Изпусна ли Фетел титлата?

Германската звезда на Red Bull Себастиан Фетел трябваше да води с 59 точки аванс преди последните три състезания от сезона във Формула 1, но в действителност изостава с 14 от съотборника си Марк Уебър. Как стана това?

Сред основните причини за пропилените точки от страна на Фетел са недостатъчната надеждност на неговия RB6, както и грешките, които допусна германският пилот, като някои от тях се отразиха зле и на съотборника му Уебър.

А тазгодишният шампионат във Формула 1 демонстрира, че всяка грешка се наказва сериозно, така че пропуските на Себ ще му тежат сериозно в края на годината.

Ако Фетел не беше се сблъскал с технически проблеми и не беше допуснал грешките, които направи този сезон - особено тази в Турция, която лиши Red Bull от двойна победа, сега той можеше да е начело в класирането с 297 точки, следван от Люис Хамилтън с 238, а Уебър щеше да е с 231. Но в действителност начело е Марк с 220, а Себ и Фернандо Алонсо имат по 206. Естествено, без технически проблеми и грешки означава, че Фетел би трябвало да е направил идеален сезон - нещо, което на практика не се случва, но използваме това като илюстрация на потенциала на Red Bull през 2010.

Къде обаче Фетел загуби толкова много точки?

Типичен пример за това е още първото състезание за сезона в Бахрейн, където Ferrari взе двойна победа. Но надпреварата вървеше по друг начин и само повредата в ауспуха смъкна Фетел от първо на 4-о място, иначе Алонсо не разполагаше с бързината, която да му даде шанс да атакува първото място.

Заради повреди в автомобила, само в първите два старта за годината Фетел загуби 35 точки и две победи.

После дойде грешката му в Истанбул и удара с Уебър, но тук не трябва да забравяме и проблемите със стабилизиращата щанга на колата му в хода на квалификацията, която го лиши от първо място на старта и той тръгна едва трети. След това дойде ударът с Дженсън Бътън на „Спа", който също му струва място на подиума.

Подобно на Фетел, Люис Хамилтън е другият пилот, загубил много точки този сезон заради проблеми с автомобила - той не успя да вземе точки в Испания и Унгария, а на „Сузука" повреда в скоростната кутия също не се отрази добре на шансовете му.

Какво става с Алонсо - испанецът демонстрира отлична форма сега, но в първата половина на сезона и той загуби точки, при това заради свои грешки - в Шанхай, Монако, на „Силвърстоун" и „Спа". Помните, нали?

И така стигаме до Уебър и Дженсън Бътън, които досега имаха късмет да се сблъскат с по-малко технически проблеми от своите съперници и съотборници, както и да използват всяка ситуация, която им дава шанс да вземат повече точки. Справка - невероятното състезание на Марк, което му донесе победата в Унгария.

Но ако сметнем загубените точки от всеки от претендентите за титлата по различни причини, то ще получим интересни резултати. Така, да видим - загубени точки заради повреди в автомобила: Уебър - само 2, Фетел - 48, Алонсо - 4, Хамилтън - 35 и Бътън - 4.

Интересно е и когато става въпрос за точки, загубени заради пилотски грешки: Уебър - 16, Фетел - 43, Алонсо - 34, Хамилтън - 12 и Бътън - 0. Това е много важно. Естествено, когато трябва да определим един инцидент като „пилотска грешка" или „друга причина", много често подхождаме напълно субективно. То, още веднъж, приемете този анализ като преглед на потенциалните възможности, а не като алтернативно развитие на шампионата.

Какво да очакваме от последните три старта?

Оттук нататък всяка една грешка на петимата съперници за титлата ще бъде определяна като „моментът, в който беше загубена титлата". Всъщност, титлата се печели или губи в хода на целия сезон и грешките допуснати пред април не струват по-малко от тези през октомври - всички са еднакво важни.

Фетел загуби много точки тази година, но в последните 3 старта навакса 14 точки от изоставането си спрямо австралиеца. Което, ако той продължи с това темпо, обещава вълнуващи последни състезания за сезона.

Новините

Най-четените