Тежките машини влязоха в Борисовата градина и ЦСКА влезе в най-важния етап от мащабния план да построи новия си стадион.
До година и половина - ако всичко мине гладко, отборът и феновете ще се срещнат отново в сърцето на парка в центъра на София, където е историческото място на "червения" гранд на България.
По много причини, тези 18-20 месеца са не просто най-важни в проекта за реконструкция на "Българска армия". Те са най-важните в историята на клуба. И са революционно време за футбола у нас. Това ще е първият такъв грандиозен проект, изпълнен от гранд, при това с негови средства.
Разбира се, Лудогорец, Литекс и Ботев Пд имат нови стадиони, също появили се в последните 15 години. Но двете съоръжения в Разград и Ловеч са несъизмеримо по-малки като мащаб и стойност, а този в Пловдив се появи с публични средства.
ЦСКА строи стадиона си с парите на собствениците си.
Това ще го направи напълно независим, като не е пресилен изразът, който чухме вече да се казва и от един от шефовете на клуба: Той ще иде в друга орбита, когато се изпълни първият удар от центъра на първия мач на новия стадион.
Защо е така:
- За да може да администрира и управлява арената във вида, в който се планира тя да изглежда, ще са необходими много по-сериозна структура и брой служители, буквално казано.
ЦСКА вече тръгна по пътя да работи по тези въпроси, като има нови шефове, има нов начин на работа и разделение на "департаментите" в клуба - спортният е съвсем отделен от този за маркетинг, финанси и администрация.
А това означава, че организацията ще е далеч по-сериозна след две години, като ще е и несравнимо "по-масивна" от останалите български клубове.
А това е първата гаранция, че този проект е устойчив, като стадионът е в неговото сърце.
- Икономически тази "друга орбита" е съвсем лесно прогнозируема и обяснима. Така нареченият "мачдей" - всичко, което се случва около един футболен мач като домакин на ЦСКА, ще носи в пъти по-големи приходи от предварително продадени абонаментни карти и билети, както и от всяка услуга, която се предлага около и на самата арена - храни, напитки, кетъринг, магазин за сувенири, увеселения за деца и други.
Приходите в клубната каса ще са такива, които нито един български клуб не може да има (поне засега) от този ключов компонент на футболния бизнес.
- Като статут ЦСКА също отива далеч, далеч в друго измерение. Говорим за това как изглежда като активи този клуб сега и как би изглеждал след две години.
С работещ, модерен стадион от категория 4 на УЕФА, институцията ЦСКА се превръща в далеч по-желана дестинация за играчи. Естествено, че и това е фактор, когато искаш да привлечеш футболист - къде отива, къде ще играе, какви са условията...
В очите на спонсори, на УЕФА и на съперниците в евротурнирите дори, "червените" ще имат съвсем различна "тежест".
Коя голяма компания у нас не би искала да е представена на фасада, в сектор или някъде из помещенията на този нов стадион? А това, както и да го погледнем, са още възможности за това клубът да е добре работещ на бизнес фронта, не само на терена.
Не е пресилено да го кажем, това наистина е най-важният период в историята на ЦСКА.
За 76 години съществуване, този клуб е победил на игрището съперници като Ливърпул, Ювентус, Нотингам, Аякс, Байерн, Рома. С неговия екип са играли имена като Димитър Якимов, Димитър Пенев, Никола Цанев, Иван Колев, Христо Стоичков, Любо Пенев и Емо Костадинов.
Славните моменти за този отбор са стотици.
Но никога досега той не е бил в позицията да се изстреля пред конкуренцията структурно във времена, в които не само по-силните играчи и точките в първенството са важни, когато говорим за конкурентност във футбола. А и това как работи клуб на всяко друго ниво извън терена.
Защото у нас има хегемон - Лудогорец, който е несравнимо напред като бюджет и успехи на игрището в последното десетилетие. Но приходната част на този клуб идва преимуществено от европейските участия и трансферните действия на пазара. Тоест - футболният департамент е водещ за формирането на бюджета в Разград.
В ЦСКА ще е на съвсем друго ниво приходната част от останалите бизнеси около играта, а силният отбор - който феновете ще очакват да видят успоредно с появата на новия стадион, е следващият етап.
И именно това е пътят на развитие на клубове, които тръгват амбициозно да изграждат стратегия. Инфраструктурата е основата. Отборът и неговите резултати идват, когато фундаментът е поставен.
И още едно сравнение - Левски декларира по-големи приходи в годишния си финансов отчет от фенартикули и билети от ЦСКА, а и от всеки друг клуб у нас. Но "сините" нямат стадиона, който да е е генератор на процеса, да развие и превърна това перо в "златен дъжд".
Да, говори се много за нова арена и на другия гранд във футбола ни, но тя също идва като "обществено решение" - а това оставя врати за зависимости, а и неясноти в сроковете и качеството на изпълнението.
Питайте пловдивските клубове, ако последните думи не са ви ясни...
В един идеален свят всеки от родните отбори ще играе на стадион като този в Разград поне, а най-големите - на арена, каквато например видяхме от Славия Прага преди няколко седмици, когато прие Лил в плейоф за влизане в Шампионската лига.
Каква атмосфера само имаше в този мач... Препълнена арена с хора, облечени в оригиналните екипи на отбора си (огромен приход). Пиещи бира и ядящи по време на мача направо на трибуните, докато гледат играта - нещо, досега напълно извънземно като разбиране за родния футбол.
И един неособено сложен "рисърч" показва, че този чешки клуб преди 10 години имаше сериозни проблеми - и финансови, и спортно-технически. Построяването на "Фортуна Арена" изстреля Славия на друго ниво, а приходите от феновете, както и спонсорският интерес, излетяха през покрива.
И днес този отбор се бие наравно с водещи европейски такива, за да опитва дори да е в основната схема на Шампионската лига.
Там не успя за малко, но видяхме какво се случи с Лудогорец, когато дойде тази седмица за мача в Лига Европа у нас.
И това е само един пример. И, между другото, по темата с капацитета. Стадион за 18-20 хиляди е идеален вариант за роден клуб, бил той и столичен гранд.
Да, ЦСКА и Левски могат и 50 хиляди да съберат да голям мач, но такива не се играят всяка седмица. Ключовата дума тук е "рентабилен", а здравият разум диктува пълни трибуни всеки уикенд, а не полупразни на огромен стадион, когато насреща е съперник, който не предизвиква чак толкова сериозен интерес.
Виждали сме как изглежда мач на "Васил Левски" дори пред 10 хил. фенове. А си ги представяте на 18-хилядна арена, нали?
Апропо - по тази тема. Славия Прага можеше да се напъне и да направи 40-хиляден стадион, но вместо това вдигна арената си, модерна и суперфункционална, за 19 хил. Прага е град с население около 1.4 милиона души, запален по футбола и с два гранда - както София. Сходен като традиции. И този капацитет си е напълно достатъчен на клуба.
Позитивизмът в ЦСКА не е просто надуване на балон. Той е реален и се базира на нещо, което може да е "геймчейнджър" в историята на този клуб.
И оттам е идеята за заглавието - добро утро, ЦСКА! И ще бъде чудесно, ако можем да го напишем скоро за още наши клубове, пък и не само футболни.
Като цяло за спорта ни... ето тук сме по-скоро песимисти.
Но ако отделните пръсти заработят правилно, и ръката ще функционира добре.