Кой ще спре промените във Формула 1?

Промените в правилата на Формула 1, предвидени за 2013, които ще засегнат двигателите и дизайна на болидите, са поставени под сериозна заплаха.

Според плана настоящите 2,4-литрови V8 мотори трябва да бъдат сменени с 1,6-литрови 4-цилиндрови двигатели с турбо, като конструкторите трябва да използват технологии и допълнителни системи (например много по-мощна система KERS), за да станат надпреварите по-екологични.

Идеята е Формула 1 да се доближи до технологиите за намаляване на разхода на гориво и снижаване на вредните емисии, които успешно си пробиват път в масовото производство на автомобили. Освен това, шефовете на ФИА искат да променят имиджа на Формула 1 - досега се смяташе, че там няма финансови ограничения и всеки харчи колкото може. И не на последно място, новите правила трябва да привлекат нови автомобилни производители на стартовата решетка.

Но, сега се оказва, че всичко това може да бъде спряно или най-малкото - отложено във времето и да не се случи през 2013 година.

Промените вече са предвидени в правилата за сезон 2013. Но босът на Ф1 Бърни Екълстоун вече изрази ясно мнението си, че промените трябва да бъдат отложени или напълно отменени. И си намери мощен съюзник в лицето на Ferrari.

И мотивите на Екълстоун срещу въвеждането на новите двигатели могат да бъдат разделени на три.

Първият мотив е свързан с шоуто за публиката - Бърни смята, че новите мотори ще имат по-слаб и по-тих звук, няма да са толкова "драматични", което ще отнеме сериозна част от привлекателността на Формула 1.

Точка втора са парите - Екълстоун се притеснява, че спортът няма да може да си позволи разходите по създаването и развитието на новите мотори - предполага се, че става въпрос за разходи в диапазона 40 - 100 милиона евро.

И на трето място, но не по важност - Ferrari. Италианската легенда е най-известният и най-важният тим във Формула 1, затова мнението на Скудерията винаги трябва да бъде приемано сериозно.

Италианците са против новите мотори, защото смятат, че те нямат връзка със серийното им производство на автомобили. Според Ferrari, има по-евтини и по-ефективни начини да се направят колите във Формула 1 по-икономични по отношение разхода на гориво.

Във Ferrari са наясно, че също като всеки друг автомобилен производител, имат нужда от технологии, които да използват по-ефективно енергията. Това се вижда и в серийното производство на компанията - моделът California GT вече има версия със система "Стоп/Старт", а освен това демонстрира и хибридна версия на супер спортния си модел 599.

Италианците са твърдо против новия работен обем на двигателите, а президентът на Скудерията Лука ди Монтедзимоло директно попита защото моторите трябва да са само с 4 цилиндъра и определи новите правила като "смешни".

Освен това, от Ferrari натискат и за промени в правилата за конструиране на шаситата за 2013 - тезата на италианците е, че аеродинамиката трябва да остане важна, ако не и най-важната тема във Формула 1. Другото им предложение е свързано с промени, касаещи механичните настройки на колите, както и настройките на окачването, които да доближат болидите до супер спортните модели серийно производство.

Но на този фронт не са само Екълстоун и Ferrari. Тимовете вече одобриха новите правила, по които съгласието им поиска президентът на ФИА Жан Тод, но някои шефове на отбори все още имат своите резерви.

Един от тези шефове ми обясни подробно къде се крият тези противоречия, които още притесняват него и колегите му.

Според поддръжниците на новите правила, това че във Формула 1 се използват вече остарели модели и формули за двигателите (атмосферни 8-цилиндрови мотори) пречи на спорта да привлича нови спонсори, които искат да се асоциират с новите технологии в автомобилостроенето, които са свързани с опазване на околната среда и по-ниския разход на гориво. И естествено, новите правила трябва да доведат нови автомобилни компании в спорта.

Промяната във формулата на двигателите беше предложена, след като германският гигант VW-Audi даде сигнал, че би се заинтересувал от участие във Формула 1, ако моторите в шампионата се развиват в посоката, в която върви и еволюцията на двигателите на серийните автомобили.

Противниците на това смятат, че обявяването на тази промяна не доведе до появата на нови спонсори, а освен това VW реши все пак да не участва във Ф1, поне в близко бъдеще.

И критиците на промените твърдят, че единственото, което ще постигнат новите правила ще е увеличение на разходите на вече съществуващите участници в шампионата. Това е сериозно притеснение, като се има предвид, че някои от отборите във Формула 1 са на ръба на оцеляването.

И е излишно да казвам, че новите правила за моторите не хвърлиха във възторг настоящите производители на двигатели за Формула 1. Не става въпрос само за Ferrari.

В Mercedes предпочитат да не се променят сегашните правила - притесненията на германците са свързани с разходите и въпроса дали промяната е наистина нужна. Но в същото време от компанията заявиха, че ако правилата влязат в сила, то тя ще ги изпълнява. Независимият производител на двигатели Cosworth също не е особено ентусиазиран - представители на компанията заявиха пред ВВС, че позицията им засега е "неутрална" и отхвърлиха твърденията, че формата няма финансови ресурси да конструира нов двигател. Само от Renault заявиха, че подкрепят напълно новите двигатели.

Аргументът за опазване на околната среда също търпи критики.

За един цял сезон, цялата Формула 1 произвежда толкова вредни емисии, колкото отделя един самолет Boeing 747 при полета си от Европа до Япония. На пръв поглед звучи просто, но далеч не е така. Формула 1 не може просто да обърне гръб на процесите, които се случват в света около нас.

Подкрепата на Renault за новите мотори е обвързана с маркетинга на компанията - френският гигант вече няма собствен тим във Формула 1 - за разлика от Mercedes и Ferrari. И за разлика от Cosworth, производството на състезателни двигатели не е основната дейност на Renault.
Управляващият директор на Renault F1 Жан-Франсоа Кобе вече заяви, че насочването на Формула 1 към по-ефективни и икономични двигатели е една от трите причини френската компания да иска да участва в спорта.

"Планираните промени са свързани със случващото се в автомобилостроенето и са напълно в съответствие със стратегията на Renault за серийното ни производство на автомобили - обясни Кобе. - Вече започнахме работа по дизайна на мотора за 2013 и този проект е свързан и със серийното ни производство."

Френската компания планира сериозно присъствие на такива агрегати в моторната си гама - да ги наречем малки по обем турбо-хибриди - до 2015 поне 70% от новите автомобили Renault ще са оборудвани с такива мотори. В Renault са наясно, че новите правила за мотори ще увеличат разходите на компанията, но французите твърдят, че цената си струва да бъде платена.

Кобе допълни, че присъствието на Renault във Формула 1 "не зависи от бъдещите правила за двигателите", но веднага добави, че компанията "подкрепя всякакви промени в правилата, които ще приближат шампионата до целите на групата Renault."

И поддръжниците на промените твърдят, че не е честно да се твърди, че няма интерес от нови спонсори или нови автомобилни производители. Все пак, тези правила трябва да влязат в сила след две години и още е рано за каквито и да е изводи.

И това, че досега не се е появил производител, който да иска да участва във Ф1, това не означава, че автомобилните гиганти по дефиниция ще избягват световния шампионат. Предполага се, че босовете на VW са се разколебали, тъй като обсъждането и налагането на новите правила отне твърде много време. Но, едно нещо е сигурно - ако правилата за моторите не се променят, то няма да има нови участници в шампионата.

А що се отнася до Екълстоун, анализаторите са на мнение, че той преследва съвсем други цели, които досега не е обявявал. И една от тях е да бъде опозиция на Тод. Източник от обкръжението на Екълстоун заяви следното: "Бърни е против новите правила само защото Тод ги подкрепя."

И не трябва да пропускаме факта, че настоящите собственици на търговските права на Ф1 са наясно, че предстоят много тежки преговори за сключването на новото споразумение "Конкорд", договорът, който подписват отборите, ФИА и собственикът на търговските права и според който се управлява световният шампионат.

Екълстоун - който представлява собственика на търговските права, холдингът CVC - е наясно, че ФИА и отборите са недоволни от парите, които получават сега и ще искат увеличение.

Отборите, потенциално, са по-големият проблем за Бърни. В момента те получават 47% от приходите на Формула 1 и си ги поделят, а вече искат този дял да нарасне на 80%. Отборите са обединени в своя организация - FOTA и успяха да отбият всички опити да бъдат резцепени в последните няколко години. Според някои, Екълстоун използва темата за двигателите, за да дръпне Ferrari на своя страна и да разцепи FOTA.

Що се отнася до притесненията на Бърни, то това за звука на двигателите носи май-малко смисъл.
Във Формула 1 до не толкова отдавна се използваха 1,5-литрови турбо мотори, както имаше и мерки за ограничаване на разхода на гориво - говорим за 80-те години на миналия век. Това не отблъсна феновете, напротив, тези години се смятат за едни от най-вълнуващите в историята на спорта.

Има и нещо друго - само най-запалените почитатели на Ф1 може да се притеснят от това, че звукът на моторите на болидите ще се промени. По-широката публика - която е основната част от ТВ аудиторията и е най-важна за рекламодателите, може въобще да не забележи промяната.

Все пак, ако звукът на моторите е толкова сериозен проблем, то тогава да се променят ауспусите, оттам също може да се извади страхотен звук.

Друг аргумент - че малките отбори може да не могат да си позволят новите мотори също е оборим - производителите просто трябва да се съгласят, че няма да прехвърлят на клиентите си разходите по създаването и развитието на двигателите и цената на агрегатите ще остана такава, каквато е сега.

В подобни ситуации, във Формула 1 винаги се е стигало до компромис - но това ще означава, че Тод публично ще трябва да направи крачка назад - това ще стане много трудно, тъй като става въпрос за първата сериозна промяна в правилата в световния шампионат при неговото управление.

Но какъв може да е компромисът?

Наскоро се появи предложение новите правила да бъдат отложени за 2014 година. Това съвпада с факта, че договорът на Pirelli като доставчик на гуми в световния шампионат изтича в края на 2013 и тогава ще се търси промяна в размера на гумите във Формула 1 - от 13 на 15 цола, а това ще повлече и промяна в дизайна на шаситата.

Може би ще се окаже, че сегашните двигатели ще бъдат запазени, но ще работят с много по-мощни системи KERS плюс да бъдат въведени още екологични мерки - примерно болидите да се движат по алеята пред боксовете само с електричество. Това беше предложено съвсем скоро.

Може да се ползва и част от новите правила - ограничение на количеството гориво за едно състезание и т.н. Варианти да се заобиколи въвеждането на новите мотори има много.

Проблемът е, че спорът продължава, а 2013 приближава, а за развитието на двигателите във Формула 1 нужно доста време. Производителите на мотори вече започнаха работа по агрегатите за 2013, най-малкото защото правилата за 2013 са вече ясни.

Реално погледнато, решението трябва да бъде взето най-късно до края на лятото. След това вече ще е твърде късно, а спирането на процеса ще е трудно - производителите ще са похарчили толкова пари, че няма да искат да се връщат назад.

Така че, ако Екълстоун и Ferrari искат да се борят срещу новите мотори във Формула 1, вече нямат много време.

Новините

Най-четените