Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Странният случай на Майкъл Чоу

Рестьораньорът, актьор и творец, Майкъл Чоу с Ума Търман
Майкъл Чоу в нюйоркския си ресторант.
Чоу работи с бои, мляко и разтопени метали.
Изложените платна са с антирасистка концепция.
Авторът споделя: "Не мисля, че творбите ми щяха да бъдат разбрани и оценени през 80-те."
Първата самостоятелна изложба на твореца в "Pearl Lam Gallery", Хонг Конг.

Името на Майкъл Чоу за първи път попада под светлините на прожекторитe, след като отваря едноименна верига ресторанти. Но интересите и личността му далеч не се изчерпват само с товаресторантьорството.

Чоу е актьор, интериорен дизайнер и не на последно място художник. Прецизността и енергията, с които работи, му носят изключителен успех в Лондон през 60-те, а по-късно и в Ню Йорк през 80-те и превръщат китайската кухня в нещо разпознаваемо и модерно.

Роденият в Шанхай "посланик на китайската култура" е изпратен още на 12-годишна възраст в Обединеното кралство. Дългите години, прекарани далеч от семейството и родината, запазват спомена за тях по-жив отвсякога и го карат да популяризира китайската култура и наследство.

По-късно изучава изкуство и архитектура в Лондон. След дипломирането си прекарва дълги години в опити да се наложи като художник. Трудностите не го обезкуражават, но го карат да остави четката настрана и да се захване с друг вид изкуство - кулинарията. Гледа на себе си като творец и прави изкуство от всичко, с което се захване.

Днес, на 74-годишна възраст, с финансово състояние за милиони, той отваря първата си самостоятелна изложба в "Pearl Lam Gallery" в Хонконг и дава интервю пред списание Wallpaper* за внезапната си нужда да рисува отново - след 50-годишен застой.

W*: Как така се захванахте с кулинария и изоставихте първоначалното си призвание на художник?

Чоу: Когато рисувах, преди отварянето на веригата от ресторанти, нямах никакъв шанс за успех. Всъщост, никой китаец или афроамериканец нямаше шанс за успех. Трябваше да се захвана с нещо, с което да изкарвам прехраната си. След това нещата потръгнаха и дълги години бях прекалено зает, за да рисувам.

- Какво ви накара да намерите обратния път към изкуството?


- Преди една година имах нещо като просветление. Направих малка творба за моята съпругата Ева и тя се получи прекрасно. Сякаш всичко дойде на мястото си.

- Бихте ли ни въвели в творческия си процес - как създавате една творба?

- Забравям за всичко. В минутата, в която започна да рисувам, композицията се разгръща сама. Трябва да "слушате" очите си. Идеята е да градите и надграждате, до момента, в който нещата достигнат своя пик. Същото е като да слагате сметана върху тортата - трябва да знаете кога да спрете. С рисуването е по-същия начин. Можете да развалите цялата композиция с прибавянето само на още един детайл.

- Има ли човек, повлиял на вашето изкуство?

- Моят баща Жу Хинфан винаги е бил основен фактор, независимо с какво се занимавам. Той беше главен солист на пекинската опера и много популярен. На 12 години бях изпратен в пансион в Европа и времето, прекарано с баща ми, беше много кратко, но винаги съм искал да съм като него. Животът му беше свързан с изкуството. Ето защо тази изложба е посветена на връзката ми с Китай и моите родители. Другият важен човек, който ме насърчи да рисувам отново, е Джефри Дайтх.

- Как се чувствате сега, излагайки своите творби и защо чакахте толкова дълго?

- Ако бях по-алчен, може би щях да съжалявам, че не се реших на тази крачка по-рано. Но ако трябва да съм честен, не мисля, че творбите ми щяха да бъдат разбрани и оценени през 80-те. А и не мисля, че изкуството точно в тази си форма ми е липсвало, защото творческото мислене е неразделна част от мен и ме съпровожда във всичките ми дела.

Ето как успях да видя, че двата свята, в които живеех, не са далеч един от друг. Ресторантът е като театъра, важното е  превръщането на един миг в незабравим. Моята философия е, че всеки един детайл е важен.

- Как творбите ви превъплащават културните различия на страните, в които сте живял?

- Изложените платна са с антирасистка концепция. Разочаровам съм от това как Запада се отнася към Китай. Ето защо на този етап от живота си искам да отдам почит към китайската култура. Прецизността и отдадеността, с които управлявам ресторантите вече 47 години, са моят начин да почета баща си и Китай. Това е и моята тайна за бизнес успех.

Любовта ми към детайлите е пословична и искрено вярвам, че е една от причините да съм там, където съм в момента. Нищо не оставям на случайността, държа обстановката във всеки един ресторант да е приятна, а кухнята - автентична. Ако се опиташ да симулираш и измамиш в едно от двете, мамиш само себе си.

Тази е философията, която прилагам в живота си. Обичам да колекционирам мебели и произведения на изкуството, но преди да купя даден предмет, проучвам неговия автор и се превръщам в експерт по неговото творчество. Дори когато правя капучино, се старая максимално, за да стане най-доброто капучино, което сте пили.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените