Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Още не е ясно дали ще поскъпнат самолетните билети заради "авиационния данък"

Владислав Горанов е подписал декларация от името на България, която призовава Европейската Комисия (ЕК) данъчно облагане на авиационните компании заради вредните емисии, които те генерират. Снимка: Webcafe.bg
Владислав Горанов е подписал декларация от името на България, която призовава Европейската Комисия (ЕК) данъчно облагане на авиационните компании заради вредните емисии, които те генерират.

"Твърде рано е да кажем дали декларацията, инициирана от холандското правителство за авиацията ще се отрази на цената на самолетните билети". Това каза финансовият министър Владислав Горанов пред журналисти, цитиран от Агенция "Фокус".

Преди дни стана ясно, че Горанов е подписал декларация от името на България, която призовава Европейската Комисия (ЕК) за данъчно облагане на авиационните компании заради вредните емисии, които те генерират.

Девет страни членки на ЕС - България, Белгия, Дания, Франция, Германия, Италия, Люксембург, Холандия и Швеция са подписали документ, с който отправят апел към ЕК да предложи нови законови мерки за авиационния бизнес заради въглеродните емисии.

Документът е подписан от министрите на финансите на всички девет държави и в него се призовава председателя на ЕК - Урсула фон дел Лайен "да отвори дебата за ценообразуването при авиационните компании, например под формата на данъчно облагане за авиацията или подобни мерки".

Решението България да се присъедини към декларацията е постигнато след обсъждане в Министерски съвет.

"Ние сме се включили в разпознаването на това, че авиационният бизнес генерира изключително много въглеродни емисии, а той на практика е необлагаем.", заяви Горанов.

Той допълни, че ефектите, които биха могли да бъдат постигнати върху бизнеса са само спекулации и в момента всичко е на начален етап.

В декларацията деветте страни призовават ЕК да представи предложение за директива, без да уточняват формата на данъчното облагане - върху самолетните билети и др.

"Авиацията е източник на около 2.5 на сто от световните емисии на въглероден диоксид, както и на вредните въздействия от шума и атмосферното замърсяване.", пише в изявлението.

Министрите допълват, че въздушният транспорт е освободен от акцизи, не се налагат никакви такси върху международните полети и няма координирана такса за билетите.

Според Горанов самата декларация не съдържа конкретни предложения, а констатация за проблема и апел към Комисията да предложи анализ и конкретни законодателни решения.

Инициативата е поета от Холандия. Страната твърди, че авиацията не се сравнява с останалите видове транспорт както и че координацията на ЕС по този въпрос е най-ефективната за всички държави-членки на Съюза. Холандия настоява от 2021 година в страната да се въведе такса от 7 евро върху самолетните билети, независимо от дестинацията.

Евродепутатът Радан Кънев написа във Фейсбук, че България е подписала декларацията "тихомълком". Според него въвеждането на "данък мобилност" директно ще засегне правото на свободно придвижване, и в немалка степен - правото на труд на българските граждани в други страни от ЕС.

"Най-засегнати ще бъдат икономически активните млади хора, студентите и хората, които полагат сезонен труд, т.е. - и най-бедните българи.", заяви Кънев.

Засега въздушни такси съществуват само във Великобритания, Германия, Италия, Швеция и Норвегия.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените