В окото на бурята - този пилот "лови" стихии с обектива си

Една от екстрите на пилотската професия е идеалната позиция, от която човек може да наблюдава чудесата на природата - от спиращи дъха изгреви до сребристи светкавици на фона на мастиленочерни облаци.

За щастие на тези от нас, които сме доста назад в самолета, някои авиатори обичат да използват фотоапаратите си, за да споделят гледката от пилотската кабина.

Сред тях е и еквадорецът Сантяго Боржа, известен като "Бурния пилот" заради кадрите на зрелищни метеорологични феномени, които е заснел.

Боржа започва да фотографира небето пред буря преди четири години, когато уменията му на любител с камерата се подобряват достатъчно, за да се осмели той да носи фотоапарата на работното си място.

Осъзнава, че има изключително красиви гледки от кокпита и има отлична възможност да заснеме тези пейзажи и да ги сподели с приятели и роднини, а в крайна сметка и с всички останали. Неговите фотографии не само са естетически привлекателни, но и имат научно значение - дори НАСА проявява интерес към тях.

Сега фотографиите на Боржа са тема на книга, озаглавена "#TheStormPilot," издадена от teNeues, придружавани от разяснителни коментари от метеоролога Михаела Кошак.

Бурни сцени

Боржа, който става пилот, защото иска да види света от друга перспектива, сега пилотира Boeing 767 за голяма авиокомпания. На дългите полети обикновено са трима-четирима пилоти и се сменят. Така на 12-часов полет винаги имат шест часа, в които не управляват. Това е и перфектната възможност пилотът да изпробва различни ракурси и различни обективи.

Той допълва, че има два отлични илюминатора на наблюдателната седалка в пилотската кабина. Те са отстрани на самолета, по един от всяка страна. Положителното е, че няма никакви отблясъци от вътрешното осветление, така че мястото за снимане е чудесно.

Боржа не е единственият пилот, който прави фотографии на височина 10 000 м - Кристиан ван Хейст също е пилот и фотограф, известен с поразителните си снимки от кокпита. Различното при Боржа е, че той се концентрира върху бурните климатични условия - нещо, което почти не е правено още от въздуха.

Международно признание

В началото Боржа споделя кадрите само с колеги с подобни интереси, приятели и близки. Пилотите и екипажът на самолета обичат да гледат тези пейзажи, защото винаги летят през тях.

След като започва да ги споделя по-публично, една от тях, наречена "Тихоокеанска буря", е споделена от Twitter потребител и привлича внимание. Няколко метеоролози питат пилота за кадъра, защото в него има много интересни за научната общност феномени - бурята е много специфична. Боржа осъзнава, че хората харесват тези кадри и си заслужава да ги споделя.

"Тихоокеанска буря" показва голям кълбестодъждовен облак над Тихия океан, заснет на път към Южна Америка.

Носещи в себе си между 20 и 100 млн. тона вода, кълбестодъждовните облаци са облачната формация, най-често свързвана с ураганите, обяснява метеорологичният експерт Кошак в книгата на Боржа.

Този поразителен кадър е осигурил на Боржа третото място в пейзажната категория на конкурса за фотографии на природата на National Geographic през 2016 г. Той споделя, че комбинацията от отличен изглед и добри условия му е помогнала да направи този кадър.

Тъй като атмосферата е много спокойна и има изолирана буря, Боржа може да заснеме тази буря с много малко размиване и се получава кадър, изглеждащ сякаш е правен от статив.

Моментът е много труден за постигане, когато се намираш там, защото винаги има някакво движение или бурята има облаци наоколо и ситуацията не е идеална. Но точно тази ситуация се оказва перфектна и някак си изглежда все едно бурята е нарисувана.

Друг от любимите кадри на Боржа, светкавица, осветяваща небето над джунглите на Еквадор, присъства на корицата на книгата му.


Снимката се нарича "Гръмотевицата" и е един малкото кадри на светкавица извън буря. Обикновено светкавиците се случват в облак, така че не виждате самата светкавица, а облаците, отразяващи светлината.

Освен че му носят хиляди последователи в Instagram, кадрите на Боржа също така са привлекли внимание от научни центрове. НАСА използват няколко от тях за презентации на тема конкретни бури, разказва той.

Други фотографии са послужили за научни изследвания в Колумбийския университет, където учени ги използват за съпоставка със сателитен анализ. Според тях кадрите са много полезни, защото могат да видят доколко са точни прогнозите им.

Пилотът прави снимки на екстремни климатични условия по цял свят, но специално споменава Амазония - джунглите на Венецуела, Колумбия и Еквадор като особено фотогенични. Небето над Панама и Карибите също е добро за фотографиране.

Той казва, че това е много активна зона и винаги може да се очаква интересно време там. Въпреки разрастващото се негово фотографско портфолио, има много климатични условия, които все още не е фотографирал.

Има много типове бури или феномени, свързани с бурите, които още не е виждал или които е виждал, но не могъл да фотографира, защото пилотира точно в този момент, тоест няма как да взема фотоапарата в ръце.

Той използва огледално-рефлексна камера - дигитална камера с огледало, позволяващо да вижда кадъра през самия обектив, и за да прави добри кадри при ниска осветеност, избягва автоматичните настройки.

Използва ръчна експозиция, ръчно фокусиране и най-отворената възможна бленда, в зависимост от използвания обектив.

Но след това, например когато говори за време на експозиция, за скорост, нещата много варират в зависимост от това колко далеч е бурята, колко светлина е налична, има ли пълнолуние (нещата са много различни, ако има пълнолуние от моментите, когато няма луна) - така че обикновено става с много проби и грешки.

Едно често погрешно разбиране за фотографиите на Боржа е, че снимките са правени при турбуленция. Боржа обяснява, че всъщност е точно обратното.

Фактът, че можете да видите бурята, е защото фотографът се намира далеч от нея и лети през чист, не-бурен въздух. Пилотът допълва, че всичките кадри са правени в много спокойна среда. Няма турбуленция, не се случва кой знае какво в пилотската кабина.

Тази атмосфера по думите на Боржа е любимата му част от целия процес - да се наслаждава на гледката от кокпита, независимо дали е с камера в ръка или не.

Той допълва, че това е много спокоен, тих, мирен момент и е страхотно, защото можеш да се насладиш на гледката, дори и да не носиш камера. Когато няма фотоапарат на борда, обича просто да гледа звездите.

Новините

Най-четените