Що е то чернозем и как да го различим от тежка глинеста почва?
С ето такива въпроси едно време ме занимаваха по география. Силният отказ на почти целия ни клас да зазубрим като папагали видовете почви и още куп почти безполезни знания беше старателно наказван с ниски оценки.
Някои учители, особено в наши дни, обаче явно осъзнават добре, че дотягат и на бялата, бивша черна дъска с уроците си. Ето, един учител по география от Националната природо-математическа гимназия решил да накара учениците малко да порасъждават като хора, а не като чукове.
За целта им дал самостоятелна работа по желание (за повишаване на оценката) върху Истанбулската конвенция с въпрос "Заплаха ли е ИК за традиционното българско семейство?".
Това, както знаем, е онзи документ от 33 страници, който почти никой не е чел, но всички имат мнение за него.
Затова и учителят, в чиято програма по география има и раздел "Политическа организация на обществото", съвсем правилно е преценил, че точно по тази задача учениците няма как да нямат теза. И се е оказал брилянтно прав - пет от децата казват, че са против тази конвенция, и са възнаградени с шестици.
За съжаление учителят не е преценил, че призракът на джендъра все пак ще се прокрадне и ще се материализира под формата на ядосана майка на ученик, категорично отказал да сътвори теза по въпроса.
Следва размяна на обвинения, в които като стадо прелитащи над чернозема щъркели проблясват две думички - джендър пропаганда.
Вместо да се зарадваме, че най-накрая се прокрадват опити децата да бъдат изтръгнати от безпаметното зубрене, ние пак ще спорим за глупости.
Глупости, защото джендъри бродят из главите на пишман патриоти и недочели активисти, а не из Истанбулската конвенция.
Но ако трябва да надскочим дребнотемието, наречено по дърварски грубо и невежо "джендър пропаганда", ще видим една нерадостна картинка, при която шепа хора се опитват да превърнат училището в селски кръжок.
В него, кръжока, е най-разумно да се учат само народни танци, родни писатели и поети и малко история, ама да е преди 1944 г. и да побеждаваме лошите в нея.
А педагози като учителя по география от НПМГ биват сурово порицавани, че се опитват да побутнат учениците си да разсъждават. Да помислят върху един документ, който най-вероятно рано или късно ще бъде ратифициран и в България като страна членка на Европейския съюз.
Ако сега си затраем и оставим "радетели" като възмутените родители да се вихрят из средното образование, наистина ще е по-добре да го закриваме в сегашната му форма.
Защото е абсурдно да продължаваме да създаваме зубъри без грам критично мислене и собствено мнение, докато пред тях педагози спокойно обясняват, че кацане на Луната не е имало и че теорията на Дарвин за естествения подбор наистина е само теория.
Във време, в което връстниците на българските гимназисти говорят с учителите си на "Ти" и обсъждат възможно най-широк спектър от теми.
Далеч по-хубаво ще е накрая да оставим учениците поне за учебен час или два сами да помислят и поразсъждават, без през това време да бъдат облъчвани с налудничави конспирации.
Току-виж им харесало доста повече от наизустяването на термини, които никога няма да им послужат в реалния живот.