Плащането с дебитна карта при пазаруването онлайн навлиза все повече в ежедневието ни. 26% от българите предпочитат този метод на плащане в интернет, сочи проучване на агенция Ноема, изготвено по поръчка на Visa. Това е ръст с 8 процента в сравнение с 2016 г.
В същото време спада популярността на заплащането на място при доставка на стоки, поръчани онлайн. Наложеният платеж е предпочитан от 38% от анкетираните, в сравнение с 41% през миналата година.
Любопитно е, че расте броят и на хората, които биха се отказали от покупка от даден сайт, ако там не е налична възможност за заплащане онлайн. 20% от анкетираните биха постъпили така, което е с 2 процента повече от миналата година.
„За съжаление все още има сайтове, в които възможността за заплащане онлайн е ограничена. Но това набира скорост като фактор за потребителите и самите търговци също започват да осъзнават значението му“, коментира Красимира Райчева, мениджър на Visa за България.
Изследването на Ноема е направено в 10 български града и обхваща около 1000 души на възраст между 18 и 55 години.
В предпочитаните стоки за пазаруване онлайн няма особени изненади. Най-често през интернет се пазаруват дрехи и обувки (64%), следвани от почивки (42%), техника (39%) и книги (21%). Проучването показва значителен ръст в плащането онлайн на битови услуги (нараства с 3% процента до 14%) и самолетните билети (нагоре със 7% в сравнение с 2016 г.).
Разбира се, има различия в това какво пазаруват в интернет различните полове у нас. Мъжете предпочитат да купуват най-вече техника (66%). След това се нареждат поръчките на почивки и дрехи. Жените най-вече пазаруват дрехи онлайн (57%). Следващите в списъка с предпочитания са почивките, самолетните билети и козметиката.
Расте и броят на хората, които пазаруват онлайн няколко пъти седмично – през 2017 г. това са 10% от анкетираните. Най-много са хората, които прибягват до услугите на онлайн магазини няколко пъти в месеца – 41%. 21 процента от анкетираните пазаруват онлайн само веднъж в месеца.
Наблюдава се тендеция и в това пазаруването онлайн да не се обвързва с даден период от годината, а да става по всяко време, без значение от сезона, наближаващите празници или дадено събитие. Намалява броят на тези, които започват „обиколките“ из онлайн-магазините само около Коледа, лятото или първия учебен ден.
Няма промяна обаче при основните фактори, които карат хората да пазаруват онлайн. За българите еднакво важни остават удобството, пестенето на време и улеснението при онлайн плащанията. Фактор е и възможността пазаруването в интернет да се случва винаги и по всяко време, особено извън активната част от деня, която могат да отделят за други занимания. Не по-малко важна е и липсата на нужда да присъстваш физически в търговския обект.