Препоръки към гражданите да ползват екологично гориво за отопление, по-скъпи цени за паркиране в "Синя зона", зелен билет за градски транспорт с цена 1 лев и др.
Това са само част от мерките, чиети прилагане е предвидено от Столична община прогнозирано замърсяване на въздуха в София. За да станат реалност по-голямата част от тях обаче, трябва да са изпълнени определени условия и замърсяването да е наистина сериозно.
Мерките ще са съобразени с резултатите от системата за ранно прогнозиране на превишения в нивата на основния замърсител - фините прахови частици (ФНП). Тя е разработена от БАН и прогнозира какво ще е качеството на въздуха в столицата за 48 часа напред.
Една от финалните мерки предвижда при наистина екстремни ситуации с качеството на въздуха на територията на цялата столица да бъде въведена забрана за придвижване на всички моторни превозни средства, както и градският транспорт да бъде безплатен.
Зам.-кметът по околна среда Йоана Христова представи механизма с мерки, който вече е пуснат за обсъждане в различните комисии на Столичния общински съвет. Предстои съветниците да гласуват финалния вариант на свое заседание.
Мерките са два вида – еднократни и такива, които ще се предприемат в зависимост от прогнозираното замърсяване на въздуха.
Еднократните мерки – екологични автобуси и по-високи такси за камиони и строителни машини
Тук попадат мерките, които Столична община ще предприеме еднократно в борбата с мръсния въздух. Сред тях са:
1. Разширение на Зона 1 – към нея ще бъдат включени булевард „Черни връх“, "Околовръстен път", булевард „Никола Петков“, улица „Любляна“, булевард „Овча купел“, булевард „Никола Мушанов“;
2. В Зоните 1 и „Център“ ще се движат само автобуси от градския транспорт, които са с Евро 6 стандарт;
3. Трафикът на сметоизвозването в същите зони ще бъде „оптимизиран“ през зимните месеци;
4. В същите зони ще бъдат увеличени месечните такси за престой на товарни и строителни машини и камиони;
5. Проучване и изграждане на второ депо за земни маси в западната част на София, и др.
Мерките, които ще се взимат при „лоша прогноза“
Останалите мерки, сред които са и по-сериозните такива, ще бъдат предприемани в зависимост от това какво сочат данните от системата на БАН за ранно известяване за превишение на нормите на ФНП10.
Колкото по-голямо замърсяване се очаква, толкова по-сериозни ще бъдат и предприетите мерки. Те ще се прилагат с натрупване – т.е. при очаквано по-високо превишение на нивата на ФПЧ ще бъдат прилагани и мерките, които се взимат при по-малките нива на превишение.
А) При най-ниската прогнозна стойност - между 51 до 100 µg/m3: В този случай Столична община ще отправя „призив към гражданите“ да не използват своите лични автомобили. Призив ще има и към тези, които се отопляват с битово гориво - „при възможност“ да го заменят с екологично. От Общината предвиждат и и оросяване, когато метеорологичните условия позволяват това.
Б) При прогнозираноно превишение между 101 – 150 µg/m3: Към горепосочените две мерки ще бъде добавена още една допълнителка – ще бъде разрешено безплатното паркиране в буферните паркинги при използване на градски транспорт.
Б) При прогнозирано превишение между 151 – 200 µg/m3: Двойно ще бъде увеличавана таксата за паркиране в „Синя“ зона, т.е. от 2 на 4 лева.
Най-сериозните мерки ще бъдат предприемани, когато са прогнозирани превишения от над 200 µg/m3 за всички градски станции от системата за прогнозиране за 2 поредни дни.
В този случай ще влизат всички изброени мерки за предходните превишения. Освен това, в заивимост от това колко дълго продължи сериозното превишение и дали се прогнозират още такива дни, ще започва поетапното прилагане на още мерки.
Ще бъде добавяна по една мярка на ден, стига в предходният наистина във всички станции в града да е отчетено превишение над 200 µg/m3.
Тези мерки са:
Първи ден: Въвеждане на т.нар. „Зелен билет за градски транспорт“ – на цена от 1 лев за целия ден;
Втори ден: Сезиране на органите на КАТ за въвеждане на проверки за екологична изправност на автомобилите;
Трети ден: Забрана на движението на моторни превозни средства (МПС) от 08:00 до 20:00 часа в зона Център;
Четвърти ден: Забрана за влизане на всички пътни превозни средства (ППС) в карето, ограничено от булевардите “Тодор Александров”, “Княз Александър Дондуков”, „Васил Левски“, „Патриарх Евтимий“ и „Христо Ботев“;
Пети ден: Разширяване забраната за движението на МПС до цялата “Зона Център“;
Шести ден: Работещите в общинската администрация ще са с плаващо работно време (стъпаловиден график), за да се намали трафика в пиковите часове;
Седми ден: Пълна забрана за движение на МПС и безплатен градски транспорт за територията на цяла София.
Това означава, че до последната мярка – безплатният градски транспорт и забраната за движение на МПС на територията на целия град, ще се стига само в краен случай – когато 8 поредни дни има превишения от над 200 µg/m3 в целия град, въпреки другите предприети мерки.
Мобилно приложение ще ни информира за ситуацията
От Столична община обясниха, че механизмът е пилотен и ще премине през тестов период. Беше обявено, че информацията от системата за 48-часово прогнозиране на нивата на ФПЧ, която са изготвили от БАН, ще се публикува ежедневно на сайта на общината.
Към 12 ч. на 13 декември, сряда, подобна възможност в сайта няма.
На страницата "Качеството на атмосферния въздух" намираме надпис, който ни информира, че „поради технически причини, автоматизираната система на Столична община, която информира гражданите за качеството на атмосферния въздух в Столицата, не визуализира данните, които постъпват от измервателните уреди“.
Посочено е, че са работи по отстраняване на проблема.
Задава се и мобилно приложение, което да ни улеснява в това да сме информирани кога се очаква въздухът в София да бъде мръсен.
Неговото изработване ще започне, когато (и ако) Столичният общински съвет приеме финалният вариант на предложения от Столична община механизъм.
Приложението ще визуализира за ползващите го прогнозните данни от системата за предупреждение за високи нива ФПЧ, както и ще информира какви са предприетите мерки на територията на Столична община към дадения момент.
Некомпетентно е катализаторите да са задължителни. Задължителни следва да са нормите за емисии. Т.е. не е редно да има стара или нова кола, а да има изправна или неизправна. Защото напълно е възможно и автомобил без катализатор да няма вредни емисии. Аз имам един такъв. В случая бензинов. Който ще да му навре газоанализатор и да види какво отчита, като емисии на въглероден окис. Как се постига ли? 1. Технически изправен двигател, неизносен. Включително регулаторите на запалването. 2. Електронно запалване, обезпечаващо около 30 000 волта към искровите свещи или повече. 3. Качествени свещи, издържащи на такова напрежение и регулирани на дълга искра - вместо предписаните 0,6 мм между електродите , 0,9-1 мм. 4. Достатъчно бедна горивна смес.