Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Преди последния щурм във Формула 1

Петимата претенденти за световната титла във Формула 1 се снимаха заедно преди старта в Корея Снимка: Getty Images
Петимата претенденти за световната титла във Формула 1 се снимаха заедно преди старта в Корея

Победата на Фернандо Алонсо в Гран при на Южна Корея, която го изведе на първо място в класирането във Формула 1 маркира осмата смяна на лидерството в хода на сезон 2010 в световния шампионат.

В последните седем състезания Алонсо спечели 133 точки и се върна начело на класирането за първи път след финала на Гран при на Австралия, но този път това става в много решителен момент - до края на сезона остават едва две състезания.

Авансът му пред Марк Уебър е 11 точки, Люис Хамилтън е на 21, а Себастиан Фетел - на 25.

Това означава, че Алонсо може да вземе световната титла още в Бразилия на 7 ноември, ако Уебър завърши пети или по-назад.

Но ако това не стане, всичко ще се решава в Абу Даби - Алонсо вече си запази място във финала, да видим кой друг ще стигне до решителния сблъсък - Уебър, хамилтън, Бътън и Фетел получават последен шанс в Бразилия да спрат или поне да забавят атаката на испанеца.

Алонсо пое инициативата в шампионата в свои ръце, но във Ferrari още не са отворили шампанското. Както видяхме в Корея ситуацията на пистата се променя толкова бързо, че лидерството може да се превърне в преждевременен финал без точки.

Надеждността на автомобилите ще е решаваща в последните състезания, а притесненията във Ferrari са свързани със състоянието на двигателите, с които разполага Алонсо. Поредицата повреди в хода на сезона сведоха избора на инженерите на тима до един двигател, с който испанецът ще кара в Бразилия и Абу Даби - това е моторът, с който той спечели на "Монца".

"Не можем да си позволим да имаме проблеми, иначи всичко приключва", обясни шефът на Скудерията Стефано Доменикали.

Състезанието в Бразилия натоварва сериозно моторотите - има много изкачвания и спускания, а най-тежко е качването към стартфиналната права в последната част от обиколката. В Бразилия системата F-duct ще е много важна, което означава, че McLaren и Renault  може да имат предимство.

Във Ferrari се надяват, че Фелипе Маса, който винаги кара добре на "Интерлагос" ще успее да отмъкне точки от преките съперници на Алонсо. Подиумът в Корея определено ще се отрази добре на увереността му, а сега му предстои изява пред скептичната родна публика - бразилците са разколебани, след като Маса беше принуден да пусне Алонсо напред в Германия. Така че, представянето на Маса в Бразилия, от психологическа гледна точка ще е много интересно.

След състезанието в Южна Корея Red Bull се озова в странна позиция. Пилотите на тима стартираха първи и втори, но не стигнаха до финала и останаха без точки, което даде шанс на McLaren в битката за титлата при конструкторите, а Алонсо и Хамилтън получиха възможност за финален щурм за титлата при пилотите.

В Корея пилотите на Red Bull записаха първото си двойно отпадане от Гран при Австралия през 2008, а това е и първото им състезание от 22 старта насам, в което тимът не взе точки. Постоянството, както знаем е много важно във Ф1.

Две състезания преди края на шампионата, Уебър е на 11 точки от водача, а Фетел на 25, така че според логиката тимът би трябвало да подкрепи австралиеца. Но от Red Bull ясно дадоха да се разбере, че това няма да се случи.

В допълнение на това Кристиан Хорнър доразви тази теза с обясненията, че за в бъдеще тимът ще се изгражда около Фетел. Което няма как да не се отрази психологически на Уебър, който има договор до края на следващия сезон.

Не трябва да пропускаме, че този сезон Фетел преживя три сериозни разочарования заради повреда в автомобила - в Бахрейн, където успя да финишира и в Австралия и Корея. Уебър има само две отпадания, като и в двата случая става въпрос за състезателни инциденти.

Алонсо със сигурност ще иска да се възползва от това, но ако разликата се запази такава или сходна и след Бразилия, подходът на Red Bull за Абу Даби ще е по-различен.

Болидите на Red Bull би трябвало да имат предимство в Бразилия, а победата е важна и за двамата пилоти на Хорнър. Уебър трябва да завърши пред Алонсо в последните два старта, като задължително трябва да спечели поне единия от тях, за да вземе титлата. За да стане шампион Фетел има нужда от две победи и поне още един пилот между него и Алонсо в класирането.

Второто място на Люис Хамилтън в Корея се оказа едва вторият му подиум в последните седем състезания, но това го върна в голямата битка за титлата. Но Люис има нужда Алонсо да се сблъска с някакви проблеми, за да топи по-бързо аванса му. След състезанието Люис не беше особено зарадван, най-вероятно разочарован заради това, че допусна Алонсо да го изпревари, точно след като излезе втори при спиранията в бокса.

Истината е, че в момента колите на McLaren просто не са достатъчно бързи. В средата на сезона Хамилтън атакуваше челото с темпото на Алонсо от последните стартове, но в тима не успяха да запазят нивото на това представяне.

В последните състезания колата на McLaren редовно получава подобрения и нови компоненти, но не прогресира особено. Бътън записа слаб уикенд в Корея, особено в състезанието - имаше проблеми с работната температура на предните гуми и стабилността на колата на мократа писта.

Дженсън вече е на 42 точки от Алонсо и ще има нужда от страхотно меле в Бразилия, в което да участват всичките му съперници за титлата, за да се върне реално в битката.

И колкото и да се говори, че McLaren и Ferrari имат огромен опит в битките за световната титла, за разлика от колегите си в Red Bull, истината е, че двата гранда във Формула 1 се ръководят от нови шефове, на които им липсва този опит. Доменикали и Мартин Уитмарш са поставени под напрежение да спечелят световната титла, ако го направят, това ще означава, че те заслужават постовете, които заемат.

Така че, те двамата и Хорнър също се състезават, макар и не на пистата.

"Ще се борим до последния завой на последното състезание", заяви Доменикали.

И е прав, тази година се получи страхотна битка за титлата.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените