Това е Трансформърс

Не ме разбирайте погрешно - аз харесвам метрото. Ако имаше начин, по цял ден щях да правя тигели из ъндърграунда. Там не е студено, продават банички и почти не вали. Напълно споделям твърдението на премиера - Метромен, че единствената реформа в татковината е транспортът на София.

Така си е.

Радвам се като дете на новата отсечка до летището - сега относително бързо и много евтино мога да стигна там. А след като премина с куфарите през полето, ще стигна и до моя нискотарифен терминал. И после... par avion. Но едно нещо не мога да разбера.

Кой тури тоя Робокоп на летището?

Прав е шефът на подземната железница Стоян Братоев, който твърди, че чуждестранният турист трябва да бъде посрещнат от нещо родно на аерогарата. За бога, прав е човекът. Като слезе от самолета, всеки объркан чуждестранен турист, попаднал по неведоми божии пътища в София, трябва непременно да бъде връхлетян от някаква родна, българска, картинка.

Но защо тоя клет пътник просто не погледне навън, през прозореца, където моментално ще му стане ясно къде е попаднал, а се налага да му насочим вниманието към тази кръстоска между Тенекиения човек и отмъстителен Десептикон.

Не съм сигурен, въобще не съм сигурен, че чуждестранният пилигрим ще продължи към София, щом види този Терминатор. По вероятно е, след като се нареве, да се върне към пистата и да бяга, да бяга...

Казват, че това бил Орфей. Аз по какво да го позная? По седемструнната лира?

Добре де, ако сложим лира на Братоев, той ще стане ли Орфей? Няма, разбира се. А няма ли кой да каже на Братоев, че Орфей е герой от древногръцката митология и в никакъв случай не е "родна, българска" картинка. Това, че едно време правехме "Златният Орфей", не ни дава авторски права нито върху Орфей, нито върху Евридика.

Орфей бил трак, а траките са живели тъдява, казват знаещите. Човекът е загинал геройски в Марица, която си е наша река. Части от тялото изплували край Лесбос, който не знам да е наш остров, но що пък не.... По дяволите, тия хора са живеели преди Троянската война. Това е все едно FYROM да извежда произхода си от Александър дъ грейт. Смешно е.

И защо точно Орфей е на летището? Защо не присвоихме Пегас? Все пак е летящ кон, по върви да е на аеропорта. Сигурно и Пегас е правил кръгчета над Тракийското поле.

И нямаше ли кой да каже на Братоев, че Крум Дамянов прави точно такива скулптури. И "Асеневци" в Търново е такава, и Хан Аспарух в Шумен и камбаните от "Знаме на мира". Всичките му творби са монолитни заварки. 3.5 метра оформена шлака.

Не, не, аз наистина харесвам метрото.

Проблемът е, че такива гигантски за нашите мащаби проекти не могат да се правят набързо, без много мисъл. Не може откриването на линии и станции да е съобразено с разписанието на премиера, но не и с готовността на вертикалната планировка.

Глупаво е кабелите да ги вали дъжд, да няма пътека до „Софийска Света Гора", а плексигласът да е счупен преди да е минало първото влакче. Не е добре станциите да изглеждат еднакво зелено и еднакво евтино.

Това не е еднодневка, на която утре ще правим ремонт.

Само в България може да има нова магистрала с ограничение на скоростта до 40 км. в час и ново метро, което ще бъде довършвано след откриването. Защо?

Въобще не искам да влизам в тона на голобрадите архитектчета, които намират кусур на всяко нещо, което не е планирано от тях. Но да туриш тонове желязо във формата на Орфей, само защото този паметник е дарение, това ми се струва недопустимо.

В момента Фандъкова прави предизборна архитектура

Обнови Женския пазар, довършва "Витошка", ще лъсне още няколко булеварда и ще пререже лентата на новата станция в Бизнес парка. Това е хубаво. Хиляди пъти е по-добре да имаш нещо ново, отколкото да свикваш с мизерията.

Но това не е нова София. Това не е новото лице на модерния град, който уверено крачи в 21-век.

Това е София от края на 70-те. Същото планиране, същото изпълнение. Като гледам Орфей на летището, разбирам, че и авторите са същите.

Напоследък общината изпитва все по-видимо желание да покаже Сердика на Константин, а не София на децата ни.

Това не е добре. София не може да живее винаги в 70-те и да бъде вечно потопена в историята. Все пак някой трябва да гледа напред.

#2 мария 03.04.2015 в 15:44:47

Съжалявам , че прочетох воплите на г-на. Изобщо не ме интересуват естетическите му разбирания ,които впрочем датират от 70-те годни на хард соца!! може би трябваше да се сложи статуя на бившия борец-настоящ бял бизнесмен ,защото това дава отправна точка към бъдещето.

#4 boris 03.04.2015 в 17:44:26

вярно че статуята е кофти, но един е Микеланджело и той е умрял отдавна. Когато някой направи по-хубава и я подари на общината - не мисля, че ще голяма трудност да се демонтира тази и да се сложи нова. Вярно е, че някой неща на интериора на софийските метростанции не е особено изпипано, но повечето са на светлинни години от тези в Париж-примерно.

#5 boris 03.04.2015 в 17:47:37

А иначе, покрай "десептикона" или каквото е там, автора е поставил и един важен наистина въпрос - как е решен транспорта между Терминал 1 и 2? защото наистина е жалко да слезеш от метрото и да чакаш 84.

#7 Алекса 03.04.2015 в 22:23:24

ОБОЖЕ колко дълга словесна диария за една скулптура. Авторът явно има много свободно време и никакво смислено занимание, с което да го запълни. Първо, изкуството е абстрактно. То представя собствен поглед на твореца върху нещо. Не е снимка. НатЮралистичен портрет на стрина Мара пред три ябълки не е изкуство. Статуята на Офрей е. Второ, кацащият на летището чужденец го боли... лявото рамо за статуята на Орфей. Повече го боли да си влачи багажа, да си хване следващия полет или превоза до хотела и да се изпикае. Трето, из чужбинските летища се мъдрят далеч по-стряскащи изкуства. И никой не лее словесни диарии по повода. Извод - комплекси, господин авторе. Орфей не ти е виневен.

#9 diegos 04.04.2015 в 09:07:01

То от ясно по ясно написано- столицата прилича на скулптурата- кръпка до кръпка. Тук ново, съчетано с разпадащо се, там мрамор, а до него откъртени плочки, вдясно алуминиева дограма, а до нея ръждиви железа... а пък колко се краде. Нови обекти които съм виждал в София, открити прясно прясно, са със следи от амортизация и износване, протекли и за поправка. Говорим за нещо пуснато в експлоатация преди един месец!!! Кой ти гледа, нали ще му се направи ремонт със същия тип материали и след 6 месеца пак ще се ремонтира... и така кръговрата на източване на бюджета ще е затворен цикъл, едни кинти непрестанно ще капят, капят, почти като таваните на подлезите по бул. Мария Луиза... И те така- планиране, нула. Визия- не питай. Бъдеще- променливо. "Новият" фейс на София по нищо не се отличава от здравеопазването ни, правосъдието ни или образованието.

#11 aaa 06.04.2015 в 09:23:41

Браво, така ви искам– плюене по всичко! Не му е харесало на човека и той веднага иска света да разбере, че това е грозно и кичнозо! Браво! Давай сега още– шрифта на метростанциите харесва ли ти, цветовата гама устройва ли те, станциите удобни ли са ти?

#12 stizi 06.04.2015 в 13:33:03

Не го познавам автора, но като гледам как плюете срещу него или има нещо сбъркано с вас /харесвайки това което се случва в София от архитектурна гледна точка/ или работите в Общината. Друга причина, за да харесвате подобни извращения не виждам. Факт - Десептикона отстъпва на моя фаворит - ФОНТАНА пъпка!

Новините

Най-четените