Германската автомобилна марка Audi може да се откаже от Световния шампионат за издръжливост (WEC) и най-известното му състезание - „24 часа на Льо Ман", както и от участие в DTM, за да се пробва във Формула 1. Световният шампионат и марката на концерна VAG (Volkswagen Audi Group) флиртуват от няколко години, но досега германците редовно обясняваха, че правилата за двигателите и високите разходи обезсмислят участието им.
Ако това стане, феновете на Формула 1 ще станат свидетели на възраждането на най-големия двубой от Гран при ерата на автомобилните състезания - Audi срещу Mercedes, както е било през 30-те години на миналия век, макар тогава Audi да се казва Auto Union.
Според източници от Audi и VAG решението за влизането във Формула 1 ще бъде съобщено съвсем скоро, а с него трябва да дойде и информацията поне за орязване на програмата на марката в WEC и DTM.
В същото време част от германските медии твърдят, че босовете на WAG са направили следната сметка: обединението на бюджетите на Audi за WEC и DTM плюс спонсорство от Red Bull ще позволи на марката да се бори с Mercedes във Формула 1. Предполага се, че в момента в рамките на VAG шефовете на Audi са поставени много сериозен натиск да се оттеглят от WEC, за да може там да продължи участието си най-успешната марка в историята на Льо Ман - Porsche.
В малкия свят на Формула 1 отдавна е известно, че през 2013 Audi беше много близо до това да обяви, че ще дебютира в световния шампионат, но в крайна сметка големите шефове на VAG спряха тази програма. Също така за известно време много актуален за Формула 1 беше план за промени в правилата за двигателите, според който новите мотори трябваше да са 4-цилиндрови, пак с турбо, като зад това желание на ФИА мнозина видяха опит за привличане на Audi към надпреварата. В крайна сметка ФИА наложи 1,6-литровите V6 мотори с турбо, които пак са близо, поне като работен обем и някои технологии до моторите, използвани от големите автомобилни марки. Ако се върнем към края на 2010 ще си спомним предложението на Световния съвет на ФИА Формула 1 да приеме 4-цилиндрови турбо мотори, малко по-късно от Audi обявиха, че няма да влизат в световния шампионат и ФИА се насочи към формулата V6. Сега обаче информацията от VAG е още по-интересна - смята се, че в Audi и някои поделения на VAG тече усилена работа по 1,6-литров V6 мотор за Формула 1, при това от началото на годината.
Но интересните неща за влизането на Audi във Формула 1 тепърва предстоят. Логично е да предположим, че компанията ще разработи сама двигател и системите за събиране и съхранение на енергия. Но когато опрем до изграждането на тим за Формула 1 индикациите сочат, че в Audi предпочитат да купят вече действащ отбор, като целите са две: световните шампиони от Red Bull или вторият тим на Дитрих Матешиц - Toro Rosso. Това отново изкара на бял свят историческите връзки на председателя на VAG Фердинанд Пиех с Австрия, както и близките му отношения с Матешиц. И да не забравяме, че Red Bull от години е основен спонсор на най-силния тим на Audi в DTM.
Възраждането на слуховете, че Audi ще влезе във Формула 1 се породи от информацията, че бившият шеф на тима на Ferrari в световния шампионат Стефано Доменикали отива да работи в германската компания. Доменикали е страхотен тим шеф, но няма никакъв опит в Льо Ман или в състезанията, подобни на DTM. И още нещо - Стефано не говори германски. Но пък Toro Rosso е базиран във Фаенца, нали не сте забравили?
И стигаме до още по-интересна тема - кой ще кара за Audi във Формула 1? Защо това да не е Фернандо Алонсо, който напуска Ferrari и иска да отиде в Mercedes, но там няма място за него. Испанецът преговаря с McLaren, но иска да подпише само за една година, а в Рон Денис се надява на по-дългосрочен ангажимент. Ако мозайката на Фернандо не се нареди, Audi ще е отлично решение - той ще е във фокуса на проекта, през 2015 може да не е титуляр, но ще работи усилено за германците и през 2016 ще се завърне на бял кон във Формула 1. Алонсо е в много близки отношения с Доменикали, а това също не трябва да се пренебрегва.
Успешното завръщане на Audi в най-популярния моторен спорт ще възроди съперничеството на марката с Mercedes - в годините преди Втората световна война двете марки, които тогава са спонсорирани от нацистката държава, установяват пълно господство по пистите в Европа и в света.
Ако Audi се оттегли от Льо Ман, това ще сложи край на изключително успешен период за марката - от 2000 година насам марката има 13 победи в легендарната надпревара и вече е опасно близо до рекорда на Porsche от 16 победи. От 2000 насам единствената загуба на Audi беше през 2009 (победа на Peugeot), а германците станаха първата компания, спечелила в Льо Ман с дизелов прототип, а след това и с дизелов хибрид.
Така че в Audi винаги се борят за първото място, да видим дали ще се включат и в битката във Формула 1.