Седмицата на модата в Ню Йорк, която се провежда два пъти годишно през септември и февруари, включва колекции от най-известните дизайнери като Ралф Лорън, Майкъл Корс и Даян фон Фюрстенберг.
Но следващия сезон ни очаква едно необикновено допълнение сред редовете на модния елит: Нелсън Мандела.
Бившият южноафрикански президент, който на 18 юли навърши 94 години, пуска собствена модна линия от облекла, която ще видим на подиума тази есен. Колекцията носи името 46664 - затворническия номер, който получава през 1964 г. по време на престоя си в затвора на остров Робен, близо до крайбрежието на Кейптаун. Мандела излежава зад решетките 27 години от живота си.
Модната линия, наскоро лансирана в ЮАР, е съставена от мъжка, женска и детска мода, която ще бъде разпространена по магазини и бутици по цял свят през пролетта на 2013 г. Цените на облеклата в колекцията ще бъдат разнообразни - от тениски за $31 до "уникални вечерни рокли за червения килим" на цена минимум $1500, съобщиха представители на лицензианта на компанията за САЩ.
Ала линията, която възприема "смел и нестандартен стил", трябва да бъде управлявана внимателно, за да се избегне пряка комерсиализация на името на Мандела. Въпреки че името му е съставна част от маркетинговата кампания на модната линия, северноамериканският притежател на лиценза коментира, че активистът е единствено "икона и вдъхновение" и няма директно участие в компанията.
"Възприели сме относително предпазлив подход, така че да не комерсиализираме прекалено неговия имидж", обяснява Ерин Патън, главен изпълнителен директор на Company b, която притежава ексклузивните лицензни права за марката в Северна Америка.
Мода с видими социални послания, целяща да бъде "носител на промяната"
Патън обяснява, че марката има за цел да разпространи посланието на Мандела за "социално пробуждане" и е таргетирана към младите хора, които имат потенциала да се превърнат в "носители на промяната".
Също така той заяви, че за разлика от американските дизайнери, които пътуват из Африка в търсене на вдъхновение за колекциите си, африканската марка ще представи модата от гледна точка на местните жители, тъй като дизайнерският екип е базиран в Южна Африка.
Колекцията е вдъхновена от любовта на Мандела към писаното слово. Дизайнерите черпят идеите си от снимка, направена през 1977 г., на която е показана килията на Мандела на остров Робен, пълна с книги.
"Цялостното послание на колекцията 46664 е да промотираме и продължим делото и постиженията му", споделя дизайнерът на мъжка мода Крис Фогелпол. Това послание ясно личи от тениските, щамповани с думата "достойнство" или чрез дискретно поставеното на дрехите иконично изображение с отворена длан, което се е превърнало в синоним на посланието на Мандела: промяната е във вашите ръце.
Естествено сред целите на 46664 е и подпомагането на жителите на Черния континент
Тъй като марката е покровителствана от Мандела, е нормално тя да отправя силно послание за социална ангажираност: нейната цел е да финансира и да допринесе за разпознаването на проблемите в южноафриканската текстилна индустрия.
По данни на Women's Wear Daily, 60 на сто от линията ще бъде произведена в Южна Африка и между 7 и 9 процента от приходите от продажби ще бъдат насочени към фондацията на Мандела, която също носи името 466/64. "Тази марка вдъхва живот във всички идеи и принципи на Мандела, към които би трябвало да се стремим", коментира Патън.
С глобалната експанзия на марката, добавя той, 46664 ще призове известните поддръжници на Мандела за подкрепа. Звезди като Чарлийз Терон и Бионсе Ноулс са изразявали открито своята подкрепа към Мандела в миналото, така че най-вероятно е въпрос на време някоя рокля от колекцията 46664 да се озове на червения килим.
Егати и тъпнята...ама само как звучи, че ще отделят между 7 и 9% от печалбите за подпомагане... направо цинизъм в действие...