Който го е страх от мечки, да не ходи на театър

Ало, провинция, мечките идват. Треперете! Между рекламите за кисело мляко, телевизионните сериали и риалити формати, между високата софийска сцена, хайлайфа и киното, най-популярните лица на театралната гилдия идват при вас.

Очаквайте скоро на „откритите сцени" в 8 града.

Асен Блатечки, Камен Донев, Калин Сърменов и компания вероятно не знаят, но ще им се вмени духовната мисия да даряват провинцията с театър.

Това излиза от текущия скандал с евентуалното закриване на 8 губещи театри и културни институти, ако след 3 месеца те не успеят да докажат черно на бяло, че могат да се издържат сами.

Министерството на културата говори за „втори шанс" и „оздравяване", противниците му - за планирана екзекуция и творческо обезличаване.

Единственото, постигнато до момента, е поредно разцепление сред гилдията и то по най-маловажния критерии - откъде си и къде играеш.

Всеки разговор за култура и пари е циничен, просто защото е цинично театрите да се приравняват на търговски дружества, още повече когато техните „служители" масово работят при мизерни условия, в студени и захабени зали, сами си купуват реквизита и гримовете.

Както обясни Вежди Рашидов, „открита" или „приемна сцена" означава „един директор, един осветител, един озвучител". Тоест, разпускане на театралната трупа, край с редовната програма и историята на тези културни средища, които малко или много са успявали да работят за местната общност с представления извън мейстрийма.

След като финансовият модел на театрите бе сменен и те започнаха да получават субсидия срещу всеки лев, който реализират като приход, настъпиха сериозни промени в качеството на програмите им.

Театрите се комерсиализираха в опит да привличат повече зрители, тоест по-голяма държавна субсидия, но мечтаното богатство на някои от тях се изплъзна - и това е проблем на държавния бюджет, който иначе намира пари за магистрали, фалирали банки и т.н.

А сега ще оцелеят само най-успешните, разбирайте най-печелившите. Където културата, там и халтурата.

От друга страна, някой питал ли е „мечките" дали искат да ходят до Велико Търново или Стара Загора за едно представление, при положение че за същото време могат да изкарат много повече?

Ако гладната мечка хоро не играе, дали ситата мечката ще бие път до село, за да вземе някакви трохи и морална награда?

Шекспир измислил театъра, за да се движи. Вежди Рашидов измислил пътуващи трупи от мечки, за да спаси бюджета - от театъра.

Новините

Най-четените