Дженсън Бътън спечели най-лудото състезание за годината

Бившият световен шампион Дженсън Бътън спечели хаотичната Гран при на Канада, състезанието, което приключи четири след старта, и в което пилотите трябваше да се справят с червен флаг за прекъсване на надпреварата и пет излизания на колата на сигурността пред колоната. А по пътя към победата Бътън трябваше да преодолее наказание и два инцидента.

Бътън грабна победата в Монреал, след като Себастиан Фетел изпусна лидерството в последната обиколка - световният шампион допусна грешка няколко завоя преди финала, колата му се подхлъзна на мокрия асфалт и това позволи на Дженсън да го изпревари.

Преди това обаче Фетел доминира в Гран при на Канада, но бе подложен на сериозен натиск от британеца в последните обиколки на състезанието.

Марк Уебър финишира трети, а Топ 5 допълниха Михаел Шумахер и Виталий Петров. Единственият пилот на Ferrari, който стигна до финала - Фелипе Маса, завърши шести, след като успя да изпревари с една педя Камуи Кобаяши в спринта на излизането от последния завой в състезанието. Точки успяха да вземат и Хайме Алгерсуари, Рубенс Барикело и Себастиен Буеми.

Състезанието започна зад кола на сигурността, тъй като директорът на надпреварата реши, че пистата е твърде мокра за старт от място. Всички пилоти потеглиха с гуми за мокро и нямаха право да ползват системите си DRS.

След пет обиколки колата на сигурността се прибра в бокса и Фетел поведе колоната, атакуван още в първия завой от Фернандо Алонсо, но успя да запази първата си позиция. Съотборникът му Марк Уебър обаче нямаше този късмет, тъй като на излизането от първия завой беше ударен отзад от Люис Хамилтън и се завъртя. Докато се върне в състезанието Марк вече беше потънал до 14-ото място. Хамилтън също загуби няколко позиции, а след това беше изпреварен и от Бътън, тъй като сбърка на спирането да обратния завой, където се бореше да изпревари Михаел Шумахер.

Веднага след това, в 7-ата обиколка Хамилтън се опита да си върне загубената позиция и двамата с Бътън се удариха на стартфиналната права - колата на Хамилтън остана между болида на Дженсън и стената на боксовете, а от удара в стената болидът на Люис остана със спукана гума и повредено задно окачване. Така Хамилтън трябваше да спре няколко завоя по-нататък, а това отново изведе колата на сигурността на пистата. Бътън спря в бокса за проверка на колата и се върна на пистата на 12-о място.

В 12-ата обиколка състезанието беше отново рестартирано, като Фетел отново поведе пред Алонсо и Маса. Веднага след това Бътън получи наказание да премине през алеята пред боксовете, тъй като се оказа, че е нарушил скоростта зад колата на сигурността. Така Дженсън, който беше сложил гуми тип интермедия при първото си спиране в бокса, се озова на 14-о място.

На върха на класирането Фетел успяваше да увеличи аванса си, а Алонсо реши да спре за гуми интермедия в 18-ата обиколка, след като се убеди, че Бътън е най-бързият пилот на пистата с тези гуми.

Алонсо се върна в състезанието на осмо място, точно пред Виталий Петров и Бътън, но в този момент дъждът отново се усили и колата на сигурността пак беше на пистата. След третото излизане на сейфтикара на трасето, Алонсо реши пак да спре в бокса, този път за изцяло мокри гуми.

Лидерът Фетел и Уебър спряха за мокри гуми зад колата на сигурността, а Марк получи и нов волан, тъй като имаше проблеми с превключването на предавките в низходящ ред. Още няколко пилоти спряха за гуми, а това върна Фетел начело, следван от Кобаяши, който още не беше спирал в бокса и Маса.

Докато караше зад колата на сигурността Фетел на няколко пъти каза на екипа си по радиото, че условията са твърде трудни и състезанието трябва да бъде спряно. И в 25-ата обиколка това стана - червен флаг и прекъсване на надпреварата.

Последва почти 2-часова пауза докато всички чакаха дъждът да се извали и облаците да отминат Монреал, а при рестартирането всички трябваше да са отново с напълно мокри гуми.

След 9 обиколки на пистата пред колоната, колата на сигурността се прибра и Фетел отново поведе в Гран при на Канада, следван от Кобаяши, който майсторски успя да отбие атаката на Маса в първия завой на пистата. Веднага след това започнаха и спиранията в бокса, защото пистата започна да изсъхва и пилотите губеха време с мокрите гуми, като смятаха, че с интермедия ще са по-бързи. Фетел изчака две обиколки повече от другите, но точно когато трябваше да спира колата на сигурността отново излезе на пистата, този път заради удара на Бътън с Алонсо. Двамата се удариха в завой №3, като Бътън закачи задното дясно колело на колата на Алонсо и го завъртя, след което болидът на испанеца остана като заклещен върху бордюрите на завоя. Бътън се добра до бокса със спукана гума и се върна на пистата на последното място в класирането.

При четвъртата поява на колата на сигурността на пистата Фетел беше начело, следван от Кобаяши, Маса, Хайдфелд, Ди Реста и Уебър.

Състезанието беше рестартирано в 41 от общо 70 обиколки и Фетел отново започна да трупа аванс, като Кобаяши започна да задържа пилотите зад себе си, които се опитваха да го изпреварят. Хайдфелд и Ди Реста се удариха, като Пол трябваше да спира за нов нос и предно крило, а Петров получи наказание да мине през бокса, тъй като беше направил изпреварване зад колата на сигурността.

И въпреки че пистата все още беше мокра, директорът на състезанието реши на пилотите да използват DRS системите в колите си от 45 обиколка нататък. И битката започна отначало.

В 50 обиколка, 20 тура преди финала, Фетел имаше над 6 секунди аванс пред Кобаяши, Маса беше на 7, а Михаел Шумахер успя да си пробие път до 4-ото място в класирането. В 51 обиколка Уебър стана първият пилот, който спря за сликове, а Шуми изпревари Кобаяши и Маса, които се бореха за второто място и подгони Фетел, който все още беше с гуми интермедия.

Но Себ се оказа твърде бърз за Михаел и успя да увеличи аванса до 11 секунди в 52 обиколка. Веднага след това Шуми и Маса спряха за сликове, а в 54 обиколка това направи и Фетел. В това време Уебър въртеше обиколки с 3 секунди по-бързи от тези на Фетел и това убеди всички, че няма смисъл да се кара с гуми интермедия.

Световният шампион успя да се върне начело на колоната, а Маса трябваше да спира в бокса за нов нос, след като се удари в стената, докато се опитваше за затвори с една обиколка пилот на HRT.

13 обиколки преди финала колата на сигурността излезе за пети път на пистата - този път заради катастрофата на Хайдфелд, който преди това се удари с Кобаяши, а после падна предното крило на колата му, което се навря под пода на болида и това извади немеца от състезанието. Разчистването на отломките от крилото на Ник отне малко време и 9 обиколки преди финала надпреварата отново беше рестартирана - Фетел начело, следван от Шумахер, Уебър, Бътън и Кобаяши. Фетел бързо дръпна напред, а Уебър и Бътън започнаха да притискат Михаел, който оказа сериозна съпротива, но определено беше по-бавен от тях.

Уебър успя да мине пред Шуми 6 обиколки преди финала, но това не му донесе предимство, тъй като австралиецът изпусна последния шикан и върна позицията на Михаел. В следващата обиколка Уебър повтори тази грешка, но този път това му струва скъпо и той беше изпреварен от Бътън. Дженсън излезе втори 7 обиколки преди финала, след като изпревари Шумахер и подгони и Фетел.

Зад него Уебър изпревари Шумахер и го лиши от шанс да се качи на подиума - това стана 3 обиколки преди финала, а по същото време Бътън догони Фетел. И в последната обиколка световният шампион загуби контрол над колата си в един от завоите, което позволи на Дженсън да го изпревари и да спечели Гран при на Канада.

Невероятно оспорвано състезание, в което феновете видяха всичко - битка, инциденти, дъжд, катастрофи и удари и много сериозна надпревара за всяка една позиция в класирането.

Новините

Най-четените