В последните дни трансферните слухове буквално пощуриха Формула 1. Всеки ден излизат предположения за бъдещето на Фернандо Алонсо, на Себастиан Фетел, за това кои пилоти ще избере McLaren и т.н. Засега фаворит на анализаторите е Алонсо, като бъдещето му лежи в McLaren, Red Bull дори и в Lotus, а може и да се окаже, че ще си остане в Маранело.
За да се ориентираме поне в изходните позиции на пилотите на трансферния пазар, нека хвърлим един поглед върху това кой какъв договор има и докога действа той. Но трябва да направим едно важно уточнение.
Първо, информацията за контрактите не е официално потвърдена и второ, всеки договор може да бъде развален, ако се намери кой да плати неустойката по него. А и дълго време във Формула 1 имаше поговорка, че „договорите са, за да се развалят".
Red Bull
Себастиан Фетел - до края на 2015
През лятото от Red Bull тихомълком съобщиха, че световният шампион е подписал за още един сезон с тима. Това не успя да тушира спекулациите, че Себ все пак може да размени мястото си с Алонсо догодина, въпреки че по-логично изглежда при Фетел да има някаква промяна за сезон 2016.
Дениъл Рикардо - до края на 2015
Дениъл има договор с Red Bull доста преди да седне в болид на тима. През миналия септември беше потвърдено, че той ще е пилот на световните шампиони през 2014, а през лятото Кристиан Хорнър и доктор Хелмут Марко на няколко пъти подхвърлиха, че оставането на австралиеца в тима за догодина е „повече от сигурно". Със сигурност, в Red Bull ще се опитат да обвържат Дениъл с дългосрочен договор, най-малкото защото той вече демонстрира, че може успешно да замести Фетел.
Mercedes
Люис Хамилтън - до края на 2015
Във Формула 1 времето лети бързо - Люис стигна до средата на 3-годишния си договор с тима, който той подписа в началото на сезон 2013. Въпреки спекулациите, че McLaren ще се опита да си върне Люис, той и шефовете му в Mercedes публично обявиха, че искат да продължат да работят заедно. Преговорите обаче са стопирани заради битката за световната титла.
Нико Розберг - до края на 2016 или 2017
Новият договор на Нико беше потвърден преди домашния му старт в Германия, но тимът обясни, че контрактът е „многогодишен". Предполага се, че германецът е подписал поне за две години, което означава до края на 2016. В Германия обаче се появиха информации, че всъщност сделката е за три сезона - до края на 2017.
Ferrari
Фернандо Алонсо - до края на 2016
Официално, Алонсо е обвързан с тима за още две години - той преподписа през пролетта на 2011, само година и половина, след като сключи първия си договор с тима. Но партньорството между Фернандо и Ferrari все още не му е донесло третата световна титла, а политическите трусове в Скудерията стават все по-осезаеми. Отделно, от известно време насам вървят усилени слухове, че Алонсо ще си тръгне от Маранело предсрочно. Сред най-смелите са тези, че испанецът ще се върне в McLaren или ще смени Себастиан Фетел в Red Bull.
Кими Райконен - до края на 2015
Четири години, след като Ferrari плати на Кими неустойка, за да го освободи предсрочно от договора му с тима, италианците го наеха отново - за две години, като сделката е до края на 2015. 34-годишният Кими вече подхвърли, че най-вероятно ще сложи край на кариерата си, когато изтече договорът му със Скудерията. Малко по-късно от Маранело обясниха, че това може и да не се случи.
Lotus
Ромен Грожан - до края на 2014
Френският пилот сам призна, че може би ще си търси нов отбор за 2015, тъй като иска да кара в по-голям тим. С оглед на връзките на Ромен с Ерик Булие, трансфер в McLaren звучи като добра възможност. Най-вероятно обаче Ромен ще остане в Lotus и за догодина.
Пастор Малдонадо - до края на 2015
Въпреки, че първият сезон на Пастор в тима от Енстоун е кошмарен, той не се притеснява за мястото си до края на 2015. Бившият пилот на Williams доведе със себе си венецуелската петролна компания PDVSA, а нейните пари осигуриха мястото на Малдонадо в отбора, като за него се бореше и Ник Хайдфелд.
McLaren
Дженсън Бътън - до края на 2014
В края на миналата година 34-годишният Дженсън подписа за пети пореден сезон с McLaren, но все още не се знае дали той ще остане в Уокинг и за 2015, когато ще се завърне Honda като доставчик на мотори. Състезателният директор на тима Ерик Булие наскоро обясни, че е „почти сигурно", че Дженсън ще остане, така че най-вероятно Бътън ще подпише за още един сезон, най-вероятно съвсем скоро.
Кевин Магнусен - до края на 2014
Дебютантът Магнусен също ще почака за новия си договор. Кевин е протеже на Рон Денис, но е напълно възможно да загуби титулярното си място заради Щофел Вандоорм, което обаче е малко вероятно с оглед на представянето на Магнусен-младши.
Force India
Нико Хюлкенберг - за няколко години напред
Талантливият Хюлкенберг досега се задържаше по един сезон във всеки отбор, за който е карал, но от 2015 това ще се промени - вторият престой на германеца в тима на Вижай Малия е изключително успешен и той вече преподписа. Ако не се намеси някой от големите тимове, Нико ще остане тук доста след края на 2015 година.
Серхио Перес - до края на 2014
Преди началото на сезона от тима заявиха, че договорът на Серхио е за „няколко години", но той все още не е потвърден за 2015. Наскоро мексиканецът заяви, че той и тимът са „много близо до постигане на споразумение за 2015". Бившият пилот на McLaren се оказа ценен за Force India - той донесе първия подиум на тима от пет години насам - в Бахрейн, а освен това Малия цени високо мексиканските спонсори, които вървят с Перес.
Sauber
Адриан Сутил и Естебан Гутиерес - до края на 2014
Двамата бяха потвърдени през зимата, което беше обяснено с трудната финансова ситуация, в която се намираше швейцарският тим. Това все още не се е променило, а Петер Заубер така и не може да намери нов собственик на тима. Гутиерес кара във Формула 1 с решаващата финансова подкрепа на мексиканския милиардер Карлос Слим и неговата компания Telmex. Предполага се, че шансове за титулярно място има и резервният пилот Гийдо ван дар Гарде, стига тимът за оцелее до началото на следващия сезон.
Toro Rosso
Жан-Ерик Верн - до края на 2014
Верн със сигурност ще си търси отбор за 2015, тимът вече потвърди, че на мястото му догодина ще кара Макс Верстапен. Верн има шансове за премине в Sauber, като не е изключено и да потърси изява извън Формула 1.
Даниил Квят - до края на 2015
Догодина руснакът ще е „опитният" пилот на Toro Roso, новакът ще е 17-годишният Верстапен. Самият Квят е едва на 20 години. В дебютния си сезон Даниил се представя впечатляващо, което му осигури спокойствие за догодина.
Williams
Фелипе Маса - до края на 2016
Официално договорът на Фелипе е за „няколко сезона", а той подписа малко след като беше освободен от Ferrari след края на миналия сезон. Самият Маса потвърди, че договорът му е за три години. А тимът вече го потвърди за догодина.
Валтери Ботас - до края на 2015
Финландското протеже на Williams също е потвърден за догодина, а Валтери е тестпилот на отбора от 2010, когато се състезаваше във Формула 3. Новият договор на Ботас, обявен по време на Гран при на Белгия трябваше да прекрати интереса на McLaren към него.
Marussia
Жул Бианки и Макс Чилтън - до края на 2014
Бианки и Чилтън се представят много добре този сезон. Бианки е свързан с доставчика на мотори на тима - Ferrari, но в Маранело още не са готови да предложат на французина една от колите си.
Caterham
Камуи Кобаяши и Маркус Ериксон - до края на 2014
Бъдещето на двамата пилоти беше несигурно още преди Тони Фернандес да продаде през юли тима. С идването на новия собственик - консорциум от инвеститори от Швейцария и Близкия Изток, нещата в тима съвсем закъсаха. Кобаяши е по-бързият пилот, но Ериксон осигурява повече пари за тима и затова на „Спа" вместо японеца кара Андре Лотерер. Никой не може да прогнозира кой ще кара за Caterham догодина, както и дали тимът ще оцелее до следващия сезон.