Брутен велосипеден продукт

Ако на някой му се пише местния съвременен образ на Остап Бендер, не е нужно кой знае какво въображение. Само да се поогледа наоколо и ще събере достатъчно идеи за героя си. А на комбинативното мислене при "правенето" на велоалеи, би могло да се отделят няколко глави.

Например най-новата в "Младост", която преди няколко месеца беше нарисувана като с акварелна боя. Кметът и главният архитект твърдяха, че 3.5-километровата алея ще струва цели 2.5 млн. лева, защото няма да бъде просто начертана, а ще е като отделна улица. Но малко след обявяването на нещото за велоалея, озадачени колоездачи напълниха Интернет с доста абсурди.

Заради неравния асфалт на места пътят на велосипедистите потъва в локви. Тези, които карат без калници, знаят колко е приятно. Локвите пък не могат да бъдат заобиколени в рамките на алеята, тъй като на общината не й се е откъснало от сърцето кой знае колко за ширина.

Най-убийствената глупост са паркираните автомобили, чиито предници или задници влизат в алеята. Т.е. има голяма вероятност потеглящи автомобили и каращи бързо колоездачи да се засекат като за последно.

Докато в почти цяла Европа велосипедите отдавна са обичаен и нормален начин за придвижване и важен елемент от градската мобилност, тук още ги наричат "алтернатива" – все едно досега са били само екстремна прищявка (тип сегуей) и "лека-полека ще ви дадем шанс да оживявате, уважаеми велосипедисти".

В София тече Европейската седмицата на мобилността, организирана от Столична община в партньорство с екоминистерството, Асоциация за развитие на София и "Велоеволюция", посветена именно на въвеждането и популяризирането на "алтернативната мобилност".

Утре центърът трябва да бъде затворен за коли и да се даде път на колелата. Защо общинарите непрекъснато си правят празнични PR-и на фона на несвършената си работа?

Велосипедистите тук се увеличават, но на някои още им изглеждат като изкукуригала общност, защото тенденциозната трансформация от нервен пътник в градския транспорт или изперкал шофьор до усмихнат мобилен гражданин няма как да стане с еднократни събития, които ни запознават с удоволствието да караш колело. Това го знаем. Нека всеки кандидат за кмет да отговори ще се рисуват ли велоалеи или ще се правят. И да се търси отговорност в случай на лъжа.

И защо всеки кандидат кмет – особено г-н Кадиев, който се втурна да обещава стотици километри велоалеи – не се качи поне за седмица на колело? За да усети, че липсват не само достатъчно удобни и свързани пътеки за каране, ами автомобилните фундаменталисти нямат грам толерантност към подобна култура – всеки може да си даде сметка колко вредни емисии (пари и килограми) спестява карането на колело, за да го наречем култура. Но трябва да ти пести и нервите.

Личи си, че ангажираността към велосипедистите се имитира и когато безнаказаността на постмутренския стил на паркиране е очевадна. Ако караш по не толкова опасното шосе в частта на бул. "Витоша" към Южния парк например, трябва да внимаваш най-малко за две неща: като се включваш в общия поток на колите, тъй като половината улица е заета от паркирали безразборно кайени и мерцедеси пред, изглежда, много важни заведения. И второ: едрите момчетат до тях са готови да те осъдят на смърт, ако ги тръкнеш с педала. Докато тях никой нищо не ги пита.

И май общината не дръзва да оправи проблемите с велоалеите, точно защото шофьорският манталитет е много по-силен и на него е подчинен всеки план за градската среда. От паркинги за велосипеди освен това не се изкарват пари – въпреки че както стана ясно стойката за колела във фоайето на задния вход на малкото НДК вече е платена...

В много страни има закони всички бизнес сгради да позволяват подслона на колела. През 2009 г. например в Ню Йорк такъв бе гласуван след исканията на 300 наематели, защото основната причина, която хората сочели, за да не ходят на работа с колело, била липсата на място за паркиране.

Нормално, като се има предвид и, че колело се краде по-лесно от бонбон в супермаркет.

Друг проблем са бездомните кучета. Много хора не смеят да карат заради страха, че псетата лаят и скачат покрай движещите се велосипеди – и ако нямаш достатъчно опит с това, паниката ти може да има фатални последствия. А липсата на осветление във възлови централни паркове като Борисовата градина например те ограничава да караш до около осем часа.

Изобщо, София поставя толкова спънки пред ползването на колело, че за да го правиш се изисква първо самоотверженост, а после инвестиция в хубав велосипед. А така се омаловажава т.нар. "брутен велосипеден продукт".

Във Великобритания колоездачите допринасят с 2.9 млрд. лири (3.32 млрд. евро) за БВП на страната, според доклад на Лондонското училище по икономика. В брутния принос влизат производството на велосипеди, продажбите на аксесоари, работните места, свързани с тях.

През 2010-а отрасълът е създал заетост на стойност 573 млн. евро. Има 1.3 милиона нови колоездачи, а прогнозите са, че ако до 2015 г. те се увеличат с 20%, това ще спести на икономиката над 200 млн. евро от по-слаб уличен трафик и задръствания, 80 млн. от по-ниски нива на замърсяване и 75 млн. евро от спестени разходи за здравни услуги. Ние правим ли си такива сметки?

Изводите освен това сочат, че хората, които редовно карат колело, излизат в болнични средно по 7.4 дни годишно, а останалите по 8.7 дни (само ще спомена, че сме първенци по смърт, докарана ни от болести на затлъстяването).

Но Там споделянето на пътя с други превозни средства явно не е толкова опасно за здравето. А тук наистина изглежда, че някои неща се създават, за да ни убият. Между другото – с нашите пари.

#1 solaar 21.09.2011 в 10:36:28

То хубаво е даден за пример Кадиев, ама той още не е бил и няма и да бъде кмет. Защо не попита автора всички кметове от Софиянски насам, които на всеки избори обещават София опасана с велоалеи а накрая дават по няколко милиона за боя, която заобикаля билбордове, паркирани автомобили и накрая свършна на стълбите на НДК-то?

#2 Оня Дето Го Трият 21.09.2011 в 10:51:14

Сигурно е прекрасно да се предвижваме всички с колелета, народа масово да спортува и т.н., но при положение, че не са налице условия за това, предлагам страстните колоездачи да си карат за здраве в парка и да се въздържат от неуверено криволичене по улиците. (вероятно никога няма и да бъдат създадени условия, но това е друга тема) На мен като шофьор откровено ми пречат колоездачите на шосето. Направо ми се изправят косите от мисълта как някой може да залитне както си кара и да продължим пътя си заедно (той върху предния ми капак). После ясно кой ще е крив... Шосето е за автомобили! Поне засега. Разбирам толерантността, но скоро може и маратонци да почнат да претендират за място по лентите, как ще се оправяме тогава не знам

#7 Оня Дето Го Трият 21.09.2011 в 14:00:41

Тоа па - на к'ъв огън с огън ще отвръщаш Ти се радвай, че само със синини си се отървал. Кой те кара да се буташ между шамарите? Пак казвам, не им е работа на велосипедистите да се мотаят по пътя. Изключително неуместно е на (сравнително) скоростни участъци в града, където се развиват 50-60 км/ч почти по средата на платното да се мандахерца някой на 2 гуми между колите Има си паркове за тая работа! В БГ поне в тоя живот ще е така....ако някой има шанса да се прероди, в следващия живот петрол няма да има вече и всички отново ще са на педали

#9 Мунчо 21.09.2011 в 14:11:35

Аз пък редовно (да се чете отиване до и връщане от работа) си ползвам младостката алея и съм много доволен. Частта й, която е нарисувана върху платното е глупост, но останалата си е перфектна. Само пешеходците са големи уфтсе, ама пък заобикалянето им на скорост ме разсейва от въртенето на педалите. Много мрънкачи, много нещо! Маана всички можем да намерим и да опишем. Нещо по същество ще има ли?

#11 kawata 21.09.2011 в 14:22:34

Аз съм един от тези, които смениха моторнизирания транспорт с велосипеден! И преди да продължа с коментара по статията, ще споделя няколко факта: 1. Живея в "Надежда," а работя в центъра - пл. "Възраждане" - пътят ми е дълъг около 6.5 км в едната посока, преминавам през два жп прелеза и няколко големи булеварда - за опасностите и псувните и бибитканията изобщо няма да споменавам! 2. Този вид транспорт го ползвам вече 3 месеца и съм отслаблал (в комбинация с диета, разбира се!) С ОКОЛО 17 КГ. Чувствам се отлично и в добра кондиция, но замърсеният софийски въздух си казва своето... 3. Срамувам се от всеки велосипедист, когото видя да кара в платното за насрещно движение и се моля да оцелее до вечерта! Такива трябва да се глобяват на момента и то строго. В случая шофьорите не са виновни... 4. По "Ломско шосе" изградиха вело алея по всички правила - БРАВО! ... но - ползвал съм я точно един път , колкото да я проуча и край! Тя е най-безсмисленото нещо, посторено напоследък - започва от никъде и завършва точно ... пред "Надлез Надежда," където една подобна алея е НАЙ- НЕОБХОДИМА... (Апропо, през "Надлеза Надежда" съм минал само ВЕДНЪЖ и няма да повторя - това е едно доста еекстремно преживяване за мене, - като се звземе предвид, че съм бил и парашутист... Разбирате за какво става дума!) Всъщност, няма какво да коментирам - това е достатъчно, з ада си направят извода компетентните лица, останалото е ... въртене на педалите.

#13 Tsombain 21.09.2011 в 15:02:59

Писнало ми е от велосипедисти! Да си карат в парковете, да си въртят педалите по безбрежните неизползваеми пътища на родината. Но да се завират в центъра на София, в и без тях усложненото движение - това е пълна глупост. Няма обособени велоалеи - за това да се возят на метрото, в автобуса, да си купят кола. Но да не се шмингяват покрай колите, да се превръшат в пешеходци, когато им скимне да минават по пешеходни пътеки, и обратно, от пътя да скачат на тротоара и обратно ... Били нетолерантни шофьорите - не, просто в градски трафик в БГ няма място за велосипедисти. Те са опасни за движението. За да избягвам криволичещи около шахтите колоездачи, ми се налага да правя резки маневри, да навлизам в насрещно платно, да притискам колегата в съседна лента. А на края, ако някой от тия симпатяги се закачи за колата ми, и се прибие, щото няма каска - ще изляза аз виновен, тъй като скоростта ми била "несъобразена", Мили колоездачи, моля оставете детските си играчки вкъщи, в делничните дни, а в почивните, си играйте с тях само в парковете! Там е безопасно за вас и за нас. Не ме интересува че няма велоалеи - съобразявайте се с пътната обстановка и това е. Когато някой ви построи велоалея според изискванията, моля, заповядайте на пътя.

#15 Tsombain 21.09.2011 в 15:11:53

Много провокатори сме се заселили по тая тема :о)

#17 Оня Дето Го Трият 21.09.2011 в 16:03:22

Кривия Не бъркай културата с липсата на условия. За пешеходците има условия на пътя (да пресекат) и за тях спирам винаги, но за велосипедистите условия да се мотаят по пътя засега няма! Тогава не знам какво е това упорство да се завреш в шамарите , като виждаш че е рисково и после да мрънкаш че шофьотите са нетолератни. Щото по презумция шефьора е виновен, а не гламавия колоездач ако стане беля

#19 Оня Дето Го Трият 21.09.2011 в 16:08:54

Ок, да плеснем с ръце и да се прегърнем А някой кара коооо-лееее-ло

#22 Мина 21.09.2011 в 16:49:06

Много е готино да се кара колело. Едно от най-добрите места е Холандия. За мой късмет. Само ако валеше по-малкоооо, щеше да е топ!

#26 st0il 22.09.2011 в 19:47:43

Интересно е колко са изнервени всички и как всеки иска да бие или обижда някого. Имам колело, мотор и кола а и доста ходя пеша. Но с всяко придвижването в София си е приключение. Не е важно превозното средство а това какво имаш в главата. От известно време прекарвам доста време на остров Джърси в Англия. Улиците са ужасно тесни колите се разминават на една боя, тротоарите са колкото за един човек. Но знаете ли какво, за престоя ми тук от 2 месеца не съм чул клаксон. Пешеходците си ходят по тротоара и си пресичат като не пречат на колите. Велосипедистите си карат в средата на платното като участници в движенето и си подават сигнали с ръце както е и в нашия правилник. Автомобилите се изчакват взаимно и с велосипедистите, всички се движат без никой на никого да причинява стрес. В началото се шашнах като видях как по една улица с по едно платно във всяка посока и непрекъсната линия в средата спокойно се движи колона от един велосипедист който си кара в средата на платното с 20 км/ч а след него на 2 метра 4 коли на по 1 метър една от друга. Нямаше никаква драма никакво пибиткане никакви нерви, когато маркировката позволи 2 автомобила изпревариха като увеличиха скоростта МАЛКО, а другите продължиха след велосипедиста. На следващия светофар той пък им направи път. Имаше взаимно уважение и разбирателство –е то това ни липсва. Няма значение колко алеи ще ни направят все ще се намери някой с някого да се кара, дали ще са пешеходци с велосипедисти, велосипедисти с шофьори или пешеходци с шофьори. За нас трябва да направят една тръба в която всеки да си се движи сам така че да няма контакт с никого че да не му се пречи. Всеки е сам за себе си и всеки е враг. Хайде с здраве.

#27 solaar 23.09.2011 в 11:12:20

Straws... правилно забеляза, че дори и по закон велосипедистите са равноправни участницив движението и автомобилите трябва да се съобразяват с тях като с равни. Дотолкова със споровете имат ли велосипедите място в София, дори и да няма алеи.

#28 Оня Дето Го Трият 23.09.2011 в 13:14:10

solaar Бе то и хората сме равни по конституция, ама иди го кажи това в спор с някоя мутра. Аз не говоря на теория как е, а на практика какво е И не, не съм нетолерантен към велосипедисти, но просто изпитвам страх, когато карам примерно с 40 и почти на средата на платното някой с колело несигурно криволичи пред мен.....или трябва да го заобикалям почти в насрещното или трябва да карам зад него със скоростта на велосипед. Няма условия! това е!

#31 explorer 21.05.2012 в 14:24:39

Много тъжна картинка сме Хора, които се оплакват, че мутри с мощни коли ги притискат на пътя, не се свенят да притискат себеподобни на велосипед. За жалост понеже пред нас минава една от малкото велосипедни алеи, тази по Борис ІІІ, ще трябва да добавя, че там има велосипедисти, които карат с явно несъобразена скорост и застрашават особено по-малките пешеходци. Да не описвам, че и мотопедисти се пробват и вероятно някой път няма да изразя гнева си само вербално. Използвам случая, като родител, пешеходец, велосипедист и шофьор, да призова за повече толератност на пътя и съобразяване с (правата на) другите участници в движението. Незнам кой кога си е взимал книжката, но през 80-те, от когато карам автомобил във всички листовки имаше въпроси с колоездачи. Едва ли е необходимо да напомням, че автомобилистите, велосипедистите и пешеходците са участниците в движението, а не автомобилите, велосипедите и пешеходците ;)

Новините

Най-четените