Tesla продължава да дърпа най-способните кадри от компаниите в Силициевата долина, а сега на прицел са инженерите от Applе. Но ако не следите текучеството на персонал в Силициевата долина, може и да сте пропуснали този факт, пише Wired.
Знаете ли например, че Крис Латнър напуска Apple и отива в Tesla? "Крис кой?", ще попитате.
Да, Латнър не се радва на толкова голяма популярност като Тим Кук или Джони Айв, той обаче минава за рокзвезда сред софтуерните инженери, защото е човекът, създал Swift, предназначения за iPhone програмен език на Apple. Той е и сред програмистите, които хората в бранша поставят на пиедестал, защото е въплъщение на неуморния стремеж на Силициевата долина да създава технологии, способни да променят света.
Е, Крис Латнър вече е ръководител на софтуерните разработки на Autopilot, технологията, която превръща електромобилите на Tesla в самоуправляващи се.
Машината за иновации на Apple губи пореден ключов компонент, който отива в компания, привлекла още много други от "семейството на Apple", пише Wired.
От изданието стигат по-далеч и се включват в общия хор на технологичната преса, според който Tesla е новата Apple.
Toва е вярно, доколкото списъкът с напусналите Apple за сметка на Tesla се увеличава. Досега подобна стъпка предприеха вице-президентът на Apple по инженерни разработки на Mac Дъг Фийлд, директорът по разработка на сплави Рич Хели, инженерът на MacBook Air - Мат Кейсболт...
Но достатъчно ли е това, за да обявим, че Tesla се превръщат в новия символ на иновациите в Силициевата долина, отнемайки титлата на компанията с ябълката?
Много технологични наблюдатели споделят тезата, че Apple са заседнали в света на телефоните и часовниците, докато Tesla вече вървят сериозно по пътя на самоуправляващите се автомобили".
Според Wired обаче има нещо друго, а именно, че отвъд списъка със звездни таланти, който се обогатява за сметка на загубата на кадри на други компании, и извън атрактивния "секси публичен имидж", всъщност Tesla имитира Apple (и Google, и Amazon, и Facebook). Единствената разлика е, че го прави по по-обмислен начин.
Подобно на другите технологични гиганти, Tesla не само създава нови продукти, но ги създава от абсолютно нови части. Подобно на Apple, който действаше точно така в областта на телефоните, Tesla прави същото с колите - а и с компютрите на колите.
Същото направи и Google. Те не просто направиха нова търсачка, а изградиха нов вид глобален компютър, способен да поддържа тази търсачка в безпрецедентни мащаби, като оформиха всичко - от софтуера до сървърите, мрежовите суичове и датацентровете. Това е нещото, което направи Google толкова успешни: те можеха да обслужват много повече хора, много по-бързо от всички други. Facebook и Amazon също последваха този пример.
А Apple не просто сглобиха iPhone, а създадоха много от отделните части в iPhone, включително микропроцесора в основата на това емблематично устройство. Затова и компанията не само да разработи и направи телефон, който никой друг не би могъл, но и да го стори с безпрецедентна скорост и ефективност.
Така и Tesla знаят, че самоуправляващите се автомобили изискват същия вид екстремно инженерство, затова не просто правят кола, а изграждат съвсем нов вид компютър.
Към момента компютрите са замислени да изпращат данни към света, но автономните возила имат нужда от точно обратното, а именно компютри, които да извличат данни от света и да ги използват, за да разбират какво се случва наоколо. Това е много различен тип компютър.
Такъв още не е направен - поне не и в степента, в която всички да бъдат уверени, че той ще работи с безпогрешна точност и безопасност. Върху това, накратко, работят от Tesla.
Затова и им трябва Латнър - той има опит в изграждането на изключително сложни и изключително успешни софтуерни проекти, като Swift е само един от примерите за това. Преди него Латнър е изградил два други софтуерни проекта със сходни мащаби: LLVM и Clang, които са известни основно сред софтуерните инженери. Това са основни инструменти и в Apple, и в Google, като стоят зад всичко, което се случва в iPhone и във всяка онлайн услуга на Google.
Във всички случаи става дума за фундаментални разработки. LLVM и Clang са софтуерни инструменти, които инженерите използват за изграждане на друг софтуер - и го изграждат на най-фундаментално ниво, на нивото, където той комуникира с хардуера.
Tesla имат нужда от хора като Латнър и защото се разделиха с израелската компания Mobileye, която беше разработила системата за разпознаване на изображения, стояща в момента в основата на Autopilot.
Сега фирмата трябва да изгради съвсем нова система, очевидно базирана на графични чипове от nVidia - процесори, които вършат двойна работа в основатана много системи за изкуствен интелект.
И Латнър е типът инженер, който може да ръководи успешно разработката на тази система. Освен това фундаменталният софтуер, с който работят графичните чипове на nVidia, е базиран на LLVM...
Заедно с Латнър, който ще ръководи софтуерните разработки и с шефа по хардуерното инженерство на Autopilot Джим Келър, който е бивш дизайнер на чипове в Apple, спомогнал за изграждането на много от микропроцесорите, заложени в iPhone, Tesla вече имат ключовите кадри и таланти, необходими за изграждането начисто на собствена технология за изкуствен интелект.
И може и да им се наложи да го сторят. Във всички случаи Tesla няма намерение да намалява темпото.
Wired обявнява, че никой, извън Tesla, не знае дали компанията създава свои собствен чип за "изкуствен интелект", но наемането на Келър показва, че със сигурност тя ще го стори.
И ако наистина го направи, компанията ще има нужда от хора като Латнър, които да изградят софтуера на ниско ниво, който да работи с тези чипове, тъй като по същността си LLVM е инструмент за изграждане на софтуер, който би могъл да работи върху всякакъв хардуер.
Така или иначе светът вече върви към създаването на нов тип чип за "изкуствен интелект".
Миналата година Google оповестиха, че са изградили един такъв, наречен Tensor Processing Unit (TPU), и комерсиалните производители на чипове като nVidia и Intel също подготвят специализирани чипове за "изкуствен интелект".
Подобни чипове са необходими за нуждите нуждите на самоуправляващите се автомобили, основно за да могат да разпознават изображения и звук.
Tesla биха могли да се снабдят с тази технология от другаде, но амбицията им често е много по-мащабна.
В крайна сметка те вече правят собствени акумулатори в собствена фабрика. Възможността да правят всичко сами им позволява да създават неща, които другите не могат, в мащаби и на цена, недостъпни за никой друг.
Точно от това идва истинското предимство. Така че да, няма спор, Tesla са наели Крис Латнър, защото искат да приличат повече на Apple.
Те обаче са го наели и защото искат да бъдат нещо коренно различно - компания с невъждан досега в света размах.