29-годишната Мирабел Варгас си пробива път през щандовете на открито в центъра на Лос Анджелис, търсейки бельо Victoria's Secret. Или поне такова с етикет, на който пише Victoria's Secret.
Оригинални бикини от известния производител струват поне $7.50. Но Варгас, която е продавачка в магазин, успява да намери сергия, затрупана с розово и бяло бельо. Цената: два долара на парче.
"Естествено, че не са истински - не и на тази цена", споделя Варгас, облечена в шоколадовокафяв анцуг на Victoria's Secret, също менте. "Но качеството не е лошо, а покупката на ментета пести някой и друг долар. Ментета се намират навсякъде."
Не толкова отдавна, имитаторите се концентрираха ексклузивно върху елитни марки като Prada и Gucci. Но след пет години на икономическа криза, производителите на фалшиви стоки започнаха да бълват продукция и за хората с по-скромни вкусове и бюджети.
По пазари на открито вече се намират копия на ризи, бельо и обувки от марки като Gap, Dickies и Vans.
Преди нямаше изгода във фалшифицирането на евтини марки. Но пазарът се променя
"Вече по пазарите за ментета виждаме неща, които можете да намерите в местния супермаркет, а не само продукти, които бихте открили в елитни бутици", казва лейтенант Матю Сентпиер от полицията на Лос Анджелис. "Преди пет години никой не си правеше труда да фалшифицира тениски за 10-15 долара, каквито има сега."
Никой не разполага с официални статистики, но експертите от модната индустрия твърдят, че евтините ментета са буквално експлодирали като количества в последно време - най-вече в САЩ.
"Това е огромен проблем най-вече за евтините модни къщи", казва Илзе Мечек, президент на California Fashion Assn. "Това е меката за имитациите. Не сме Келвин Клайн или Дона Карън. Ние сме бърза мода. Може да ни копират още седмица след появата по магазините, и да сложат етикет върху копията."
Тежката икономическа ситуация е една от причините за тази тенденция
"Рецесията кара повече хора да купуват евтини неща", казва Сюзън Скафиди, директор по изследванията в института по правни въпроси на модата в университета "Фордъм". "Дори евтините брандове изглеждат като прекален разход в тази икономика, и хората са по-склонни да дадат по-малко пари, за да вземат ментета."
Има обаче и няколко други фактори, стоящи зад тенденцията за евтини имитации - включително Интернет, променящата се нагласа на потребителите и засилената борба с ментетата от страна на гигантските производители на облекло.
Продажбите на ментета на евтини марки са по-масови и носят по-бърза печалба
По-евтините имитации може в крайна сметка да донесат повече пари на фалшификаторите от луксозните ментета, защото е по-лесно да бъдат продадени огромни количества от евтините стоки. Много повече хора е вероятно да си купят струващи $15 фалшиви суичъри и клинове, отколкото да дадат $100 за фалшива чанта Louis Vuitton.
"Ако може да бъде извлечена печалба, продуктите ще бъдат фалшифицирани - и отдавна това се прави не само за луксозни стоки," казва Кристин Хоуг, следяща фалшификатите като съветник по вноса в американската имиграционна и митническа агенция.
Интернет позволява на фалшификаторите още повече да избягват властите, като премахват посредниците и продават директно на пазаруващите. Най-амбициозните фалшиви уеб сайтове се заемат да копират снимки и търговски марки и да регистрират дузини имена на домейни, подобни на официалния уеб сайт на марките. Много пазаруващи, привикнали от сайтовете за оферти на деня да очакват огромни отстъпки, биват подмамени, че купуват оригинали, коментира Скафиди.
"Интернет е много по-голям риск от човек, подредил сергия с ръчни чанти", казва Дъглас Заркин, вицепрезидент по маркетинга в Kellwood, собственици на марката за ърбан мода Baby Phat, който е водил ожесточена борба с фалшификатите и онлайн, и офлайн. "Технологиите позволяват на хората да представят нещата много професионално, въпреки че не са професионалисти."
Бюджетните имитации, предлагани с огромни "отстъпки", са трудно отличими от оригинала
Това е нещо, което американската компания Jeffrey Campbell, известна с цветните си и модни обувки, е изпитала на свой гръб. Миналата есен клиенти започват да питат защо продукти, които са поръчали, не пристигат толкова дълго - упоменавайки номера на поръчки, които Jeffrey Campbell нямат информация да са получавали.
Компанията провежда разследване и открива шепа уеб сайтове, с имена като CheapJeffreyCampbell.com, имитиращи оригиналните производители и продаващи версии на популярните им ботуши Lita, нормално търгуващи се за $160, с отстъпки между 60% и 70%, разкрива Блекбърн.
Признакът, че е имитация: някои от сайтовете са предлагали модели обувки, специално създадени за конкретни клиенти и произвеждани в много ограничени количества, казва Блекбърн. Купувачите са платили с кредитните си карти и не са получили нищо в замяна.
Но компаниите могат да направят твърде малко, освен да се оплачат от сайтовете на PayPal и да предупредят купувачите да бъдат внимателни. Нерядко имитации на популярни стоки, произведени от китайски фабрики, се продават в EBay.
"Лоялните ни клиенти могат да различат фалшификатите и няма да ги купят," коментира Блекбърн. "Но ние не сме Apple, Chanel или Gucci. Те са толкова разпознаваеми, че хората познават перфектно марката и осъзнават вероятността това, което им продават, да е имитация."