В един мач срещу Майорка, когато Роналдо все още играел за Реал (Мадрид), задача му била да си отваря очите за Ариел "Чучура" Ибагаса, един от най-сръчните аржентинци в испанската лига в началото на века, който впоследствие облича екипа и на столичния Атлетико. Планът бил да го пази при атаките на съперника - така, както може. Феномена обаче дори не се опитал да изпълни заръките. След края на мача, вече в съблекалнята, треньорът го питал:
- Рони, защо не пазеше Ибагаса?
- Ами... не бях сигурен кой е той.
Дузини истории като тази циркулират за футболиста Роналдо Назарио де Лима и до днес се предават от уста на уста. Става дума за един от най-добрите нападатели в историята на играта, терминатор в наказателното поле и с ненадмината харизма извън терена, оформена както от карнавалния му имидж, така и от сълзите заради проклетото коляно, което така и не успя да го победи. Напротив - с детски ентусиазъм, той успя да пребори свирепите контузии и да се завърне като абсолютния №1: последваха световна купа, "Златни топки", десетки трофеи и трансфери в някои най-големите клубове в европейския футбол.
Изведнъж обаче цялата тази слава и тоновете уникални постижения се стовариха във... Валядолид - класически "асансьор" между първото и второто ниво в испанския футбол, който в България познаваме заради кратките изяви на Златко Янков и Владо Манчев с бяло-виолетивия екип. Но където - за разлика от неглижирания си подход към дефанзивните задачи като футболист, Феномена е изключително концентриран в детайлите като ръководител.
Хората около него твърдят, че винаги е имал едно наум какво ще прави, след като приключи с активната кариера - в доста по-голяма степен, отколкото предполагаше публичния му имидж като футболист.
Още на 18 години, когато пробива с екипа на ПСВ Айндховен и все още го наричат Роналдиньо, за броени месеци научава холандски - доста труден език (особено за бразилец), и става една от първите футболни звезди с личен медиен съветник.
Истината е, че Роналдо винаги е осъзнавал потенциала на добрия маркетинг и неслучайно се превърна в една от иконите на Nike.
В бизнес-портфейла му се откроява ролята му в Octagon, една от най-влиятелните мениджърски агенции в Бразилия, а вероятно и в световен мащаб. След като прекара 3 години, следвайки бизнес-мениджмънт в Лондон и говорейки свободно 5 езика, в края на август бразилската футболна легенда реши да предприеме ключов ход, придобивайки 51 % от завърналия се в елита скромен испански клуб. Ефектът бе феноменален: Валядолид е на крайно необичайното за историческите стандарти на клуба 7-мо място в Примера дивисион и е в серия от 3 поредни победи.
"Как е положението, амигос?". Всяка сутрин Роналдо следи ситуацията чрез телефонни разговори с оперативните шефове, които сам назначи, за да движат процесите в клуба. Те са хората, на които Феномена е поверил успеха на бизнес-начинанието на живота си (досега). И в което инвестира 30 милиона евро, за да се сдобие с контролния пакет акции - негови лични средства, а не заем или инжекция от нечий инвестиционен фонд.
За разлика от повечето бразилски футболни легенди, той реши, че треньорството не е за него.
Винаги се е чувствал добре в костюм и след необходимата теоритична подготовка миналото лято Роналдо започва да се оглежда за клубове от второто ниво на испанския футбол. Варианът "Валядолид" изниква случайно - предишният собственик Карлос Суарес първоначално води преговори с мексикански инвеститори. Сделката обаче пропада и тогава се появява Феномена. Всичко протича гладко, договорът е сключен набързо, а новият шеф проявява такт и решава да остави Суарес начело на Управителния съвет.
Още в началото бразилецът внимателно избистря инвестиционната си стратегия, в която задължителни са две точки: клубът да е малък, но с традиции; да е локализиран възможно най-близо до Мадрид - постоянното му местожителство, откакто спря да играе футбол.
Макар че притежава имоти в Париж, Ибиса и Сао Пауло, домът му се намира в мадридския квартал "Саламанка". Всеки момент ще отвори собствен офис във Валядолид (по собствените му думи остават само мебелите), където смята да прекарва работното си време. На 42 години е готов за нови предизвикателства - зорко пази здравето си (зарязал е футболните изяви заради лекарска препоръка и си позволява само малко тенис), а според близките му никога не говори за религия или политика (макар всички негови сънародници да го правят денонощно).
Въпреки това днешният Роналдо има не по-различно ежедневие от всеки бивш футболист от неговия ранг. Телевизионни коментари, гала-вечери, имиджови изяви покрай Шампионската лига, представителство на Реал (Мадрид) в качеството му на световен посланик и не на последно място - лице на благоворителни инициативи на ООН и собствената му фондация в Бразилия. За разлика от повечето си бивши съотборници обаче той не се изкушава да се пробва в треньорството и основната причина - по собствените му признания, е... срамежливостта ("Аз не мога да съм пример за никого"). Звучи абсурдно, но той все още дори не е издал автобиография.
Поведението му като футболен собственик е сходно.
Посещава само домакинските двубои на Валядолид и конкретни събития като подновяването на договора на треньора Серхио Гонсалес или срещи с феновете. Възнамерява управлението му да е от английски тип - без да натрапва присъствието си напук на статута на световна суперзвезда.
"Няма да спрем дотук, ще отидем там, където ни отведат мечтите", каза в първия си ден като собственик на Валядолид. 14 милиона души по света проследиха церемонията в социалните мрежи, а целият град е залят от ентусиазъм. Задава се бум на туристическите посещения, въпреки че доскоро Роналдо бе гостувал на естадио "Хосе Сория" само в качеството си на футболист на Реал и Барса.
Един от първите му ходове като ръководител бе да погаси дълговете на клуба с 40-те милиона евро, които всеки новак в испанския елит получава от телевизионните права.
В плановете му влизат ремонт на клубната база и стадиона, въпреки че са собственост на местната община. Желанието му е да отвори клуба за жителите на града чрез серия от социални инициативи. За целта са насрочени поредица от срещи с феновете, за да се чуе и тяхното мнение - практика, която работи доста успешно в клубове като Реал (Мадрид) и Барселона. А перспективите определено са обещаващи: продадените абонаментни карти след елитната промоция и идването на Феномена са 20 хиляди (при капацитет на стадиона от 26 хиляди).
Дали шефът Роналдо ще се доближи до успехите на футболиста Роналдо? Това засега е отворен въпрос; един от първите отговори обаче вероятно ще получим още на 3 ноември, когато Валядолид гостува на Реал (Мадрид), а в ложата на "Бернабеу" Флорентино Перес ще седне стол до стол с един от някогашните си "галактикос"...