Разколът на БГ-мамите

Търсите съвет за родителски грижи? Информация къде и какво да напазарувате? Как се готвят зелеви сарми с ориз? Кое лекарство е най-добро за детето? Къде е най-евтино за почивка? Кой филм да гледате, как да си оправите колата?

Близо милион българи ежедневно намират отговори на тези въпроси в един огромен портал, който отдавна е надраснал първоначалния си замисъл на форум за майки и родилки.

Bg-mamma е без еквивалент в българското интернет пространство като място за информация и помощ от всякакъв тип, както и като общност, която буди страхопочитание със своята активност и колективна воля.

Днес bg-mamma се радва на 130 хиляди активни регистрирани потребители и е петият най-голям сайт в България по данните на Gemius.

Но това не означава, че всичко там върви гладко - като всяко общество, интернет майките имат своите вълнения, различни нагласи и разминавания във възгледите, а най-скорошният резултат от тях беше отделянето на част от потребителите в нов форум.

Около bg-mamma винаги е интересно, но за да разберем процесите там, трябва първо да си припомним историята на сайта до момента.

Как се случи трансформацията му от скромен форум за майчинство до български интернет феномен, създал най-мощната онлайн общност на родна почва?

Почти на шега

„Сайтът стартира като хоби, на шега почти", разказва създателят и управител на bg-mamma Марина Кузманова. В началото (2002 г.) форумът е замислен като продължение на тогавашния клуб „Бъдещи майки" в dir.bg, целящ да събере на едно място информация за бременността, раждането и отглеждането на децата.

Неусетно първоначалната концепция се разширява до неподозирани размери. „Не е било цел, не сме си поставяли конкретни задачи, срокове. Хората се увеличаваха непрекъснато, темите ставаха все по-разнообразни, създаваха се нови и нови дискусионни подфоруми с цел по-голяма яснота и конкретика на обсъжданите в тях теми", спомня си Кузманова.

Не след дълго бива привлечена и мъжката аудитория - благодарение на множеството универсални теми и професионалната помощ в най-различни сфери, която предлагат потребителите на форума.

А с оформянето на общност и сближаването на потребителите някак естествено започват благотворителните инициативи. Bg-mamma е стартирала и подкрепила доста каузи за правата на майките и децата, с които си спечели авторитет далеч извън онлайн пространството.

„Първата акция винаги ще я помня", признава Кузманова. Тя случайно попаднала на репортаж по телевизията за момиченце на няколко месеца, нуждаещо се от чернодробна трансплантация. След като публикувала тема във форума, необходимата сума била събрана в изключително кратки срокове (разбира се, не само от bg-mamma източници).

„Детето вече е пораснала госпожица и поне веднъж годишно се чуваме с майката", радва се създателката на форума.

Трудностите

Е, всичко дотук може да звучи прекрасно, но за 12 години съществуване сайтът е преминал и през доста изпитания и кризи.

Сред най-сериозните случаи са челен сблъсък с една от най-големите банки след слухове във форума за неин фалит; опити на политическа партия да яхне организиран от bg-mamma протест срещу проблемите с недостига на места в детските градини; няколко случая на заловени педофили; опити за измами с фалшиви кампании за набиране на средства; опити за "продажба" на деца чрез форума; даже и явна заплаха за самоубийство от страна на дете.

Кузманова не крие, че преживява кризите доста емоционално. „Като има проблем, все едно детето ми е болно - със съпруга ми не спим, редуваме се, притесняваме се, боли ни - независимо дали става въпрос за технически проблеми, някой скандал или просто проблемна ситуация".

От финансово естество най-тежкият период за нея и съпруга й е бил около 2004-2005 г., когато сайтът все още е нямал никакви приходи, а поддръжката му вече не била никак евтина.

„Тогава едновременно и двамата със съпруга ми останахме без работа (закриха фирмата, в която и двамата работехме и останахме с две деца, без никакви приходи и никакви заделени средства). Именно тогава стартирахме публикуването на рекламни формати в сайта с цел поне да може да се самоиздържа".

Отцепниците

Днес обаче именно недоволство от рекламите (и от обновения дизайн) е довело до създаването на алтернативен форум по подобие на bg-mamma, привлякъл част от потребителите на основния сайт. Bul-mamma е създаден в края на миналия месец, но вече гони 2000 потребители.

„Не съм си и представяла толкова бърз старт, явно доста потребители харесват простия и чист начин за общуване, който им предложих", казва администраторът на новия форум Владислава Тончева. „Радвам се, че има такава популярност, доказва, че е било времето за поява на bul-mamma".

Самата Тончева е потребител на класическата bg-mamma от средата на 2005 г.
„Участвах активно в началото, там намерих много информация и подкрепа, когато се роди малката ми дъщеря". Но търпението й се изчерпало след скорошната смяна на дизайна на bg-mamma.

От своя страна Марина Кузманова твърди, че нов дизайн е бил наложителен от доста време, тъй като платформата, задвижваща bg-mamma, е била доста остаряла. А и в момента потребителите все още могат да избират дали да използват стария или новия дизайн.

„Това не е първият случай, в който част от потребителите решават, че по една или друга причина трябва да се отделят. Ако не се лъжа, това е третият случай. Единият форум вече не съществува, другият е на доизживяване", припомня тя.

Кузманова е категорична, че проблемът не е в създаването на нов форум, което е право на всеки в интернет.

Проблемът е, че според нея за пръв път някой е изкопирал домейна и до голяма степен структурата на нейния сайт, след което го е залял с рекламен спам за появилата се алтернатива.

В дъното на разкола

Наистина ли рекламите в bg-mamma са причина за недоволството? Те определено са ключови за бизнеса на сайта, но Кузманова твърди, че при обновяването на дизайна рекламите всъщност не са се увеличили, а тъкмо напротив - вече ще си имат точно определени позиции и няма да пречат или да закриват съдържание, както беше досега.

„На заглавна страница се показват съвсем автентични потребителски теми, които сме преценили, че са интересни и сме им добавили снимка, за да ги покажем на по-голям кръг хора", обяснява тя.

„Именно тези теми доста посетители на сайта приемат за реклама. Не е тайна, разбира се, че такъв голям сайт има нужда от достатъчно финансови ресурси за техника, за поддръжка, за екип. Няма как да съществува без приходите от реклама. Но рекламата винаги е била ясно обозначена, независимо дали става въпрос за рекламна статия, тема и т.н."

За Владислава Тончева обаче рекламите са станали прекалено много и доста агресивни.

„Ясно е, че вече не са само с цел издържане на платформата, но и с цел печалба. Няма нищо лошо, след като bg-mamma вече е бизнес проект на фирма, а не форум, поддържан на доброволни начала. Но да не се вслушваш в потребителите, които са основата на твоя бизнес, е обидно за тях и бързият старт на bul-mamma ясно го показа".

Може ли да произлезе нещо хубаво?

Е, онези, които споделят мнението й вече разполагат с алтернатива, която обещава в нея „напълно да липсват реклами и корпоративни интереси". Но вследствие на случая старата bg-mamma няма да загуби огромното си влияние и авторитет, постигнати на цената на много лишения.

„За нас със съпруга ми от години няма почивка, няма отпуска, няма събота, неделя, екскурзии, ден, нощ - не можем да си го позволим", признава Кузманова. „С една дума бих определила предпоставката за развитието на bg-mamma като "отдаденост".

Разделението само по себе си е естествено явление във всички общества, включително и в интернетските такива. Но в случая от него може да излезе нещо хубаво.

Може да се обособят две силни онлайн общества, които са намерили своята предпочитана платформа, но които не враждуват, а си помагат. Българското интернет пространство само би спечелило от това.

#4 Citizen X 09.02.2014 в 14:06:33

Уф, некои мацки докато им трае майчинството вземат, че надрградят образователния си статус, други по цел ден висат у бегемама. А то там верно има всичко - от консистенция на цервикалния секрет до "що ми тропа кардана"...

#6 mima 09.02.2014 в 17:21:00

Което си е вярно, си е вярно - благодарение на бг-мама си избрах перфектен хладилник. В последно време даже въобще не вярвам на консултант-продавачите, а направо отварям бг-мама, за да проверя отзивите.

#12 boris 10.02.2014 в 14:00:08

БГ-мамите да излезнат навънка да се разберат като мъже. Не да ни занимават нас.

Новините

Най-четените