В събота следобед стартира легендарната надпревара „24 часа на Льо Ман". За 90-и път. Големият фаворит е същият като миналата година - Audi доминира в 11 от последните 13 състезания на пистата „Сарт".
Но за тазгодишното издание на състезанието организаторът наложи промени в правилата, които може да помогнат на атаката на Toyota към победата в състезанието. Както и миналата година, хибридите са хитът в най-силния клас LMP1, като при Audi е налице дизел-хибридна технология, а хибридните прототипи на Toyota са бензинови. И освен това, на стартовата решетка в събота ще застанат и доста силни и бързи пилоти, някои от които съвсем доскоро се състезаваха във Формула 1.
През миналата година малцина бяха на мнение, че Toyota ще успее да наруши хегемонията на Audi в маратонските състезания. През втория сезон на японците в битката обаче очакванията са много по-високи.
През 2012 Audi обра титлите във възродения Световен шампионат за издръжливост (WEC). Рутинно дойде и 11-ата победа за марката в Льо Ман, като за втора поредна година успехът беше за екипажа на „младоците" Андре Лотерер, Марсел Феслер и Беноа Трелюе.
Toyota сериозно изостава
Но в края на миналия сезон вече бяха налице знаци, че в Toyota са готови да дадат отпор на лидера. Прототипът на японците TS030 Hybrid спечели три от последните четири състезания за сезона - на „Интерлагос", „Фуджи" и в Шанхай.
Сезон 2013 в WEC започна на „Силвърстоун" през април и очакванията бяха за оспорвана битка между Audi и Toyota. Японският тим успя да се пребори за полпозишън на старта, но в самата надпревара темпото на R18 e-tron Quattro на Audi се оказа твърде бързо за пилотите на Toyota.
Три седмици по-късно Audi триумфира и в „6 часа на Спа" и подобно на „Силвърстоун", най-бързият болид на Toyota завърши на една обиколка от победителя. А единственият прототип на Toyota, подготвен по спецификацията на TS030 за новия сезон записа първия си старт на „Спа" и издържа едва четири часа на пистата.
След състезанието в Белгия, организаторите на „24 часа на Льо Ман" направиха промени в правилата, за да позволят на японците да се доближат до Audi. ACO реши, че бензиновите прототипи от LMP1 - такива са колите на Toyota могат да носят на борда с 3 литра повече гориво - увеличение, което беше отказано на дизеловите машини на Audi.
От Audi се опитаха да се противопоставят на промяната, като обясниха, че преди отпадането на „Спа" на болида на Toyota версия 2013, той не е бил по-бавен от германските машини. Но дали пилотите на Audi не крият истинските възможности на R18?
След миналогодишното представяне на Toyota, сега в тима се надяват, че поне един от автомобилите им ще стигне до финала. През 2012 и двата прототипа отпаднаха преди да стигнат 12-я час на надпреварата: Антъни Дейвидсън получи контузия в гърба след страшната катастрофа, която направи, а Казуки Накаджима се удари с демонстрационния прототип на Nissan DeltaWing, а след това отпадна заради проблеми с двигателя.
Оспорвана битка в LMP2
Класът на заводските прототипи LMP1 изглежда камерно тази година - едва 8 коли, което е с 5 по-малко в сравнение с 2012, но в другия клас прототипи - LMP2 конкуренцията е изключително оспорвана, а автомобилите стават все повече.
За съжаление тимът, който спечели миналата година в Льо Ман първото място в LMP2 - JRM няма да участва в надпреварата. В JRM планираха да участват в клас LMP1, но липсата на достатъчно бюджет принуди тима да се откаже от проекта. Това от своя страна накара пилотите да си търсят нови отбори - Карун Чандок например веднага се премести в Murphy Prototypes.
Тази година Caterham също присъства в Льо Ман чрез тима Greaves Motorsport. Тимът от Формула 1 помага на Greaves с инженери, механици и анализатори, а автомобилите са Zytek Z11SN-Nissan, но боядисани в цветовете на Caterham.
Lotus също е тук - с две нови шасита Т128 и нека автомобилът не се бърка с болидът със същото име от 2011, който беше използван от Caterham във Формула 1, когато тимът се казваше Lotus. Последиците от бъркотията с името Lotus още са налице.
GT звезди
При GT автомобилите ще гледаме двама пилоти, които до края на 2012 бяха част от Формула 1: Камуи Кобаяши ще се състезава с Ferrari 458 Italia, а Бруно Сена е пилот на Aston Martin.
Камуи се състезава за силния тим AF Corse, който миналата година спечели титлата в тази категория с други двама бивши пилоти във Формула 1: Джанкарло Физикела и Джанмария Бруни. Третият пилот през 2011 беше Тони Виландер, но сега той ще кара в един екип с Кобаяши и Оливие Берета, който пък спечели първото място в този клас за Corvette през 2011.
През уикенда ще гледаме един-единствен Dodge Viper срещу армадата автомобили на Ferrari, Aston Martin, Chevrolet и Porsche. Но това едва ли е изненада.