La Pista Magica

Най-бързата писта в календара на Формула 1 - „Монца" обещава интересна Гран при на Италия в неделя, с много изпреварвания, две DRS зони, нови притеснения за износването на гумите и може би по-голям шанс за McLaren и Ferrari срещу Себастиан Фетел и Red Bull.

Гран при на Италия е последното състезание от европейския сезон, след което Формула 1 тръгва отново по другите континенти, като големите сметки през септември и октомври ще са къде точно Фетел ще спечели втората си световна титла - в Сингапур или малко по-късно през годината.

Състезанието в Белгия в края на август демонстрира, че Себ може и да пропусне четири старта, след което да се върне в челото, пак да спечели и да си остане основен претендент за титлата. На „Спа" Red Bull не трябваше да спечели - поне така твърдеше логиката, но вместо това Фетел и Уебър взеха двойна победа, въпреки че Себ спря два пъти в бокса за първите 15 обиколки, а Марк загуби 8 места в спринта до първия завой.

Естествено, голямото притеснение беше заради натоварването на предните гуми и твърде сериозното „отваряне" на предницата, което обаче за „Монца" е доста ограничено, което може да създаде проблеми на Red Bull - предницата на колите им няма да е добре „натисната", гумите няма да работят добре, ще има грейнинг, оттам нестабилност и може би по-ниска скорост за Себ и Марк. Може би.

На „Спа" Нико Розберг демонстрира, че мощният мотор на Mercedes позволява зрелищни атаки в първата обиколка, но след това Фетел показа нещо още по-интересно - двигателят на Renault е с по-ниска мощност, но RB7 беше достатъчно бърз на дългите прави в Белгия. Същото би трябвало да се случи и на „Монца". В Италия наистина дългите прави са две, но това е добра новина за пилотите на Ferrari, McLaren и Mercedes. Поне на теория.

Кристиан Хорнър вече обясни, че Гран при на Италия „по традиция е най-слабото състезание за Red Bull", а във Ferrari се надяват да повторят миналогодишната си победа, спечелена от Алонсо, който тръгна от полпозишън.

Още един акцент - на „Монца" ще гледаме последната и най-нова версия на нововъведението, което разцепи на две феновете на Формула 1 - системата тип „подвижно крило" или DRS. Тук зоните за използване на DRS са две - първата е след втория завой „Лесмо" до шикана „Аскари", а втората от завоя „Параболика" до спирането за първия шикан. Така получаваме възможност да гледаме състезание с истински слийпстрийм - като през 1971 на „Монца", когато Питър Гетин печели състезанието с 0,010 секунди пред Рони Петерсън, а трети е Франсоа Север на 0,080 секунди. Сега вижте пак разликите и се опитайте да си ги представите.

В съвременната Формула 1 слийпстрийм от време на време гледаме на „Спа", а преди това - и на стария вариант на „Хокенхайм", а това е едно от най-красивите неща в автомобилните състезания. Дано се получи на „Монца".

В Италия доста пилоти имат да доказват доста неща - тук Фетел взе първата си победа и иска отново да спечели, Шумахер ще иска да зарадва тифозите, които никога няма да го забравят, Уебър е готов да изненада неприятно съотборника си и може би има уверението на Хорнър, ще се може да се бори свободно със Себ, пилотите на McLaren се надяват поне на място на подиума. А за Ferrari и Алонсо победата просто е задължителна. Ще е страхотна битка.

Новините

Най-четените