Шампионът вече контролира битката

На подиума след финала на Гран при на Южна Корея Себастиан Фетел се наведе и остави купата си на земята, изправи се и Фернандо Алонсо го потупа по гърба, след което му стисна ръката. Ето ви символа за предаването на лидерството в шампионата във Формула 1 през 2012.

След три поредни победи Фетел и Red Bull са отново на рърха, а Себ най-после контролира хода на битката - както беше през 2011 и сега трудното за съперниците му предстои.

Във Ferrari трябва да намерят начин как да превърнат в резултати оптимистичните изказвания, че "тимът се движи в правилната посока" и че Черните кончета имат нужда от още малко, за да "направят малката стъпка, която ще ги изравни с Red Bull".

Естествено, Алонсо ще се бори до края на битката, но дали това ще е достатъчно?

"Предстоят четири прекрасни състезания, които ще ни дадат добри възможности да се борим за титлата - заяви Алонсо. - Сега трябва да взема със седем точки повече от Себастиан. Ще е изключително трудно, но вярвам, че можем да го направим."

И отново, както в Япония, малко по-късно, вече в Twitter, Фернандо отново се обърна към мъдростта на азиатските войни и философи за мотивация в трудната ситуация.

"Никога не съм можел да печеля от старта до финала - написа Фернандо. - Но се научих как да не изоставам в нито една ситуация".

Битката с неизбежното остана единствената възможност на Алонсо. Фактът е, че болидът на Ferrari е по-бавен от колата на Red Bull цял сезон, така че е трудно да предположим, че ще се случи нещо по-различно в последните четири състезания за годината.

Победата на Фетел вчера в Корея беше демонстрация на доминация, подобно на 11-те му победи през 2011. Представянето на Red Bull е вече на по-високо ниво - от Сингапур е така и Себ се възползва отлично от това.

Естествено, в боксовете всички се питат как това е станало възможно и мнозина залагат на новата "двойна DRS" система, с която разполага тимът. Тази система използва по-малко по-различен начин идеята, въведена от Mercedes в началото на сезона, като геният Ейдриън Нюи успя да я приложи по по-елегантен и ефективен начин.

Най-общо, при активирането на DRS при изпреварване - или където иска пилотът в тренировките и квалификацията - аеродинамичното съпротивление намалява още повече и оттам се качва максималната скорост на правите спрямо другите коли.

Фетел вече обясни, че това не помага особено в състезанията, където използването на DRS е ограничено в специални зони и само при изпреварване. Но това далеч не е цялата история.

При по-сериозното намаляване на аеродинамичното съпротивление в квалификацията, то това означава, че тимът може да конфигурира колата с повече аеродинамично притискане към пистата - защото с "двойната DRS" система това вече не се отразява толкова неблагоприятно на скоростта на правите.

Оттук следва, че така се подобрява времето за цялата обиколка - в квалификациите и състезанията. Дори и пилотите на тима да не могат да използват постоянно "двойната DRS" система, то тя определено им помага и в състезанията.

А и на правите те стават още по-бързи, като допълнителното аеродинамично притискане им осигурява още скорост и стабилност в другите участъци от пистата, с него може да се обясни и по-доброто им представяне в квалификациите.

Но не става въпрос само за тази система. Техническият директор на McLaren Пади Лоу обясни следното в Корея: "Явно в развитието на колата на Red Bull е направена голяма стъпка напред. Съмнявам, че всичко се дължи само на тази система, като цяло автомобилът е подобрен и развит."

Техническият анализатор на BBC Гари Андерсън скоро ще ни даде повече информация по случая, но резултатът е ясен - предстоят трудни състезания за Фернандо Алонсо.

Болидите на Red Bull стават все по-бързи, а в същото време във Ferrari правят малки стъпки напред - работи се основно по дизайна на задното крило, което далеч не е толкова важен фактор, какъвто беше преди години.

От тима признаха, че имат проблеми с липсата на постоянство при постигането на резултати с новите части - те се представят много добре във въздушния тунел, но на пистата не се получава точно така. Така че е трудно да се прогнозира кога и как ще бъде съкратено изоставането от Red Bull.

След първите четири състезания за сезона тимът успя да направи първите и сериозни подобрения по колите на Алонсо и Маса, след това обаче процесът зацикли. Алонсо е по-бърз от другите само когато вали - точно на мокро той взе трите си победи и двете първи места в квалификациите.

В следващите три състезания обаче надеждите му за дъжд би трябвало да са скромни - в Делхи, Абу Даби и Остин, Тексас. След това остава само Бразилия. И Фернандо очаква Фетел да има проблеми, това и призна в неделя.

Със сигурност Фернандо съжалява за двете си отпадания в първия завой след старта в Белгия и Япония, но на практика това неутрализира двете отпадания на Фетел заради повреди в алтернатора във Валенсия и на "Монца".

Вчера от битката за титлата се отказа Люис Хамилтън, който кара фантастично този сезон, но отново преживя разочарование, поднесено му от McLaren.

Люис бързо обясни, че счупената стабилизираща щанга, която го смъкна от 4-о на 10-о място е втората повреда в окачването в два старта, а в Сингапур той спря заради повреда в скоростната кутия.

"Това е ден, който искам да забравя - обясни вчера Хамилтън. - Година, която искам да забравя. Очаквам с нетърпение следващия сезон, когато ще започна на чисто."

С други думи, на Люис му дойде вповече всичко, което се случи в тима в последните четири години в тима.

После Хамилтън заяви, че се надява, че Алонсо ще продължи да се бори и да спечели титлата.
Досега Люис не е обяснявал защо се надява точно Фернандо да стане шампион. Но може да сте сигурни, че това е отражение на вярата на Хамилтън, че той е по-добър пилот от Фетел и приема за равен само Алонсо.

Но, това ще се изяснява по-нататък. Сега Ferrari и Алонсо трябва да продължат да се борят до последно, за да имат някакъв шанс за титлата. И да се надяват на някакъв късмет.

Новините

Най-четените