шаолинските монаси даже веднъж се събраха в 2 през нощта да се молят пред областната управа на провинция Хънан.
„Нали монасите са в манастира, за да си пеят песните", изрази мнение тогава едно от официалните лица. „За какво пък толкова им трябват пари!?"
Около Шаолин се навъртат и различни авантаджии и мошеници, които експлоатират открития през V в. манастир. Сред тях има организатори на кунг-фу демонстрации и мачове, измамници, които правят фалшиви олтари и събират даренията в тях, намират се дори и гадатели, представящи се за монаси.
Игуменът се грижи за личните си интереси
Злите езици подхвърлят, че и самият игумен не е цвете за мирисане. Клюките гласят, че имал спестявания от десетки милиарди, както и студентка от Пекинския университет за гадже.
Честите му участия в медиите пък предизвикват завист и разногласия. Говори се, че Ши Йонгшин е егоцентричен и надут и винаги заема централна позиция при груповите снимки с ВИП гости, включително и когато Владимир Путин гостувал в храма.
Цялостната ситуацията около Шаолин създава представата, че родното място на дзен будизма не е способно да научи собствените си уроци за хармонията и вътрешния покой.