Царската гара

На тази гара влакът спира без разписание, машинистът е цар, а пасажерите - придворни. Що е то? Един януарски ден се озовавам на тази гара. Правя снимки, дивя се, а гатанката завъртя семафора и започна моето пътуване.

Естествено, качвам се първо в нета, а там малко, ама толкова малко пише за тази гара, та се усещам като в глух коловоз. Решавам да сменя стратегията и отивам в ОП "Стара София" на ул. Екзарх Йосиф 27. Звъня. Появява се отговорен човек и през демаркационната линия на отворената врата започваме кратък етюд: "Добър ден, аз да попитам за царската гара в Казичене, паметник на културата била, а нали е в София..." И той любезен и ми отговаря: "...гарата, да, знаем, да, Враня и Царското семейство. Е, да, но при нас няма нищо".

И аз си тръгвам с нищо. Изводът, който предъвквам е, че музей за София все още реално няма, че такъв, може би ще има, че Царската гара в Казичене е локален интерес и то толкова локален, че се побира само в моята глава.

Началото е някъде между 1906 -1911 г. и съвпада със закупуването на чифлика "Чардаклия" от Фердинанд и изграждането на двореца "Враня". Първо се строи централната част на гарата. Стилът на дворцовата спирка прилича на виенски, но кой е архитектът не се знае. В малкия салон през зимата греят две цилиндрични кахлени печки, поместени в ниши, а на изток и запад от сградата е малък парк.

Пресичам трамвайните релси и продължавам към следващата ми цел: институт по паметниците на културата на бул. Дондуков 16. Спирам при портиера. Тук демаркационната линия е стъклото на караулка ли, портиерна ли? И пак любезности, представяния, въпроси... Възрастният човечец ме поглежда, извива въпросително гайтани-вежди и ме пита:

  • Днес четвъртък ли е?

  • Не, петък е.

  • Е, ела в сряда!

Извивам и аз една питанка, но часът е ранен следобед, денят - ясно кой. Извод: с всички останали администрации ще си играем на броилка от седмицата.

Спирам, но само за да уточня втория период на царската гара около 1915-1920 г. Това са годините, в които България участва в Междусъюзническата и Първата световна войни, от които излиза като опърпан котарак с подрязана опашка, а лисицата Фердинанд е принуден да абдикира в полза на сина си Борис III.

Есента на 1918 г. Фердинанд се качва на влака за Кобург, Германия, локомотивът изпуска пара и потегля точно от гарата в Казичене. По това време е издигната южната стена на двете крила, вероятно за мащабиране на сградата, както и за оформяне на паркоместа за карети, за което свидетелстват големите отвори на източната и западната фасада. А през 1919 г. каретите идват, ако не за друго, то, за да помахат на минаващия през София Ориент-Експрес.

Трябва и аз да задействам нещо експресно и минавам на следващо технологично ниво - звъня по телефони, пращам имейли. Ако има такива, разбира се, защото, например, единственият музей на транспорта в България, който се намира в Русе, има само телефон. Уцелвам работещ, но и там се е спуснала гъста информационна мъгла.

Интересно, въпреки че в музея са изложени първият локомотив и вагонът-салон на султан Абдул Азис от 1886 г., както и вагон на цар Борис III и вагон на маршал Толбухин. Вагони много, но моят царски е заседнал в Казичене и не мърда. Затова казвам чао на музеите и се обръщам към държавните структури.

Уау, в БДЖ-то имат пиар отдел, където учтиво ме информират, че гарите не са техен ресор, тоест, те само извозват и превозват. И ми светва, че от 2002 г. железопътният монопол у нас е разбит на пуф и паф и в унисон с европейските позивни се е сформирала национална компания "Железопътна инфраструктура".

Честито, само че след кратък телефонен разговор и конфузното ми изпускане, че съм правила снимки на гарата, което се оказва абсолютно забранено, ми дават шанс, все пак. Трябва само да изпратя официално писмо, да опиша какво знам и да чакам. И чакам, чакам, но депешите в началото на миналия век сигурно са идвали по-бързо.

Точно през 30-те е третият период от архитектурната летопис на гарата. Тогава се покриват страничните крила, а чугунени колони с декоративни капители носят греди, върху които е и покривната козирка. В царския салон преходът между стените и тавана плавно преминава чрез декорирани гипсови пана холкел. Монтирана е маркизата над южния вход на гарата и то чрез заварки - технология, която се появява по това време.

Това е и време, в което короновани особи идват в България на височайши приеми и политически алъш-вериш. През септември 1934 г. сръбският крал Александър І Караджорджевич спуска крак на гарата в Казичене и то само две седмици преди да предаде Богу дух в кървавия атентат в Марсилия, в който умира и тогавашният френски външен министър Луи Барту, а куршумите са изстреляни от килъра на ВМРО Владо Черноземски, по прякор Шофьора.

Излизам от блатото на българската история, за да се гмурна в басейна с хлорирана вода на съвремието ни. А там, от "Железопътна инфраструктура" ми обясняват колко интересна е тази Казиченска гара, но тя, уви, не е сред номенклатурата им, което начаса оправда снимките ми и обезмисли питанките ми. Амин!

Аз отново съм в Казичене, на гарата, без багаж и с много въпроси. Пред южния вход още стоят релсите на царската теснолинейка, която цар Борис управлява сам към Враня, а специалното локомотивче е паметник някъде в депо в Стара Загора. До тази тънка информацийка стигам чрез препратки във форуми за жп моделисти, които вманиачено създават умалени варианти на малкия ни свят. Пробвам и тук!

И един ден получавам писмо, в което като сламка се подава частица надежда. Така стигам до контакт, писмо, разговор и среща с арх. Антон Василев, с когото смело може да сформираме клуб "Казичания". Неговата връзка с Царската гара е по-отдавна, по задълбочена и донякъде по-успешна. А един от успехите е, че протокол № 215 от 25.02.2009 г. на Националния институт за паметниците на културата "декларира като архитектурно-строителен паметник на културата с предварителна категория "местно" значение старата гара в с. Казичене (т. нар. Царска спирка)". Следват закони, алинеи, членове, подпис и печат.

Четвъртият епизод започва там, където монархията свършва. На 16 септември 1946 г. след 95% резултат в полза на републиката, царското семейство с малкия Симеон заминават в изгнание от гарата в Казичене. Уууурааа! И "комунисти, комсомолци, пионери" запретват ръкави и мишци и преустройстват гарата за склад, канцелария, армейски щаб "в един и същи строй, заедно в труд и бой"*.

В крак с електрификацията е отрязана козирката на входа на гарата, а влакове на сантиметри от северната стена тресат сградата. Забита нейде в индустриалното поле на Казичене, от бивш аристократ с потекло и история, царската спирка сега е изтърбушен клошар. От тук нататък всяко действие ще е като скъпоструваща животоспасяваща операция. И някой ще каже: за чий ми е? Не знам! Но знам, че има смисъл да питаме. За да знаем!

* Песен по текст на Г. Авгарски и музика на П. Ступел

#1 mima 12.01.2013 в 08:52:10

Сградата е хубава, има много елементи на сецесиона. Жалко е, че нямат пари да я реставрират.

#4 Meteora 12.01.2013 в 13:23:45

До края на миналия век сградата беше в приличен вид и обитаема. Даже до нея имаше бистро. "Изпуснат влак" се казваше...

#10 MacAllister 13.01.2013 в 00:44:36

Любомире, в крайна сметка тия чужди аристократи са участвали в написването на нашата история, дори са определяли накъде ще кривне съдбата на всички ни заедно. Дали са сбъркали или не е важно, защото са важни и последствията, ако мога така да го кажа - много от последствията, за добро или зло, са с главна буква. След като нашия народ не е изгонил чиждите аристократи и ги оставил да определят пътя му толкова често, значи не го е искал достатъчно и след като е тъй те може и да не са българи по кръв, но са станли резултат на нашето общо българско отношение. Не казвам дали е за добро или за зло, казвам само едно, че след като сме ги оставили те са продължение на нашата воля пък дори и ако искаш да я наречеш нерешителност, неорганизираност и т.н. Факт е че те си тръгват чак, когато ги заместваме с друг господат - червен и огромен. Тъй, че ако някой трябва да бъде обвиняван и критикуван това сме самите ние, които и до днес оставяме и дори избираме всякаква сволоч за господари, но така и не се решаваме да се захванем със собствения си живот и съдба (индивидуална и народна) сами. Докато не го направим, нямаме право да критикуваме тия, които пишат с главна буква Царското семейство, защото и ние така го пишем, просто ни се иска другите да не го знаят.

#18 TwinDewey 13.01.2013 в 22:21:54

Аз също правих проучване на историята, настоящето и бъдещето на тази гара и действително, трудностите по откриване на информация за нея са доста и все големи. Все пак, когато отидох в НИПК (в приемното им време) служителките тям, бяха изключително любезни и ми предоставиха досието на гарата, като паметник на културата (не беше кой знае колко богато, но открих интересни неща за него) Противно на всичко, което знаех за законодателството на България, относно паметниците на културата, единственото решение, което НИПК има за тази гара е, тя да бъде демонтирана и преместена, защото релсите на сегашните влакове, минават прекалено близо до нея и създават опасни вибрации. В досието на паметника е описано дори на какво разстояние и в каква посока, трябва да бъде преместена гарата. Колкото до статията, предвид факта, че самият аз съм се търсил за информация за нея, не ми допадна начинът, по който е написана. Действително, отразява пречките пред намирането на необходимата информация, но нещо в нея ми липсва и ме дразни (не в лошия смисъл на думата) Не мога да определя какво е точно, дали е начинът на написване, дали е подборът на изразни средства или нещо друго, не знам. Нещо ми липсва... Поздрави!

#19 tonivassilev 14.01.2013 в 09:49:28

Насред Рим има едно нещо дето се нарича алтаре дела патриа... проектирано от Бенито Мусолини - Дучето... и защо италианците не са го взривили още...? Защото не страдат от исторически комплекси... Защото историята си е история и който се е опитал да я заличава май не е прокопсал... А за гарата... тя е уникална, като функция а с детайла и мащаба си накара френските специалисти от комисията, пред която беше представен проекта да кажат "...та това е едно бижу..." а тези архитекти са видели много... ...дано нещата да не останат само като деклариране на обект в листата на НИПК и дипломен проект към курса за професионално обучение на архитекти по опазване паметниците на културата към НИПК /сега НИНКН...

#20 marsn 15.01.2013 в 06:58:24

Много ли са "царедворците" в България? Да предположим, че не са малко. През 1878 г. българите се освобождават от гнета на османския феодализъм, но собствен феодализъм – собствени феодали, почти си нямат! Казвам почти ... Редно е да не се "прескачат" обществени формации, а да се върнем и да си ги изживеем! Нашия си феодализъм! След това – нашия си капитализъм! Е, върнахме си "царо", както неистово крещяха бабите и им пригласяха техните внучки. Какво се случи? Царо си върна имотите и ни оправи за 800 дни! Доволни! И населението доволно, и царо доволен ...

Новините

Най-четените