За почитателите на научната фантастика Ридли Скот винаги е бил този, който се е измъкнал. Благодарение на мрачните два мегахита Пришълецът и Блейд Рънър, английският режисьор за кратко се превърна в истински бог за гийковете. И след това изведнъж Скот изостави бъдещето заради миналото, прекарвайки следващите 30 години в почти туристическа обиколка из всички възможни киножанрове — от фентъзи с еднорози (Легенда) до постфеминистко приключенско пътешествие (Телма и Луиз) до епоса на мечовете и сандалите (Гладиатор) — същевременно запазвайки здравословно разстояние от всякакви андроиди, извънземни и каквото и да е, дори далечно свързано с технологии.
Всичко това обаче се променя този месец
Прометей, нещо като своеобразна предистория на сагата за Пришълеца, разказва историята на група изследователи на далечния космос (сред които е и Майкъл Фасбиндер), търсещи древна цивилизация. Филмът има обичайната примамка за научнофантастичните фенове - космически кораби, странни на форма създания и облечена в плътно обхващащо тялото облекло Чарлийз Терон, но истинското сиренце в капана на филма е самият Ридли Скот.
Малко са режисьорите, способни да изведат историята от страниците на сценария до екрана с майсторство в детайлите, което Скот демонстрира като нещо подразбиращо се; още по-малко са способни да се сравняват с него в дарбата да представя на екрана страх, ужас и отвращение. Затова надали е изненада, че кинолюбителите и научнофантастичните гийкове в равна степен слюноотделят при упоменаването на страховития нов 3D космически епос на Скот.
Поразителна визия, мрачен, изпълнен с атмосфера дух и сюжет, който се заравя в някои от най-сериозните въпроси, пред които се е изправяло човечеството, той е перфектната алтернатива на захаросаната лятна реколта от позитивни филми — утешаваща глътка опушен, отлежал скоч в сравнение с газираната (макар и безспорно вкусна) огромна газирана напитка, която представлява Отмъстителите.
Антиутопичният свят на Скот, въплъщаващ минусите на техническия прогрес
Това, което прави научната фантастика на този режисьор толкова нахакана, е че в ерата на Лукас, Спилбърг и подпомагания от ефектите на ILM оптимизъм, Скот никога не е спирал да бъде прогресивен противник на прогреса. Пришълецът може да изглежда като филм за животно с екзоскелет, пускащо лиги и пораждащо фалически асоциации — което стана предтеча на недотам свързани с промъкнали се незабелязани на борда филми като DeepStar Six и Пришълците срещу Хищника — но все пак това означава да игнорираме предизвикващия най-голям ужас обрат в Пришълецът: фактът, че истинските чудовища са създадени от човека, под формата на заговорничещ, контролиран от корпорации андроид и всезнаеща компютърна система.
Скот възприема същата тема и в Блейд Рънър, където грубият полицай на Харисън Форд преследва и избива андроиди (“репликанти”), които бягат от тежкия труд и проституцията в Лос Анджелис, превърнал се в пълен с гигантски реклами мегалополис. Ако истинските злодеи в "Пришълецът" са корпоративните босове, каращи машините да вършат мръсната им работа, злодеите в Блейд Рънър са живеещите ежедневния си живот граждани, които нямат проблем да се отнасят с роботите като с роби.
Надеждата за ново бъдеще, предречено от майстора на кино-антиутопията
Тридесет години по-късно, много от злокобните пророчества на Скот са се сбъднали. Вярно, не експлоатираме и изтребваме репликанти (все още), но огромната власт на iPhone показва точно колко подчинени сме станали на нашите електронни джаджи и на корпорациите, които ги осигуряват. А мрачното бъдеще, представено в Блейд Рънър очевидно се оказва твърде примамливо за киното; ако можете, открийте кино-версия след 1982 на град на бъдещето, която да не предизвиква аналогии с нея. Справка: Петият елемент, Матрицата, Изкуствен интелект, Тъмният град, Батман: Аркам сити, или дори Специален доклад. Ние вместо вас ще добавим към списъка и Гатака. Научнофантастичните филми и видеоигрите са адски лениви във визията си за бъдещето, опирайки се на успешния модел.
Ето защо Прометей е толкова интересен. Истинските визионери на научната фантастика винаги са били в сърцето си Панглосовци или Касандри — предричащи, че най-доброто (или най-лошото?) все още предстои да се случи. През 80-те години на миналия век Скот предвиди настоящето на нашия съвременен свят и се надяваме той да успее да го стори отново — само че този път не бихме възразили срещу някаква непредвидена, оптимистична визия.
Не че е време да отричаме антиутопиите, но започва да ни омръзва да ни повтарят, че посоката, в която светът върви, ще е изпълнен с мрак кошмар. Да се надяваме, че завръщащият се към историята сюжет ще осигури малко блянове за XXI век, или поне малко от стария дух на "всичко е постижимо", който присъстваше при андроидите на Скот. Дано Ридли не ни разбере погрешно - радваме се да го видим отново. Но може ли все пак да имаме някакво различно бъдеще?
е, какво го очакваш, филмът е по кината (3д) от седмица грубо. четох не много добри отзиви за него, а се бях натоил и аз яко. поне като го гледам няма да имам свръхочаквания и със сигурност ще се изненадам приятно. най-малкото щото е ридли скот (леко вече е попрестарял бил за 21 век, но все пак) и най-вече - чисто 3д, а не като повечето бози, които уж са 3д и излизат напоследък. последния филм, който си беше сниман чисто 3д и гледах беше аватар(! ), голяма боза филма, но заради ефектите си струваше. тия дни ще коментирам и този дали си е струвал.
Моля,не четете,ако не сте гледали филма.Има спойлери. Никога не следя отзивите за един филм.Малко или много,придобиваш някаква нагласа и после оставаш разочарован(в повечето случаи).Така беше и с "Прометей".И останах очарован.Останах очарован,от невероятната атмосфера,идеята,че не сме сами и разбира се Чарлийз Терон.Пустия му Ридли Скот.Как можа да я убие по такъв смотан начин!Та да се върнем на филма. Човекът уби Господ.При това много брутално.И след това отново го възкреси.След като уби своя Създател.Идеята е малко объркана,но пък е на ниво.Когато откриха Инжинерите,те откриха своя Създател.Когато студеното мислене на андроида накара Шоу да си свали кръста те убиха Господ.Защото вече не им беше нужен.А когато Създателят умря,Господ възкръсна и отново зае своето място.Защото ТОЙ е все още е някъде там.И въпреки всичко ни обича.И защото Създателят,не е Господ.Андроидът уби един от своите създатели,поради простия факт,че е създаден по наш образ и подобие.И нашият начин на мислене се прехвърля върху него.Защо е тази вечна омраза към по-висшата форма на живот? Не напразно Шоу искаше да знае ,защо Боговете ни мразят и се опитват да ни унищожат.Човека е алчно създание,което само иска.И когато нещо или някой не му изнася,той просто го заменя.Милиардерът искаше вечен живот.Не заслужи да го получи.Един въпрос ме е измъчвал винаги.Ако умреш на Земята отиваш в Рая(така се говори).А ако умреш на друга планета къде отиваш?Уейланд отговори на този въпрос.Последните му думи бяха:"там няма нищо" имайки впредвид бялата светлина и тунела който те отвежда в отвъдното.А роботът каза:"знам,сър".Едва ли,наистина е знаел за какво иде точно реч.Защото е само един андроид.Той и Уейланд са всичко,което Инжинерите мразят.Арогантното поведение и липсата на морал и човешки ценности.Точно за това искат да унищожат човешката раса.Не виждат смисъл в съществуването й. Филма има много дълбок подтекст.Не е само ефекти и екшън.Инжинерите се доближават ужасно много до хората,не само по ДНК и външен вид.Най-голямата прилика е,че те също грешат.Което всъщност е най-дълбоката човешка черта.Човек греши и се учи от грешките си.Сгрешили са и са обърнали оръжието за унищожение срещу себе си.Но упорито се опитват да поправят грешката си. Филма показва и непоправимото желание за живот.Искрицата дадена ни свише.Всеки може да създаде живот.Но точно тази искра,това което ни кара да дишаме,да се смеем и да плачем - това е истинското човешко богатство. Всяка реплика в този филм има задача,всяко действие,всеки кадър.Бих могъл да изпиша още сто страници,анализирайки филма,но не искам да ви оттегчавам.И за последно - не слушайте мнението на останалите.Гледайте този филм без никаква нагласа,просто го изгледайте.Мисля,че ще останете изненадани колко ще ви хареса.
Пфуу аман от разбирачи, сюжета бил такъв, онакъв, Вие сте тотални консуматори, много Ви разбират кухите китари от сюжети и т.н. Филма е страхотен и всеки има право да си го преживява и разбира, както иска. Тука всички са невероятни разбирачи на киното, както и на всякакви неща, които са им далече от това, което могат наистина... Така че ако некой ме пита въобще оценка 10 от 10 давам Аз - изкефих се и си преживях едни достойни 2 часа. И да Ви кажа затова ходя сам на кино!
Прометей е доста новаторски филм.Във всеки аспект.Историята не беше от най-хипер турбо интересните защото ще има продължение.И Пришълеца 1 не беше кой знае на какво ниво,нооо..после стана култов!Престанете да бъдете толкова Олд Скуул.Знам,че сте свикнали със добрите стари фантастики,но това тук е на много различно ниво.И нивото ще си остане такова.Не мисля,че някой ще се хване да прави филми като в доброто старо време.По същия начин псуват и Питър Джаксън,че иска да снима новия си филм на 42 фрейма.Ще има мрънкане,но няма как да спрем развитието на киното само защото не сме свикнали.
айде, айде, поне заради ефектите сигурно си струва, както казах вече. в аймакс обаче не могат да го направят хортата както трябва и за да са ти фокусирани субтитрите, освен че не трябва да си пил много преди това, трябва да си некъде 5-7 ред, всичко напред-назад ще се изкьоравиш да им четеш на тия тъпанари субтитрите...
Наскоро гледах един френски The Intouchables.Наистина уникален филм.Отдавна не бях гледал нещо толкова добро
само аз ли съм гледал 4 пришълци?
avp според мен не трябва да се слагат в тая поредица, щото са си абсолютна простотия...
не се обиждайте на свинчо, той толкова си може, предполагам и терминатор 2 за него е малоумен филм. да си гледа там "сълзи над босфора", дързост и..., секса и града и ония малоумен филм за вампирите и акъл много да не дават, че съвсем ще остане без, бих му препоръчал.